Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kabelsett

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kabelsett

    Jeg lurer på hvor stor forskjell det kan være på kabelsettene der ute. Mitt oppsett er Alpine 9855 og Focal 130 VRS Slim.

    Med tiden kommer sub og forsterker. Anlegget skal spille god lyd, ikke så jævla høyt. Fortrinnsvis rock og metall.

    Holder biltemasettene i så måte? Eller skal jeg handle inn noen av de bedre merkene med høytalerne nå?

  • #2
    Forskjellen ligger ofte i renhet på kobberet, antall ledere og mykhet på strømkablene. Også er det mekanisk kvalitet på sikringsblokker. Og følger det med signalkabel, så er det greit om denne er skjermet skikkelig.
    Mvh
    Pål Andréas Bryng
    Bilstereosenteret.no
    Vi forhandler bl.a.:
    Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
    Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


    Følg oss på Facebook
    Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

    Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

    Comment


    • #3
      Hva med f eks høyttalerkabel. Funker vanlig 4mm2 biltema elwire i kobber like greit som en kabel tiltenkt formålet?
      98' Audi A4
      Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

      Comment


      • #4
        Jeg har aldri hatt problemer med å bruke høyttalerkabel fra biltema eller clas ohlson, som for eks. denne -> link

        Eller denne -> link

        Den er myk og fin og jeg har svært lite å utsette på denne typen kabler. Selvsagt kan man velge sølvkabler i stedet, men da blir det med ett veldig mye dyrere.
        Last edited by Keltern; 05-02-2009, 01:21.
        Alpine 137BTi
        B² Audio = Lyd


        '97 E39 528

        Comment


        • #5
          Det var vel helst strømkabelen som ble omtalt som svært lite myk i mange "billige" tilfeller..

          For veldig mange så spiller det ingen rolle om du kan knytte verdens flotteste Winsdor-knute med strømkabelen, mens for andre er det kanskje fordømrandes avgjørende at den ikke akkurat er stiv som en stokk.. (Kan ha noe med instalasjonsløsninger å gjøre, sånn bare for å ta et typisk eksempel..)
          [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

          Comment


          • #6
            Strømkabler har en stygg tendens til å være stive som f*** ja.. Der har jeg personlig driti på draget ved å handle på Torshov. De var ikke spesielt myke i utgangspunktet heller, men de er ganske så verst nå på vinteren.
            Alpine 137BTi
            B² Audio = Lyd


            '97 E39 528

            Comment


            • #7
              Jeg mener egentlig ikke høyttalerkabler da.
              Jeg tenker

              vs

              Begge er kobber. Begge leder strøm. Diameteren er mindre viktig, men med fire kvadrat bør man jo egentlig være safe?
              98' Audi A4
              Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

              Comment


              • #8
                Jeg har hatt 4awg strømkabler fra biltema. De var ekstremt stive.. kjøpte et kicker pkd1 sett senere, og selv 0awg kabelen
                i det settet var mange ganger mere tøyelig enn 4awg kabelen fra biltema!
                Har 4mm2 høytaler kabler fra biltema i bilen nå, og de er ganske stive de også..
                Så jeg ville anbefalt å kjøpe noe annet enn biltema kabler, jeg skal ivertfall ikke kjøpe mere kabel der fra.
                Hybrid-Audio, DLS, Lanzar, Alpine Soundstream

                Comment


                • #9
                  Jeg har en.. 25mm2 kabel derifra som jeg brukte før. Den var litt stiv, men det gikk helt greit liksom. Hadde ikke giddet å betale mer for noe som bare var hakket mykere.
                  Bruker en 0awg kabel fra LIB, den er ca like myk, kanskje hakket mykere. Men begge deler funker fint liksom.
                  Noen input på posten min over?
                  98' Audi A4
                  Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

                  Comment


                  • #10
                    det negative med de vanlige kablene du nevner over der, er at de har veldig lite isolasjon, så er mer sannsynlig at det går hull på de..
                    www.eirikaspaas.com

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Eirik Aspaas View Post
                      det negative med de vanlige kablene du nevner over der, er at de har veldig lite isolasjon, så er mer sannsynlig at det går hull på de..
                      haha ignorance is bliss..

                      Hva med om issolasjonen er så myk at det å skjære i den med kniv er som å skjære i smør? tåler dette veldig mye slitasje? Ja jeg tenker på de super myke connections kablene

                      Uansett.. har du litt vett når du legger opp kabler så overlever det meste og bruker du ikke hodet så tror jeg ikke kablen fra biltema er den som sliter issolasjonen av først.

                      Og hva faen er egentlig så jævlig bra med en kabel som er så myk at den kan sammenlignes med lakrissnøre? Har vel ganske lite erfaring med montering hvis man vil ha noe som ikke kan tres uten å bøye seg. Har nevnt det før.. Å trekke en høyttaler kabel ut i døra som er stiv brukte vel du ca 20sekunder på i bilen min, hadde jeg hatt myke kabler måtte vi festa på en ståltråd for å i det hele tatt ha fått dette til..
                      sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                      IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Erik André View Post
                        haha ignorance is bliss..

                        Hva med om issolasjonen er så myk at det å skjære i den med kniv er som å skjære i smør? tåler dette veldig mye slitasje? Ja jeg tenker på de super myke connections kablene

                        Uansett.. har du litt vett når du legger opp kabler så overlever det meste og bruker du ikke hodet så tror jeg ikke kablen fra biltema er den som sliter issolasjonen av først.

                        Og hva faen er egentlig så jævlig bra med en kabel som er så myk at den kan sammenlignes med lakrissnøre? Har vel ganske lite erfaring med montering hvis man vil ha noe som ikke kan tres uten å bøye seg. Har nevnt det før.. Å trekke en høyttaler kabel ut i døra som er stiv brukte vel du ca 20sekunder på i bilen min, hadde jeg hatt myke kabler måtte vi festa på en ståltråd for å i det hele tatt ha fått dette til..

                        Men hva vet vel jeg.. lavpanna drittunge i følge visse personer.. (hei hei pål)
                        Hadde tatt seg ut om jeg skulle brukt en mjuk kabel i beemern i går når jeg dytta den gjennom kabelgata. Der var jeg glad den var stiv for å komme helt fram, ellers hadde den bare bøyd seg og vært veldig motvillig til noe som helst.

                        Greit at en kabel ikke knekker når du skal bøye den, men at den er slapp som et lakrissnøre og kan knytes ser jeg bare ikke vitsen med. Nettopp på grunn av lignende scenario som nevnt

                        my 2 cents...
                        Mvh Tony
                        - The only road to take is perfection itself

                        Comment


                        • #13
                          I en døråpning der kabelen kommer til å bøyes hver gang døren går opp og igjen så ville jeg foretrekke en myk kabel fremfor en som er stiv. Men hver sin lyst....
                          Mvh
                          Pål Andréas Bryng
                          Bilstereosenteret.no
                          Vi forhandler bl.a.:
                          Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                          Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                          Følg oss på Facebook
                          Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                          Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                          Comment


                          • #14
                            I en døråpning der kabelen kommer til å bøyes hver gang døren går opp og igjen så ville jeg foretrekke en myk kabel fremfor en som er stiv. Men hver sin lyst....
                            Hvor stiv kabel snakker vi her da? er da forskjell på bøybar og lakrissnøre! Jeg har tilgode å finne så stive kabler at du ikke klarer å lukke døra gitt.
                            sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                            IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by InstallBay View Post
                              I en døråpning der kabelen kommer til å bøyes hver gang døren går opp og igjen så ville jeg foretrekke en myk kabel fremfor en som er stiv. Men hver sin lyst....
                              Tvilsomt at det i det hele tatt finnes en kabel som gjør DET problematisk!
                              Mvh Tony
                              - The only road to take is perfection itself

                              Comment

                              Working...
                              X