Announcement

Collapse
No announcement yet.

RE XXX12 eller 2x MTX 9500?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • RE XXX12 eller 2x MTX 9500?

    Hei!
    Som dere vet så har eg ein RE XXX12 eg er veldig fønøyd med.
    Men fikk akkurat et tilbud om å bytte denne i 2x MTX 9500.
    Går ut ifra at disse er 2x4 ohm, aldri sett med noen andre spoler ihvertfall, så disse to må eg da koble i 1 eller 4 ohm? Altså 2 eller 8 ohm per element.
    Skal ihvertfall drives av en dynaBel BF7501, som leverer 750wrms i 4 ohm, 1400wrms i 2 ohm, og 2500wrms i 1 ohm.

    MTX 9500

    Fs: 36.40 Hz
    Qms: 3.41
    Cms: 0.063 mm/N
    Mms: 301.50 g
    Rms: 20.20 kg/s
    Vas: 0.903 ft³ (25.57 liters)
    Xmax: 1.010 in (25.65 mm)
    D: 10.283 in (261.19 mm)
    Sd: 83.05 in² (535.79 cm²)
    Vd: 83.89 in³ (1.37 liters)
    Qes: 0.67
    Re: 1.89 Ω
    Bl: 13.98 Tm
    Prms: 1000 Watts
    Qts: 0.558
    ηο: 0.178 %
    SPLo: 84.71 dB
    SPL 2.83V/1m: 91.00 dB


    RE XXX12

    2000 Watts/4000 Watts (RMS/Peak)
    Dual 2 Ohms
    Dual Composite 2-Piece Cone
    Rubber Surround
    Integrated Gasket
    Cast Aluminium Basket
    Tork-Tite Terminals
    3" 4-Layer Flatwind Aluminium Voice Coils
    Split Coil Design
    VMS Vented Magnet System
    Dual Progressive Spiders
    Integrated Tinsel Leads
    Electrical Q Value -Qes: 0.46
    Mechanical Q Value -Qms: 3.29
    Total Speaker Q Value -Qts: 0.404
    Free Air Resonance -Fs: 21.00 Hz
    Equivalent Compliance -Vas: 74.0 liters
    One-Way, Linear Excursion -Xmax: 54 mm
    Efficiency -SPL 1W/1m: 83.76 dB SPL
    Effective Piston Area -Sd: 480 cm^2
    DC Resistance -Re: 4.2 ohm
    Nominal Impedance -Znom: Dual 2 ohm
    Thermal Power Handling -Pe: 2000 W
    Force Factor -Bl: 18.16

    Lurer da mest på hva som vil spille best, å penest, XXX12'n blir også koblet i 1 ohm.
    Er ute etter mye trykk, nesten sånn at det blir ubehagelig, men også at det skal kunne spille pent, om dere skjønner.

    Hva ville dere valgt?

    Mvh
    Johnny
    Mvh
    Johnny Myhre

  • #2
    Dette er close call....
    Hva slags kasse bruker du på XXX'n i dag?

    MTX har litt høyere følsomhet og vil nok i riktig kasse kunne flytte mer luft enn XXX'n.
    Hvilken av de som vil låte best er umulig å si.
    Jeg savner et viktig parameter for begge elementene: svingspoleinduktansen (Le)

    Til allround trøkk-morro og lydkvalitet holder jeg en knapp på XXX.

    Mvh
    Dag Johansen
    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

    Comment


    • #3
      Originally posted by Dag Johansen View Post
      Dette er close call....
      Hva slags kasse bruker du på XXX'n i dag?

      MTX har litt høyere følsomhet og vil nok i riktig kasse kunne flytte mer luft enn XXX'n.
      Hvilken av de som vil låte best er umulig å si.
      Jeg savner et viktig parameter for begge elementene: svingspoleinduktansen (Le)

      Til allround trøkk-morro og lydkvalitet holder jeg en knapp på XXX.

      Mvh
      Dag Johansen
      Ja, har letet etter flere parametere, men fant ingen. Men når det blir to 9500 mot ein XXX så trudde eg kanskje det ville spille noe bedre? Vet at XXX'n er ganske rå, men nå er vel ikkje 9500 så aller værst den heller?
      Bruker ei kasse på 90 liter tunet til 34Hz idag, når eg trekker av volumet som elementet, porten og avstivningen tar, så ligger det rundt 75 liter om eg ikkje husker heilt feil.
      Last edited by JVMyhre; 25-01-2009, 18:55.
      Mvh
      Johnny Myhre

      Comment


      • #4
        Hva ville dere gjort? Ein XXX12, eller TO 9500?
        Mvh
        Johnny Myhre

        Comment


        • #5
          har du oppgradert strøm kabler? ekstra batteri? osv osv.. 2 subber vil kreve mer strøm enn 1

          Comment


          • #6
            Originally posted by kimmen View Post
            har du oppgradert strøm kabler? ekstra batteri? osv osv.. 2 subber vil kreve mer strøm enn 1
            Har 50mm2 kabler fra dynamo til batteri, fra batteri til blokk, og fra batteri og bak til forsterker. Batteriet er et Apollo A1750, å eg har ein 100a dynamo.
            Mvh
            Johnny Myhre

            Comment


            • #7
              ta xxx du!! blir så mye mere vekt i bilen.. har hatt selv 2x9500. må si det trykken godt men savnet litt av den regne lyden. er ikke noe spesialist med hadde det vært meg hadde jeg gått får xxx. eventuelt en jlaudio 13w7. dem liker jeg godt!! syntes liksom jeg får alt med di subbene! har selv orden meg en xxx 18 til hjemme kino sub.. så skal bli spenende og prøve re xxx..
              MVH
              Hans Martin holtet

              Comment


              • #8
                Originally posted by hansi_199 View Post
                ta xxx du!! blir så mye mere vekt i bilen.. har hatt selv 2x9500. må si det trykken godt men savnet litt av den regne lyden. er ikke noe spesialist med hadde det vært meg hadde jeg gått får xxx. eventuelt en jlaudio 13w7. dem liker jeg godt!! syntes liksom jeg får alt med di subbene! har selv orden meg en xxx 18 til hjemme kino sub.. så skal bli spenende og prøve re xxx..
                Låter ikkje 9500 pent? Det er veldig fristende, vi gjærne ha flere meininger her
                Mvh
                Johnny Myhre

                Comment


                • #9
                  Ettersom XXX'en har dobbel så lang Xmax som 9500'ene, vil den jo i teorien kunne flytte like mye luft som de to - gitt at du har ubegrenset (les: NOK!) effekt til å flytte membranen de 10cm det totalt blir fram og tilbake... :P Men de to MTX'ene vil kanskje, som Dag påpeker, være mer lettdrevne, om ikke annet. At de spiller høyere med like mye effekt, betyr jo ikke at de nødvendigvis spiller høyere ved full effekt inn på begge, og der spiller jo kassa inn på hvor mye de trenger for å svinge seg rundt (eller ut og inn, hehe....).

                  Og mulig jeg husker feil, men jeg mener å huske at XXX er en SUB med store bokstaver, og er best egnet til å gjengi DYYYPE frekvenser, med anbefalte kasser som har en voldsom peak i bunnen av arbeidsområdet til en normal sub? Sånn sett er det jo kanskje en mulighet for at 9500 er bedre egnet for allround musikkbruk enn XXX, og kanskje ikke er fullt på "romlete", men det er ren gjetning fra min side, og sluttresultatet er jo påvirket av kassa i veldig stor grad.

                  Vil til slutt understreke at jeg ikke har hørt noen av de to, men har tidligere hatt lyst på begge (om det teller... :P). Har imidlertid blitt litt lei av "se så mye taket mitt flekser"-faktoren som var så populær for en tid tilbake, og ser ikke helt vitsen med noen av de to subwooferne i et oppsett som skal spille variert musikk. Ikke at de ikke KAN gjøre det, men det blir liksom "noe" overkill i de fleste sammenhenger, med fryktelig mye potensiale jeg ikke ville utnyttet til daglig. Eller noen gang.

                  Comment


                  • #10
                    Jeg har to Mtx 9500, og er strålende fornøyd med de, men har aldri hørt på RE XXX 12, så kan desverre ikke gi deg noen sammenligning, men med nok effekt på disse så kan du ha mange moro-timer i bilen.
                    Hvilken bil skal dette inn i ?


                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Alfert View Post
                      Jeg har to Mtx 9500, og er strålende fornøyd med de, men har aldri hørt på RE XXX 12, så kan desverre ikke gi deg noen sammenligning, men med nok effekt på disse så kan du ha mange moro-timer i bilen.
                      Hvilken bil skal dette inn i ?


                      Vis det blir noko så skal det inn i en Volvo 940 stasjonsvogn. Den kassen du har bilde av der, er den å få kjøpt et sted? Er lei av å lage kasser
                      Mvh
                      Johnny Myhre

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by JVMyhre View Post
                        Er lei av å lage kasser
                        Det er ikke jeg!
                        Dssuten _vil_ du ha en kasse som er tilpasset bilen din!

                        Mvh
                        Dag Johansen
                        "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                        Comment


                        • #13
                          Ja det er den, jeg kjøpte ferdig kasse med de to elementene, for noen år siden! Du må bare høre med noen som forhandler MTX, så hjelper de deg sikkert!
                          I 940 stasjonsvogn med disse spillende bakover vil jeg satse påp at du kommer til å ha det masse gøy ja.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Dag Johansen View Post
                            Det er ikke jeg!
                            Dssuten _vil_ du ha en kasse som er tilpasset bilen din!

                            Mvh
                            Dag Johansen
                            Tja, sant nok..
                            Men nå som dei fleste her annbefaler XXX'n, så kommer eg sannsyneligvis te å beholde den
                            Mvh
                            Johnny Myhre

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by JVMyhre View Post
                              Men nå som dei fleste her annbefaler XXX'n, så kommer eg sannsyneligvis te å beholde den
                              Da må du spørre han som har de MTX'ene om han vil selge de....
                              Er meget intressert jeg...Hadde vært greit med fire slike
                              Send meg PM hvis det blir aktuellt, så kan du få navn og nummer der!

                              Comment

                              Working...
                              X