Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hertz vs alpine subber?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hertz vs alpine subber?

    Hei!

    Har et "lite" problem her..

    Kjøpte meg 2 stk hertz hx 250 D ( fjordårets modell ) av installbay, ( bra servise å kjapp levering ) som skulle kobles på 1 stk Dynabel bf 2502 i brokoblet 4 ohm.
    -Så bestemte jeg meg for å anskaffe en dynabel forsterker til av samme type,da ment til å dra vær sin hx250 D. Men dette passer ikke med Suben igjen 2x4 ohm spoler på hx`n blir
    2 eller 8 ohm på forsterkeren, men den skal Brokobles i 4 ohm! så dette går ikke!!

    Bare så det er klart: 1 HX 250 D Per forsterker var planen.

    Så nå tvinges jeg til å se etter 2 nye subber med rette spoler, 2x2 ohm.
    Snuser på denne ALPINE TyPE R 12"
    http://www.mamut.net/dynabel/newsdet401.htm

    Veldig fristende tilbud i min prisklasse!

    Noen formening om problemet? Hvilken subber skal jeg velge? noen synspunkter på sub?
    Har søkt på forumet om denne alpine subben, virker som folker fornøyde me den, men
    synes at den er veldig tungdrevet, 85 DB, Hertz hx 250 D er jo på 96 db!!

    Bare følte jeg måtte lage en liten tråd om dette, er litt fortvilet

    Mvh Dreeeze

  • #2
    Hvorfor MÅ du ha dette i 4 ohm da? Tror nok den forsterkeren dere klarer å dra subbene i 2 ohm uten problem.
    Sture Vedal

    Comment


    • #3
      Originally posted by Dreeeze View Post
      Hei!

      Har et "lite" problem her..

      Kjøpte meg 2 stk hertz hx 250 D ( fjordårets modell ) av installbay, ( bra servise å kjapp levering ) som skulle kobles på 1 stk Dynabel bf 2502 i brokoblet 4 ohm.
      -Så bestemte jeg meg for å anskaffe en dynabel forsterker til av samme type,da ment til å dra vær sin hx250 D. Men dette passer ikke med Suben igjen 2x4 ohm spoler på hx`n blir
      2 eller 8 ohm på forsterkeren, men den skal Brokobles i 4 ohm! så dette går ikke!!

      Bare så det er klart: 1 HX 250 D Per forsterker var planen.

      Så nå tvinges jeg til å se etter 2 nye subber med rette spoler, 2x2 ohm.
      Snuser på denne ALPINE TyPE R 12"
      http://www.mamut.net/dynabel/newsdet401.htm

      Veldig fristende tilbud i min prisklasse!

      Noen formening om problemet? Hvilken subber skal jeg velge? noen synspunkter på sub?
      Har søkt på forumet om denne alpine subben, virker som folker fornøyde me den, men
      synes at den er veldig tungdrevet, 85 DB, Hertz hx 250 D er jo på 96 db!!

      Bare følte jeg måtte lage en liten tråd om dette, er litt fortvilet

      Mvh Dreeeze
      Var ikke det litt dårlig planlagt å kjøpe en forsterker til hvis det ikke passer i oppsettet?
      Og ikke skjønner jeg hva man skal med 2 stk 2-kanalere i et bassoppsett.
      La meg først si at følsomheten på HX250D ikke er 96dB, men la oss si at den er 91dB også skal jeg sette opp et regnestykke for deg.
      Hvis du har feks 300watt til rådighet til dine to HX250, så må du ha 1200watt for å spille like høyt med de Alpinene.
      Hvis du kjøper deg en ekstra forsterker så har du 600watt til rådighet, men alikevel spiller HX250 3dB høyere.
      Ergo, følsomheten på basselementer er "billigere" (og ofte lydmessig bedre) enn å anskaffe seg masse mer effekt, for å oppnå samme resultat.
      Hvis du nå sitter der med 2stk forsterkere og 2stk basselementer vil jeg råde deg til å teste det ut med hver forsterker brokoblet mot 8ohms motstand.
      Du kan komme til å bli overrasket over resultatet.

      Mvh
      Dag Johansen

      Mvh
      Dag Johansen
      "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

      Comment


      • #4
        Ang den forsterkeren: impulskjøp er det vel noe som heter? :P

        Synes selv denne forsterkeren fungerer veldig godt i brokoblet tilstand, 850 rms i 4 ohm.
        Veldig mye forsterker å krefter for prisen, å pris er jo alfa omega :P

        Tenkte først å kjøre 1 sub per kanal i 2 ohm, leverer 425rms per kanal (forholder meg til spesifikasjonene til forsterkeren) men vet ikke helt om den saken.

        Prøvede å koble opp en audiobahn 2x 12" subkasse i 8 ohm med denne forsterkeren, ble veldig laaav bass å ikke kraftig, koblet den i 4ohm tror jeg om jeg ikke tar feil, spilte myyye mer brutalt da! hvis det blir så stor forskjell, så har jeg et problem med tanke dette skal i bagasjen på en sedan scorpio..

        Får ikke koblet dette opp å laget kasse osv før tilbudet på alpine suben går ut heller.. dumt å angre på at en ikke kjøpte når det var så billig..

        Alt har med pris å gjøre når man er lærling, å generellt vanli mann i gata.

        Comment


        • #5
          Originally posted by chin View Post
          Hvorfor MÅ du ha dette i 4 ohm da? Tror nok den forsterkeren dere klarer å dra subbene i 2 ohm uten problem.
          Tror nok ikke den liker å bli lastet ned i 2 ohm i brokoblet tilstand, oppgitt til 850 rms i 4ohm brokoblet.

          Hadde denne koblet opp på en HX 300, da var det elementet som det sto på, ikke forsterkeren
          men ble jo slik passelig varm da å, tør ikke å tenke meg å brokoble den ned i 2 ohm! :P brannfare?

          Comment


          • #6
            du skriver at du ikke kan brokoble disse subbene i 4ohm på forsterkeren din er helt feil! sjekk ut linken her så ser du hvordan du skal koble subbene dine som er 2x4ohm for å få 4ohm ut av forsterkeren.

            http://www.rockfordfosgate.com/rftec...2&woofer_imp=4

            Comment


            • #7
              Originally posted by kimmen View Post
              du skriver at du ikke kan brokoble disse subbene i 4ohm på forsterkeren din er helt feil! sjekk ut linken her så ser du hvordan du skal koble subbene dine som er 2x4ohm for å få 4ohm ut av forsterkeren.

              http://www.rockfordfosgate.com/rftec...2&woofer_imp=4
              Nettopp slik koblet jeg mine hx250d på min forsterker og det fungerte meget bra i porta kasse!
              Alpine 137BTi
              B² Audio = Lyd


              '97 E39 528

              Comment


              • #8
                Originally posted by kimmen View Post
                du skriver at du ikke kan brokoble disse subbene i 4ohm på forsterkeren din er helt feil! sjekk ut linken her så ser du hvordan du skal koble subbene dine som er 2x4ohm for å få 4ohm ut av forsterkeren.

                http://www.rockfordfosgate.com/rftec...2&woofer_imp=4
                ja ser den, men 1 sub som har 2x4 ohm spole kan ikke kobles på 1 forsterker i 4 ohm . Skikkelig trang for å bruke begge forsterkerne hehe, rått design

                2 suber på 1 forsterker er jo greit, men kansje litt lite power?

                Skal jeg bare drite i alpine subbene å fortsatt satse på hertzene?

                Redd de ikke kommer til å høres baki vogna mi.. formening om kassevolum å slik da?

                Comment


                • #9
                  du kan jo koble en og en spole på hver kanal
                  VW Golf 4
                  Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
                  Simen Sormbråten

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by simso View Post
                    du kan jo koble en og en spole på hver kanal
                    vil denne løsningen være så heldig da? er vel best når du har flere monoblokker det..?

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Dreeeze View Post
                      vil denne løsningen være så heldig da? er vel best når du har flere monoblokker det..?
                      Så lenge du gir dem samme signal, og at de er likt stilt på gain, så er det null problem.

                      Men du bør få noen som kan det til å gjøre det.
                      Mvh
                      Rolf Try Nygård

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by neptyr View Post
                        Så lenge du gir dem samme signal, og at de er likt stilt på gain, så er det null problem.

                        Men du bør få noen som kan det til å gjøre det.
                        ja er en mulighet det da.

                        Hva mener dere om å koble 1 sub per kanal i 2 ohm? bedre enn å kjøre brokoblet i 4 ohm på 2 subber? Blir da bare brukt 1 forsterker, men den andre kan vel brukes til å drive frontsettet hehe?

                        Lurer fortsatt på alpine type r suben, bra eller dålig? kom med innspill!

                        Takker for svar så langt

                        Comment


                        • #13
                          Jeg ville heller tatt vare på Hertz subene.. Jeg har hørt både Type-R og HX subene, og jeg må si jeg likte lyden i HX subene bedre..

                          De er også mye mer lettdrevne..
                          Mvh.
                          Roy
                          Mob: 40 30 99 06

                          Comment

                          Working...
                          X