Announcement

Collapse
No announcement yet.

Erfaringer med Atomic,holder de oppgitt effekt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Erfaringer med Atomic,holder de oppgitt effekt?

    Noen som har testet de nye monoblokkene til Atomic? Holder de hva de lover i effekt? Kjøpte meg nettopp en At-2200.1D

    Har ikke testet den enda.Ligger foran meg nå. Er et par ting jeg har hengt meg opp i. Strømterminaler tar maks 20 mm" kabel og den har 3 stk 40 A sikringer.Den lover 2200 watt rms i 1 ohm.

    Er det flere enn meg som tenker på dette: 120 A x13,8 volt=1656 !! Er det bare jeg som er ute på jordet å vandrer nå,eller er det noe som ikke stemmer her? Ja,jeg vet at watt er langt i fra alt.Men tenkte å bruke den sammens med 2 stk pioneer ts-w5102.Så håper det er litt futt i denne lille karen.



    Specs:

    Model 2200.1
    - Class D mono block
    - A competition grade Amplifier
    - RMS 2200W @ 1 ohm
    * Digital mono block amplifier
    * Dual MOS-FET power supplies
    * Efficiency over 86%
    * RMS power handling---600w @ 4 ohms
    * RMS power handling---1100w @ 2 ohms
    * RMS power handling---2200w @ 1 ohms
    * Signal-to-noise ratio 105dB
    * Bass remote controller with telephone wire & click volume & blue LED
    * 3 way protection: over voltage, speaker short & thermal overload
    * Total harmonic distortion:< 0.1%
    * Continuously variable 0 – 18dB Bass Boost
    * Built - in variable 0 – 18dB per octave x’over
    * Applied to maximum fuse: 60-80A
    * Size: 18.5” x 10” x 2.20”

  • #2
    Hørtes veldig rart ut...
    Får jo tro at dette er skrivefeil eller noe..

    Vi har en forsterker som er ganske lik specmessig.
    Men den er ca 10cm lenger, tar 50mm2 strømkabler, ingen intern sikring, anbefalt 200A ekstern osv.
    den er på 2200w @ 1 ohm, 1400 @ 2 ohm og 800 @ 4ohm, så den er jo ganske lik.


    Og hvis du har bestillt 1 av de så får du jo ganske lite effekt til de subbene da..
    1100w rms fordelt på 2 sånne er ikke akkurat å rope hipp hurra for
    Last edited by dBcompaniet; 17-02-2009, 13:27.

    Comment


    • #3
      Jepp.det var litt snodig dette..

      Greit nok at den er digital og har en effektivitet på over 86% men hjelper lite det når den ikke kan trekke mer enn 120 A.(står 3 stk 40 A sikringer i forsterker) For hvordan det skulle kunne bli 2200 watt rms,fatter ikke jeg
      Er sikkert en helt ok forsterker,men tror kanskje den kan bli i svakeste laget til mitt bruk.

      Vil nok tro den forsterkeren dere selger,passer bedre til oppgitt specs ja Er helt sikkert en bommert fra Atomic.Men mener at det også sto i brukermanualen jeg fikk med.Enten det,ellers skryter de på seg en god del effekt da?

      hadde vært moro og målt, dersom oppgitt effekt er korrekt.

      Comment


      • #4
        Kan være det er 3stk 40A sikringer inni forsterkeren også?
        Har sett flere eksempler på dette. Dette for å lure inn kraftigere forsterkere enn klassen tilsier i iasca konkurranser i USA.
        Jonas Tautra
        - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
        Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

        Comment


        • #5
          Hm,det ska jeg sjekke ut.Skal se om det er noen sikringer inni den også. Her er specs og bilde fra hjemmesiden deres http://www.atomicspeakers.com/2200.html !

          Comment


          • #6
            Men stusselig om den bare tar 20mm2 kabel da..
            Jonas Tautra
            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

            Comment


            • #7
              jepp,det er det. Da har jeg åpnet og sett.Det er kun de sikkringene på utsiden ja. Men,det som er litt merkelig her. på modellen under min.Altså den som heter At 1600 D. Den har 4 stk 40 A sikringer og større terminaler enn min. Specs på denne er:



              * Digital mono block amplifier
              * Dual MOS-FET power supplies
              * Efficiency over 86%
              * RMS power handling---430w @ 4 ohms @14.4V
              * RMS power handling---850w @ 2 ohms @14.4V
              * RMS power handling---1650w @ 1 ohms @14.4V
              * Signal-to-noise ratio 85dB
              * Phase shift 0-180 degree
              * subsonic filter: 10-60Hz
              * lowpass filter: 35-300Hz
              * Input sensitivity: 200mV -6V
              * Bass remote controller with telephone wire & click volume & blue LED
              * 3 way protection: over voltage, speaker short & thermal overload
              * Total harmonic distortion:< 0.1%
              * Continuously variable 0 – 18dB Bass Boost
              * Built - in variable 0 – 18dB per octave x’over
              * Power Consumption < 160A
              * Size: 17.0” x 10” x 2.20”

              Se link for mere info og bilder!

              http://www.atomicspeakers.com/1600d.html

              Comment


              • #8
                Originally posted by Vinje View Post
                Noen som har testet de nye monoblokkene til Atomic? Holder de hva de lover i effekt? Kjøpte meg nettopp en At-2200.1D

                Har ikke testet den enda.Ligger foran meg nå. Er et par ting jeg har hengt meg opp i. Strømterminaler tar maks 20 mm" kabel og den har 3 stk 40 A sikringer.Den lover 2200 watt rms i 1 ohm.

                Er det flere enn meg som tenker på dette: 120 A x13,8 volt=1656 !! Er det bare jeg som er ute på jordet å vandrer nå,eller er det noe som ikke stemmer her? Ja,jeg vet at watt er langt i fra alt.Men tenkte å bruke den sammens med 2 stk pioneer ts-w5102.Så håper det er litt futt i denne lille karen.



                Specs:

                Model 2200.1
                - Class D mono block
                - A competition grade Amplifier
                - RMS 2200W @ 1 ohm
                * Digital mono block amplifier
                * Dual MOS-FET power supplies
                * Efficiency over 86%
                * RMS power handling---600w @ 4 ohms
                * RMS power handling---1100w @ 2 ohms
                * RMS power handling---2200w @ 1 ohms
                * Signal-to-noise ratio 105dB
                * Bass remote controller with telephone wire & click volume & blue LED
                * 3 way protection: over voltage, speaker short & thermal overload
                * Total harmonic distortion:< 0.1%
                * Continuously variable 0 – 18dB Bass Boost
                * Built - in variable 0 – 18dB per octave x’over
                * Applied to maximum fuse: 60-80A
                * Size: 18.5” x 10” x 2.20”
                har ikke prøvd digital amp. fra atomic, men hadde en 5000w jeg brukte til dbdrag og den holdt hva den lovet og litt til
                Team Re-Loud
                Nm-mester 2008, Street A 155,5dB
                B2, Atomic

                Comment


                • #9
                  Det enkleste er aa ta og gange sikringene med 12 v da det i allefall er det som er tillgjengelig i bilen til enhver tid (helst, avhenging av set up da) og med effektivitetet innregnet ser det ikke svaert positivt ut for Atomicen. Focus ampen derimot er i naerheten. 200 x 12 = 2400 *0.86 for effektiviteten (som er svaert god da de fleste klasse d blokkene ikke kommer mye over 80, hvis dette tallet er det riktige da?) vil du da se 2064 watt.

                  B2 mono som er en 1.8 kw har ogsaa 50 mm2 og anbefalt 180 a sikring. Selv B2 Quattro som er 4 x 100 W har 50 mm2 og 3 x 30 A sikring.

                  Men innen vi snakker om div. forsterkerprodusenter er det jo ogsaa verdt aa merke seg at noen oppgir effekt med 10% forvregning og veldig hoey spenning. Da kommer det nok ut en del mer effekt enn hva en trodde var mulig, men jeg tar personlig avstand fra slike maalinger til daglig bruk....
                  Mvh
                  J. Holm
                  www.b2audio.com
                  http://facebook.com/b2audio

                  Comment

                  Working...
                  X