Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forskjell på midtbasser?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forskjell på midtbasser?

    Heisan

    Jeg lurte på hvor stor forskjellen på lyden av en 5" og 6,5" å en 8" midtbass??
    Elementene skal værer i en lokket kasse...med eller uten port er ikke bestemt ennu.
    Oppsette her jeg tenkt til å kjøre 2veis aktiv
    Focal
    Mosconi
    Pioneer

  • #2
    Elementene skal værer i en lokket kasse...med eller uten port er ikke bestemt ennu.

    litt selvmotsigelser, men men..

    i et rent 2 veis sett tror jeg det blir litt "bøst" med en 8" men det kommer nok helt an på din smak og data på elementet og ikke minst hvordan du deler det

    Comment


    • #3
      5-tommer: bedre spredning av høyere frekvenser, enklere å "møte" med en diskant. Små fysiske mål gjør den enklere å vinkle og plassere, og kravene til kassestørrelse er relativt små.

      8-tommer: ca 3 ganger så mye membranareale som en 5". Kan spille høyere i nivå og dypere i frekvens, men har også verre spredning av høyere frekvenser og kan kreve litt mer jobb for å samarbeide godt med en enslig diskant. Stiller gjerne også endel høyere krav til diskanten, ettersom den må deles lavere.

      6-tommeren vil jeg regne som et ok kompromiss mellom de to andre elementene. Det er også en langt vanligere størrelse, noe som igjen betyr at utvalget er bedre.

      Comment


      • #4
        Takk for hjelpen
        Focal
        Mosconi
        Pioneer

        Comment

        Working...
        X