Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan få mer trykk av 4" coax?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan få mer trykk av 4" coax?

    Siden min bil er grusom å bygge bilstereo i, så prøver jeg, har pr i dag 4" Hertz HCX100 i dashbord, og dette gir ikke den tilstrekkelige trykket for å møte midtbassen, mye lyd bak, lite framme. Noe som er fullstendig feil.

    I døren har jeg ingenting...

    I dashbord er det plass til 4" originalt, på høyresiden kan man muligens lage større hull (max 5.25"), men på venstresiden ser det ut som dårlig plass til noe større enn 4" siden det er smal plass mellom speedometer og A-stolpen.

    Hva kan gjøres for å forbedre lydtrykk? Kjøpe noen 4" coax/komponentsett som trykker bedre, eller finnes det fremdeles håp?

    Har også et problem med lyden, på litt høyere volum høres diskanten skrikende ut, noe mulighet med at frekvensene treffer hverandre på et for tett punkt? Bak høres det helt fint ut ved høyere volum..
    Spiller Hertz HCX 100 og 165 rett fra spilleren. Noe tips til bedre frekvensdeling på de eventuelle frekvensene? Noen som har noen erfaringer med HCX 100?

    MVH
    Hans Einan

  • #2
    det er jo grenser med hva du kan få ut av en 4" coax..
    åssen ser døra ut?
    kanskje mulig og legge en 6,5" eller 5,25 mellom tone der og diskant der coaxene er?
    eller treveis med mellomtonen i orginalplass og diskant i a-stolpe/bakspeil trekanten, og midbass i døra?

    Comment


    • #3
      Har tenkt tanken å sette noen 6.5"/5.25" i dørene, da må man isåfall begynne å borre hull, og tilpasse, noe som frister lite. Hadde gått greit om det var snakk om en ford Sierra, eller en 240, men når det er en sjelden 155, som er vanskelig å få tak i deler til, så blir det med en gang litt værre. Siden jeg ikke er extremt dreven med bilstereo, så frister det ikke å begynne å borre hull...
      Gjør man noe feil, er man så og si "fucked" :P

      Er fullt mulig å sette diskant der coax er, siden det er 2 hull under dekselet, et lite til diskant, og en til bass/mellomtone.

      Vurderte å ta meg en kikk uten dørtrekket av, for å se om det er mulig å feste dette i døren, enten rett i plasten, eller om det er noe metall under plasten som kan festes i.

      Takk for tipsene, gutter, godt det er noe natteravner der ute

      Comment


      • #4
        Originally posted by Han5y View Post
        Har tenkt tanken å sette noen 6.5"/5.25" i dørene, da må man isåfall begynne å borre hull, og tilpasse, noe som frister lite. Hadde gått greit om det var snakk om en ford Sierra, eller en 240, men når det er en sjelden 155, som er vanskelig å få tak i deler til, så blir det med en gang litt værre. Siden jeg ikke er extremt dreven med bilstereo, så frister det ikke å begynne å borre hull...
        Gjør man noe feil, er man så og si "fucked" :P

        Er fullt mulig å sette diskant der coax er, siden det er 2 hull under dekselet, et lite til diskant, og en til bass/mellomtone.

        Vurderte å ta meg en kikk uten dørtrekket av, for å se om det er mulig å feste dette i døren, enten rett i plasten, eller om det er noe metall under plasten som kan festes i.

        Takk for tipsene, gutter, godt det er noe natteravner der ute
        du kan jo undersøke om det gor og skaffe brukte/skroten dører til denne.. værtfall vært et forsøk.. sjekk gjerne med utenlanske, da det er større sjangs de har det...ellers kan du jo sende det til noen som kan gjøre det for deg, et firma er da kanskje best siden noe skulle gå galt, så slipper en privatperson og slite med det:P

        Comment


        • #5
          bass = membranareal. Nothing more, nothing less

          edit: type 0
          Mvh
          Pål Andréas Bryng
          Bilstereosenteret.no
          Vi forhandler bl.a.:
          Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
          Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


          Følg oss på Facebook
          Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

          Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

          Comment


          • #6
            Kan det gi bedre trykk om man feks tetter igjen det ene diskanthullet,kanskje? Coaxen står i et kammer, med et hull som er åpent, og slipper ut mye luft. Kan dette fungere?
            Jeg er kanskje tidenes dårligste tegner, men slik ser det ut ovenfra..


            De svarte strekene er bare for å vise hvor dekselet settes ned :P

            Uansett, det er et lite gammel, 10cm bred, rundt 7cm langt, og 10cm høyt, så er litt plass. Muligens dette diskanthullet slipper ut grusomt mye luft, og gir diskanten en hylete lyd?
            Det enkleste er bare å lage til en treplate, og lime under diskanthullet, eventuelt borre, og fest muttere under?

            Comment


            • #7
              det vill nok hjelpe det ja! hvor mye er vansklig og si, men det vill hjelpe

              Comment


              • #8
                Hvis du ikke vil ha inn noe større enn 4" ville jeg prøvd og skaffe et Alpine type-x 4" sett.. De er gått ut av produksjon nå, men er noe av det bedre du kan få tak i den størrelsen.. og den klarer faktisk og bli delt lavt og fremdeles gi bra lyd syns jeg.
                Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
                Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
                Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
                -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

                Comment


                • #9
                  ja, derfor får du dårligere respons i de laveste frekvenser -husk at du får en akustisk kortslutning når dette ikke er tett...

                  men du kan tette dette veldig enkelt og effektiv hvis du bruker et par lag med dempeplatter, du skjærer til så det passer akkurat og åpner og tilpasser hullet så elementen går passer trangt og treffer feste hullene, etterpå bruker du en filt får å få det helt tett immelom elementen og dempeplatten, denne filten (den til å bekle basskasser) må jo dekke helle dempeplatten -egentlig for å absorbere reflekser fra dekselen foran elementen ... fungerer meget bra faktisk -gjørt det flere ganger i mange biler men har desverre ikke noen bilder av det.
                  --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                  -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                  Comment


                  • #10
                    http://www.parts-express.com/pe/show...number=264-872

                    Jeg tror DEN kan dra godt fra seg..

                    Men så var det å få plass til den
                    Mvh
                    Rolf Try Nygård

                    Comment

                    Working...
                    X