Announcement

Collapse
No announcement yet.

hjelp med anlegg til kjæresten.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hjelp med anlegg til kjæresten.

    heisann.

    trenger litt hjelp med å finne et anlegg som tilfredstiller kravnene til kjæresten min. hehe.
    hon er veldig kresen når det gjelder diskant. skal spille sinnsykt høgt, men uten plagsom diskant.

    eg har til no hatt jbl, soundstream og focal høytalere i min bil, men alle disse spillte for skrikete etter hennes mening. uansett om eg stiller ned på både delefilter og cd spiller.
    så jeg vet ikke helt hva jeg skal gå etter. jeg har sett litt på alpine system, men har ikke så mye erfaring med alpine. ellers så er hertz og audison componenter interessant.

    skal ha fullt anlegg.
    cd spiller
    1 6.5" component sett
    1 6.5" coaksial
    1 10 eller 12" sub
    og en 5-kanals forsterker til og drive alt.

    hun er ikke så glad i masse bass. det viktigste er at høytalerne kan spille høgt og bra.
    hon er også veldig satt på å ha 6x9 da hun mener de spiller høyere og bedre enn component sett.
    + at jo flere høgtalere jo bedre. men jeg tror at det blir bedre uten 6x9.
    alt skal inn i hennes calibra.

    har tenk litt på et slikt oppsett og:

    cd spiller
    6.5 komponent
    6.5 coaksial
    2 10" sub
    1 4-kanals forsterker
    1 monoblokk

    det vil jo spille litt høyere tror eg.
    kan noen hjelpe her?
    "Too much bass" goes in the same category as "too much horsepower", "too much money", and so on...

  • #2
    Tjah. Ikke bruk kompsett da.

    Kjør coax i alt, da kan umulig diskanten bli skrikete mtp på at den ligger på gulvet.

    hon er også veldig satt på å ha 6x9 da hun mener de spiller høyere og bedre enn component sett.
    Da hadde jeg personlig bare sagt "OK, da får du fikse deg sjøl siden du har så sinnsvakt peiling."
    Mvh
    Rolf Try Nygård

    Comment


    • #3
      Originally posted by neptyr View Post
      Da hadde jeg personlig bare sagt "OK, da får du fikse deg sjøl siden du har så sinnsvakt peiling."
      hon har jo aldri bygget anlegg før og baserer jo det på at alle anlegg hon har hørt som har spillt slik hun vil ha det, har som regel hatt 6x9. og fordi hun ikke har så god peil på stereo så sier eg jo ikke eg at hun må fikse det sjøl. det syns eg blir for dumt.
      "Too much bass" goes in the same category as "too much horsepower", "too much money", and so on...

      Comment


      • #4
        Da sier du "STFU bitch" til henne og lar de som kan de fikse biffen

        Men fra spøk til hagleskudd, hvis hun er på jakt etter noe med en rundere diskant ville jeg tittet på Morel. Kanskje ikke billigste serien, men nye fra Dotech eller Hybrid Ovation-serien.
        Mvh Tony
        - The only road to take is perfection itself

        Comment


        • #5
          Originally posted by gti-king View Post
          hon har jo aldri bygget anlegg før og baserer jo det på at alle anlegg hon har hørt som har spillt slik hun vil ha det, har som regel hatt 6x9. og fordi hun ikke har så god peil på stereo så sier eg jo ikke eg at hun må fikse det sjøl. det syns eg blir for dumt.
          Hvorfor blir det for dumt, du gir hu bare ett ultimatum. Enten så fikser du det, og ordner god lyd, eller så kan hu fortsette med 6x9 ideen sin, og du gjør noe annet?

          Jeg ville selvfølgelig hjulpet kjerringa med anlegg! Men jeg gidder ikke å bli belært av noen jeg visste hadde mindre peiling enn meg.

          Kan ha noe med at jeg har jobba med kundesupport, og da blir du sinnsvakt lei av folk som ringer inn for å få hjelp, og når de får hjelp ender opp med å si deg imot, for sånn gjorde ikke kompisen som har hatt data i 10år det! (kompisen her er typisk en eller anna dude som kan litt mer avansert tekstbehandling enn vanlig, og dermed automagisk får kultstatus.)
          Mvh
          Rolf Try Nygård

          Comment


          • #6
            Originally posted by Typhon View Post
            Da sier du "STFU bitch" til henne og lar de som kan de fikse biffen

            Men fra spøk til hagleskudd, hvis hun er på jakt etter noe med en rundere diskant ville jeg tittet på Morel. Kanskje ikke billigste serien, men nye fra Dotech eller Hybrid Ovation-serien.

            Ja disse diskantene har jo ullteppe følelsen! bør nok passe utmerket!
            sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
            IceAudio - Bilringen AS - inakustik

            Comment


            • #7
              Originally posted by neptyr View Post
              Kan ha noe med at jeg har jobba med kundesupport, og da blir du sinnsvakt lei av folk som ringer inn for å få hjelp, og når de får hjelp ender opp med å si deg imot, for sånn gjorde ikke kompisen som har hatt data i 10år det! (kompisen her er typisk en eller anna dude som kan litt mer avansert tekstbehandling enn vanlig, og dermed automagisk får kultstatus.)
              hehe. skjønner deg der.
              føler ikke at hon belærer meg. hun er bare usikker på hva som er best.

              virker som om de fleste hon råner med har samme oppfattning som hon. og siden hon har hørt av flere at hon må ha 6x9, er det ikke så lett å overbevise henne om at hun ikke trenger det. og hvertfall ikke når hun ikke syns jeg har god lyd i bilen min pga "skrikende" diskanter. hehe. i min oppfattning blir musikken mer dynamisk og åpen med skikkelige diskanter. høres ikke ut som skriking i mine ører. kan jo være at eg er skada! hehe..

              skal se litt på morel. hvem er forhandler for morel i norge da?
              er en del annonser på ebay da. men blir vel mye i frakt, ingen garanti osv..
              "Too much bass" goes in the same category as "too much horsepower", "too much money", and so on...

              Comment


              • #8
                www.morel.no
                Mvh
                Rolf Try Nygård

                Comment


                • #9
                  Originally posted by gti-king View Post
                  hehe. skjønner deg der.
                  føler ikke at hon belærer meg. hun er bare usikker på hva som er best.

                  virker som om de fleste hon råner med har samme oppfattning som hon. og siden hon har hørt av flere at hon må ha 6x9, er det ikke så lett å overbevise henne om at hun ikke trenger det. og hvertfall ikke når hun ikke syns jeg har god lyd i bilen min pga "skrikende" diskanter. hehe. i min oppfattning blir musikken mer dynamisk og åpen med skikkelige diskanter. høres ikke ut som skriking i mine ører. kan jo være at eg er skada! hehe..

                  skal se litt på morel. hvem er forhandler for morel i norge da?
                  er en del annonser på ebay da. men blir vel mye i frakt, ingen garanti osv..
                  Om hun ikke klarer å sette pris på god lyd og velger å høre på "kompisene" fremfor deg som kanskje har en viss lidenskap til musikk, så tror jeg kanskje jeg hadde blitt en smule grinete om jeg var deg...

                  Du kan jo hilse fra oss på bilstereoforumet og si at hun kan glemme 6x9" og satse på noe som får plass og gir lyd fra seg lenger frem i bilen!
                  Alpine 137BTi
                  B² Audio = Lyd


                  '97 E39 528

                  Comment


                  • #10
                    Ler.... ikke hils fra meg! Om kjerringa vil ha 6x9 så gi nå kjerringa 6x9 er vel ikke alle som bryr seg om at scenen er foran seg.

                    Ler av at folk tror sinn egen lidenskap er en standard for alle etter at de endelig har skjønt det selv. Er for å si det mildt.. mye mer søppel i komposett enn i 6x9 på markedet når det gjelder lyd. Fatter ikke teorier om at det å ha lyd foran seg er bedre enn god lyd.. hørt en del biler som har et rauva frontsett som spiller søppel, hjelper lite om lyden kommer forfra da. Og at forfra er gull er oppskrytt, jeg plages mer av lyd ifra gulvet som låter kvalt forfra enn om lyden kommer bakfra.

                    Skal vel innrømme at jeg aldri i mitt liv kommer til å ha 6x9 baki hattehylla i mine biler i fremtiden, men jeg har en lidenskap for god lyd i bil. Men man må også forstå at denne lidenskapen ikke gjelder alle som vil ha lyd i bilen. Hadde kjerringa ville hatt 6x9 i bilen så hadde hun fått det, også hadde jeg fiksa så jeg kunne mutet bakhøyttalere hvis jeg skulle brukt den bilen.

                    Hva som er riktig er uvesentlig når det kommer til kjerringer, svelg stoltheten din.. hvis stoltheten deres er bilstereokunskaper syns jeg faktisk synd på dere
                    sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                    IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                    Comment


                    • #11
                      hehe.. sporet litt av denne tråden..

                      vil heller ha mere tips om merker også.
                      andre merker som spiller "mykt"? hehe.. siden vi er på budsjett med ca 12k-14.
                      "Too much bass" goes in the same category as "too much horsepower", "too much money", and so on...

                      Comment


                      • #12
                        Som nevnt, Morel er et merke å se på da. Men mange velger colakork også
                        Mvh Tony
                        - The only road to take is perfection itself

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Typhon View Post
                          Som nevnt, Morel er et merke å se på da. Men mange velger colakork også
                          Doh!

                          Mvh
                          Dag Johansen
                          "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Erik André View Post
                            Ler.... ikke hils fra meg! Om kjerringa vil ha 6x9 så gi nå kjerringa 6x9 er vel ikke alle som bryr seg om at scenen er foran seg.

                            Ler av at folk tror sinn egen lidenskap er en standard for alle etter at de endelig har skjønt det selv. Er for å si det mildt.. mye mer søppel i komposett enn i 6x9 på markedet når det gjelder lyd. Fatter ikke teorier om at det å ha lyd foran seg er bedre enn god lyd.. hørt en del biler som har et rauva frontsett som spiller søppel, hjelper lite om lyden kommer forfra da. Og at forfra er gull er oppskrytt, jeg plages mer av lyd ifra gulvet som låter kvalt forfra enn om lyden kommer bakfra.

                            Skal vel innrømme at jeg aldri i mitt liv kommer til å ha 6x9 baki hattehylla i mine biler i fremtiden, men jeg har en lidenskap for god lyd i bil. Men man må også forstå at denne lidenskapen ikke gjelder alle som vil ha lyd i bilen. Hadde kjerringa ville hatt 6x9 i bilen så hadde hun fått det, også hadde jeg fiksa så jeg kunne mutet bakhøyttalere hvis jeg skulle brukt den bilen.

                            Hva som er riktig er uvesentlig når det kommer til kjerringer, svelg stoltheten din.. hvis stoltheten deres er bilstereokunskaper syns jeg faktisk synd på dere






                            Noen liker det forfra, andre bakfra. LOL
                            Raymond Pedersen

                            Byggebil er en 97 Subaru Impreza. Alpine,Pioneer og Macrom utstyr under testing.
                            Tar det som det kommer, og løser det som det går.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by gti-king View Post
                              hehe. skjønner deg der.
                              føler ikke at hon belærer meg. hun er bare usikker på hva som er best.

                              virker som om de fleste hon råner med har samme oppfattning som hon. og siden hon har hørt av flere at hon må ha 6x9, er det ikke så lett å overbevise henne om at hun ikke trenger det. og hvertfall ikke når hun ikke syns jeg har god lyd i bilen min pga "skrikende" diskanter. hehe. i min oppfattning blir musikken mer dynamisk og åpen med skikkelige diskanter. høres ikke ut som skriking i mine ører. kan jo være at eg er skada! hehe..

                              skal se litt på morel. hvem er forhandler for morel i norge da?
                              er en del annonser på ebay da. men blir vel mye i frakt, ingen garanti osv..
                              Av ren rutine sier jeg følgende: Gjør som kveita sier, lefs inn noen jbl decade 6x9ere med solid partyfaktor , klask inn en 12" RF Punch 3 i lukket kasse for å få tight bass noen fronthøyttalere som tåler perverst med effekt.

                              Når du har montert ferdig og testet så spiller du overrasket "STEIKE , jeg hadde ikke trodd at det kom til å bli så sinnsykt bra etc" The power of suggestion.

                              Så tar du B-fart og fornicater litt med henne.

                              (ble litt kort, og uten for mye tips om utstyr... men med dette som basis så får hun det hun søker etter det jeg har forstått iallefall)

                              Husfreden kommer først som jeg sier. (I should know, har 3 unger og kjerring.=)

                              Comment

                              Working...
                              X