Announcement

Collapse
No announcement yet.

Plassering av midbass - bakover?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Plassering av midbass - bakover?

    Heisann!

    Jeg har snust på tanken om tre-veis frontsett, men siden jeg er særdeles skeptisk til å bygge om dørene så blir det å se etter andre løsninger.

    Det har seg slik at like bak framstolene, i sidepanelene på hver side er det plassert høyttalere originalt. Disse er vel i utgangspunktet 5.25" men har fått vite at det med enkelhet skal kunne settes inn 6.5".

    Har dere noen formening om hvordan dette kunne blitt, med midbassen plassert like bak lytteren?
    Alpine 137BTi
    B² Audio = Lyd


    '97 E39 528

  • #2
    ikke helt hva jeg ville gjort..

    Hva med å kjøre en sub/mid under hanskrummet istedet. Ofte har man todelt sub på spilleren i dag og da kan du kjøre de vanlige subbbene bak til 70 hz også kan du kjøre den fremre bassen til feks 200Hz. Om du vil at front systemet skal spille til 70 eller 200 finner du raskt ut. vil du spille høyt så vil 200 være best. Jeg skal trolig bygge om min egen bil til dette systemet. Jeg har akkuratt sendt en mail til Dag guruen på forumet og er spendt på hva han sier. Jeg tror selv at dette er en god måte å få frontsystemet til å spille høyt og klart samtidig som man sørger for at sub lyden høres ut som om den kommer forfra. Jeg tror kjetil skrei sin bil som vant vm proff i emma kjører slik. Nb jeg har ikke prøvd dette, men er ganske sikker på at det er rett måte å gjøre det på.

    Comment


    • #3
      Du mister litt av vitsen med 3-veis om du monterer slik.

      Og det melancool snakker om passer ikke i ditt tilfelle siden du ikke har dsp som du kan velge delefrekvenser på sjøl.
      Jonas Tautra
      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

      Comment


      • #4
        Jeg gjør kanskje det...

        Slik det står nå, så vil ikke elementene i dashbordet takle stort av frekvenser under 100Hz, så i utgangspunktet var tanken å kunne spe på litt/hjelpe de stakkars 4"-elementene slik at jeg får muligheten til å spille bittepittelitt høyere og en del mektigere enn jeg gjør for øyeblikket.

        Kan ikke akkurat påstå at stereobildet er spesielt klart fra før, men vil jeg kunne ødelegge lydbildet totalt om jeg bytter ut elementene som sitter bak fra før, men noe som spiller kun de litt lavere frekvensene? For øyeblikket er det bare håpløs lyd fra alle kanter, så jeg så for meg en bedring ved å avlaste småtassene i dash'n med et par midbasser, selv om plasseringen blir feil mtp hvordan "bildet" blir.

        Helt feil tankegang?
        Alpine 137BTi
        B² Audio = Lyd


        '97 E39 528

        Comment


        • #5
          Var det ingen flere innspill på "problematikken"? :P

          Eller var alt som bør sies, sagt allerede? Blir det heelt ubrukelig sånn som jeg hadde sett det for meg?
          Alpine 137BTi
          B² Audio = Lyd


          '97 E39 528

          Comment

          Working...
          X