Announcement

Collapse
No announcement yet.

Audison vrx

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Audison vrx

    Hei jeg lurte på hvor jeg kan finne litt info om vrx 1.500 ? Jeg har tre stk og har ikke montert de i bilen ennå fordi de trekker så mye strøm at mitt vanlige batteri ikke duger i det hele tatt. Kan noen som har hatt nok strøm i bilen og har vrx500 (eller har hatt) ta kontakt med meg eller skrive litt her om hva om skal til for å få liv i vrx1.500. Jeg skal ha 3 stk seas lotus 12 på hver forsterker. 1,3ohmca. Jeg lurer på om jeg må ha giga dynamo og hvor mange batterier. Er apolle a-1750 fra eltek ok batterier.?
    Last edited by melancool; 09-02-2009, 05:21. Reason: Trolig plassert feil.

  • #2
    Nå er den plassert rett.
    Mvh
    Rolf Try Nygård

    Comment


    • #3
      Her er litt info.http://www.audison.eu/xml/products/p..._manual_EN.pdf
      Og du må nok beregne ekstra batteri ja de er litt strøm tørste når du laster de litt ned

      Comment


      • #4
        Originally posted by melancool View Post
        Hei jeg lurte på hvor jeg kan finne litt info om vrx 1.500 ? Jeg har tre stk og har ikke montert de i bilen ennå fordi de trekker så mye strøm at mitt vanlige batteri ikke duger i det hele tatt.
        Kan noen som har hatt nok strøm i bilen og har vrx500 (eller har hatt) ta kontakt med meg eller skrive litt her om hva om skal til for å få liv i vrx1.500. Jeg skal ha 3 stk seas lotus 12 på hver forsterker.
        1,3ohmca. Jeg lurer på om jeg må ha giga dynamo og hvor mange batterier. Er apolle a-1750 fra eltek ok batterier.?

        Avsnitt er noe dritt!!

        Du skal ha 3stk VRX1.500 med 3stk bass elementer på hver av de.. jaja kan jeg spørre hva meninga med dette er? Trodde ærligtalt Seas sine lotus12 var bedre enn som så.. trenger du 9 stk 12" for å få bass så ville jeg vel ærlig talt sett meg etter noe annet.. Er jo tross alt bare bass

        Skal du koble 3stk på ville jeg kanskje vurdert å serie koble så unngår du så jævlig høyt strømtrekk, du for høyere motstand og mindre effekt, men effekt hysteri hører db-drag til og 9 basselementer peker ikke akuratt imot db-drag. Jeg vet ikke hvor bra denne VRX fungerer med 12ohms last, men tror jeg ville fortrukket det fremfor 150A trekk pr forsterker som vil skje ved 1.3ohm.. 450A bare til bass skaper mer problemer enn moro

        Skal du bruke dette i 1.3ohm må du nok skaffe deg noen batterier, apollo du nevner duger i massevis.. men ikke bare ett. Du må også skaffe deg en meget kraftig dynamo som du nevner selv ellers vil du tømme de batteriene ganske fort.
        Kabling er også vesentlig her, anbefaller batterier så nærme forsterkere som mulig, så store kabler som mulig og kablene frem til dynamo bør overgå de 450A den må levere 3stk 50mm2 bør være tilstrekklig.

        VRX er også en forsterker som det ikke har skjedd noe med på MANGE år, er en gammel forsterker og den innebygde kondensator banken er ikke tilstreklig når du kjører den under 2ohm. Derfor har de til og med egen inngang (ved strøm tilkoblingen) til eksterne kondensatorer så jeg ville nok anbefalle noen farad pr forsterker. Dette betyr ikke at denne forsterkeren ikke klarer lavere last enn 2ohm, den har f.eks en dempings faktor ved 4ohm på hele 1500 og gir høyere dempings faktor i 1ohm enn mange forsterkere gir ved 4ohm. Men at den trenger strøm er ingen hemmlighet.

        Lykke til med bygginga, er spent på hvordan bil dette er.. med muligheter for 9basselementer.. stå på
        sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
        IceAudio - Bilringen AS - inakustik

        Comment


        • #5
          Uhm, skal du spille høyt, eller fint?
          For om du bare skal spille høyt, så hadde jeg solgt VRx'ene og handla meg en eller flere 7kw blokker.

          Ellers ville jeg fulgt EA sine anbefalinger, godt med strøm, kobla i 12ohm og hatt en litt feit kondis per amp.
          Mvh
          Rolf Try Nygård

          Comment


          • #6
            Jeg skal ikke ha 12 stk lotus. Jeg skal ha enten ha 4 bassrefleks eller 6 stk lukket, alle bak. itillegg skal jeg ha en sub foran. mulig jeg selger en vrx500 om det viser seg at 3 stk 12 er nok. Har aldri hatt nok før så det er mulig jeg tar litt for hardt i nå. Har i allefall tre stk vrx 500 liggende og skulle gjerne byttet til meg en 2.400 eller 2.250. Hører stort sett på drum n bass så jeg trenger litt mye. men dette skal ikke bli noe boom car. flat kurve med en liten hevings ved 40-70hz. Er ikke spesielt glad i basen rundt 3o hz. blir bare desorintert og redd av den når det trykker skikkelig.

            Comment


            • #7
              Originally posted by melancool View Post
              Er ikke spesielt glad i basen rundt 3o hz. blir bare desorintert og redd av den når det trykker skikkelig.
              Desorientering og ukontrollerbar frykt finnes det preparater for. Dette får man hos fastlegen. :P
              [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
              [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
              [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

              Comment


              • #8
                Hvis du blir engstelig av for mye bass, så synes jeg du skal holde deg til kun ET element.
                Mvh Tony
                - The only road to take is perfection itself

                Comment


                • #9
                  Jeg tar selvsagt masse beroligende før jeg tørr å skru på anlegget i det hele tatt. Kanskje jeg skal gjøre som du sier da og bare ha ett element. Det beste hadde kanskje vært å ikke koble det til slik at jeg ikke blir så skremt når den skumle bassen kommmer. Takk for mange gode innspill.

                  Comment


                  • #10
                    for fersk til å være husvarm allerede..

                    jeg tenkte bare jeg ville si at jeg faktisk satte pris på noen av innlegggene til mitt spørsmål. Vil ikke virke utakknemmelig når jeg er såpass fersk her på forumet.
                    Ellers vil jeg si at jeg faktisk blir litt redd av bass under 40 hz. Mange ganger har jeg sittet i mørket og hørt på musikk og følt behov for å se bak meg fordi bassen er så brutal at jeg føler kroppen min blir flyttet på og jeg ikke vet hvorifra trykket kommer. Mulig jeg har rocka en gang for mye som ung, men jeg er ganske sikker på at jeg ikke er den eneste. Spesielt hvis je har støpt polyester og pustet mye dritt, samtidig som dagen har løpt fra meg og jeg finner ut at jeg har mekket stereo til klokka 5 om morningen. Sliten , trøtt, forgiftet og skummel indutrial elektronika Med masse bass under 40 hz er skummelt for sånne som meg.
                    Please ikke svar på dette innlegget at dere ikke blir redde av bass. Skriv noe morsomt eller seriøst ikke selvfølgeligheter og selvskryt. (plutselig ble jeg kravstor og husvarm nok en gang. Uansett takk for svar)

                    Comment


                    • #11
                      tror du hadde en dårlig syre-tripp som ung :P
                      www.eirikaspaas.com

                      Comment


                      • #12
                        xD joda morsom post.. stå på;D
                        // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
                        //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
                        Mvh
                        Rune Kvaal

                        Comment


                        • #13
                          Når ble 150A strømtrekk så himla mye at man må pøse på med flere batterier? Klarer fint å drive 3 slike med et greit batteri om kabling er kort og rett dimensjonert.

                          Og 12 ohms kobling hørtes jo smart ut, når vi tenker vanlig impendanse økning på 3x som man får, er man oppe i 36ohm ved noen frekvenser..

                          Men som flere her sier, det holder nok lenge med 3 slike subber på en VRX, men jeg ville helt klart koblet i 1,33 ohm.. Disse spiller jo helt fantastisk på lave laster så
                          Jonas Tautra
                          - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                          Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                          Comment


                          • #14
                            Berdre eller lenger ?

                            Takk for inlegg Hifonic. jeg har liten erfaring med batterier og lurer på om anlegget vil spille bedre eller bare lenger med flere batterier. jeg har forstått at indre motstand i batteriene totalt halveres når antall batterier dobles, men vet egentlig ikke hvor mye dette har å si for lyden. jeg kommer nok til å spille mest når jeg er ute å kjører og skal ikke stå på bensinstasjonen å råne med motoren av og anlegget på fullt.mitt spørsmål er altså om mange batterier vil øke lydkvaliteten (Holde spenningen konstant og gi nok strøm) eller om jeg bare har mulighet til å spille lenger uten lader ? Tar gjerne svar fra flere som har erfaring med å få flere batterier i bilen.
                            Last edited by melancool; 17-02-2009, 05:57. Reason: skrev feil

                            Comment

                            Working...
                            X