Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kondentsator

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kondentsator

    Hei....

    Jeg holder på å "samle" noe bilstereo til mitt prosjekt,og er nå interessert i anbefaling av kondis....
    Mitt spørsmål er: Hva er foskjell på "vanlig" kondis og Hybrid? Bruksområder? Fordeler og bakdeler...

    Har T15004(in stock) og T40001 bd(ikke handlet enda) til forsterkere hvis det letter på no svar...
    No Windows-crap,just Mac Power

  • #2
    drit i kondis å kjøp deg et skikkelig batteri istede!

    Comment


    • #3
      Originally posted by halseth View Post
      drit i kondis å kjøp deg et skikkelig batteri istede!
      Kunne jo vært greit det og.... Men...
      Hvis jeg har dynamo på la oss si 120Ah,da bør jeg vel ikke ha batteri som er Veldig mye større enn 120Ah? Da vil jo ikke Dynamo klare å lade opp batteri(ene). Altså større forbruk enn det Dynamo leverer. Forstå meg rett... Forbruket på de to amp er jo mye større enn 120Ah,så dyn klarer uansett ikke å gi nok strøm...
      Og det er Optima som fortsatt er greie batteri?
      No Windows-crap,just Mac Power

      Comment


      • #4
        Dynamoen din er ikke på Ah (ampere timer) det er på ampere det den max klarer å levere. Om et batteri er på 60Ah så trenger det ikke 60A dynamo for å lades opp. Er trekket i bilen konstant høyere i bilen enn hva dynamoen klarer å levere vil du lade ut batteriene, men har du 1 ampere å gå på vil du ikke lade ut batteriene. Batteriet vil nok aldri bli topp ladet med så lite "headroom" men det vil gi ladestrøm.

        Ah har jo heller ikke noe med hvor mye strøm et batteri klarer å levere max, dette er jo tiden det tar å lade ut batteriet. Batteriet mitt er på 44Ah med klarer å gi 1200A i 5sekunder (type CCA) eller kaldstart. Ser gjentatte ganger at folk skal ha så mye ah som mulig.. et batteri med mye ah er et typisk camping/fritids batteri som igjen er et elendig bilstereo batteri.

        Optima er et gammelt batteri blitt og jeg vil ikke anbefalle dette, jeg ville nok gått for type agm batteri som f.eks odyssey gir litt mer pulver. Gir også strøm raskere noe som er en bra egenskap i bilstereo sammenheng.

        En kondensator kan hjelpe deg om du har musikk peak over kapasiten til dynamoen, den vil holde spenningen noe mer stabil så sant du hører på musikk og ikke basstrack eller db-drag burping av frekvenser.
        Kan også hjelpe hvis du har for lange og for tynne kabler.. til en viss grad, men er dette feilen ville jeg nok valgt å oppgradere kabler først

        Drit i kondensator og kjøp batteri i steden har blitt en forum greie som egentlig bunner ut i feilaktig informasjon og bruk av kondensator. Som da blir brukt om igjen og om igjen av folk uten kunnskap nok til å vite noe annet enn hva man har lest på et forum. Sier ikke dette er tilfelle her halseth, men ser man på argumentasjonen din så kan det se sånn ut. Men er målet å spille en basstone så høyt som mulig over lenger tid så er det helt sant, kondensator er bortkasta. En kondensator vil heller aldri lade opp et batteri eller hjelpe en svak dynamo med ladingen.

        Er problemet en for svak dynamo ville jeg nok begynt med å oppgradere denne, samtidig som jeg hadde oppgradert kabling til denne. Men har du en dynamo som er for svak kun i korte perioder (typisk bassdunk blink i lys f.eks) kan en kondensator hjelpe nok.
        sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
        IceAudio - Bilringen AS - inakustik

        Comment


        • #5
          venta på den erik

          Comment


          • #6
            Faktisk flere som hadde ventet på nettopp dette innlegget! Endelig et godt begrunnet, saklig innlegg vedrørende kondensator/batteri-debatten.
            Terje Lie
            99 53 66 00
            terje_lie@yahoo.no

            Comment


            • #7
              Okay,jeg skjønte litt.... Men oppsettet mitt(hadde jeg tenkt...) var å montere en xtra dynamo(størst mulig) og la den ta seg av anlegget/batteri bake og orginal dynamo resten av bilen. Men hvor stort batteri(er) trenger jeg da. Hadde håpet å få tak i dynamo på rundt 130-150 Ah,men det kan jo hende jeg må ta til takke med ca 100 Ah.
              Er det noen som har no greie priser på et batteri,ev en høvelig dynamo. Skal nedi en Volvo 745.... 6´er....
              No Windows-crap,just Mac Power

              Comment


              • #8
                Når du skal oppgradere dynamoen, så sjekk først om du har noe plass å gå på, deretter finner du en katalog over dynamoer hos ett verksted. Så finner du alle tall data over den dynamoen som du har i dag, som f.eks innfestinger, monteringsvinkel, reimhjul osv osv. Så er det bare å begynne å lete i den samme etter dynamoer som har data som passer. Se på dieselbiler eller f.eks bmw som ofte har noen med litt tak i. Deretter så setter du på en 15V regulator og anskaffer en Ladac 1204. Da har du ett godt utgangs punkt.

                Når det gjelder batterier så se hva du har plass til, og sjekk ut f.eks Odyssey eller Kinetik. Tviler på at du får noen kjempe pris på disse da kalkylene stinker på batterier.
                Mvh
                Lars Engen

                Comment


                • #9
                  Jeg har pr. idag Optima red-top fremme. Bak har jeg ingenting,men plass er egentlig ikke noe problem. Jeg kan ha et på hver side av basskassa bak mot hjørnet(forran bakre stolpe). Men hva sier "reglene" for at batteri skal være i en kasse m/avlufting,eller gjelder ikke de hvis en har Gelebatteri?
                  Dynamo: Har plass til "hva som helst" egentlig. Må vel bare bygge om festene. Står vel en Bosch 70Ah orginalt. (VW-Motor).Har ikke Stinger noe høvelig dynamo,tro?

                  Var å skifta ut no greier i min Søster´s Volvo 360 GLT -83 her forleden. Bytta ut Sony 4 kan. til en R/F Power 551x og R/F T10001BD og satte i 1F Kondis. Hun har 2X12 Pioneer TS-W 305C og et par Pioneer 6X9.... Merka Stor forskjell,jah...
                  No Windows-crap,just Mac Power

                  Comment


                  • #10
                    Stinger har noe hvis du har alt for mye penger du ikke trenger.

                    kommer langt med en 150 amp med ny regulator og en Ladac, ellers så er det vel endel som har handlet fra usa.
                    Mvh
                    Lars Engen

                    Comment


                    • #11
                      Husker bare at Boomcar i Grimstad hadde en hengende på veggen i Utstillinga si.... Den var RÅÅÅÅ(og det var prisen også...)
                      Hadde vel tenkt å legge i ca 5000,- i dynamo,og kansje 2-3000,- pr. batteri...
                      Akkurat nå står det kun å bytte noe bremsecalipere foran,for så å EU-godkjenne den. Men gidder ikke skru ute i -15 grader..... Og det gjelder over hele linja.... Såvidt e gadd å hive nye forsterkere i Søster´s bil...he he....
                      No Windows-crap,just Mac Power

                      Comment

                      Working...
                      X