Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til justering av diskant/ tweaking av delefilter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp til justering av diskant/ tweaking av delefilter

    Har et pioneer prs komposett , der eg aldri blir fornøgd med lyden.
    er skarpt til tider veldi skjærandes lyd ifra dei.

    har dempa med -3 db på delefilter boksen men det hjalp lite.
    har en alpine 9887r , der eg har funne ca. frekvensen der problemet ligger ,
    det hjelper litt , men langt ifra nok

    diskantane er montert nedfelt oppå dashbordet ( i luftekanal)
    dette hjalp bittelit på , iforhold til å dei ståandes i hjørnet på dashboardet med retning midt mellom framsetta.

    er det noken tips på evnt. endringer eg kan gjøre , for å "fjerne" problemet.
    har hørt om frontdeksel på stuehøgtalera med filt lignande stoff , for å dempe reflekser, diskant ol.
    legge stoff over?!

    har sett at mange skryter av space1 diskantane til hertz , men kan de bli kluss med delefrekvenser ol.?
    har minimalt med penger så alle "kjæringråd" takkast imot med stor takk

  • #2
    skjærende lyd kan vel så godt ligge i mellomtona..
    Mvh
    Rolf Try Nygård

    Comment


    • #3
      det ligger i området ifra ca 1.5khz til 5 khz ca. der i området trur eg.
      det er iallefall der ca. er får effekt med justering på spilleren.
      mellomtonen lager iallefall resonanse i døra , emdå eg har dempa den med alt mulig.
      har en 89 modell corolla , er vel der problemet er neida. ska av igjen med dør trekket
      å fikse det når arbeidlysta melder seg igjen

      Comment


      • #4
        Typisk problem i overgangen mellom diskant og midbass det der ja, vært borti det selv.
        Kan sannsynligvis skyldes ett eller annet som skrangler i døra di, du burde kjørt et frekvenssweep og prøvd å lokalisere om det er et eller annet som settes i bevegelse ved spesielle frekvenser!
        Roar Sørlie
        Tlf 90127075
        Strandgata 26; mitt andre hjem :P

        Comment


        • #5
          skjæringa eller resonansen?

          Comment


          • #6
            Begge?

            Da kan du jo finne ut hvilken frekvens "skjæringa" ligger på, og så vurdere hvilken høyttaler som er synderen, og hvorfor.

            Hadde/har litt av samme problemet selv, men har fått vekk det meste vha EQ i spilleren. Nå er det ikke fullt så irriterende, men jeg må nok vri/flytte diskantene litt en dag jeg gidder. Eksperimenterte litt med det nylig, og da ble problemet så og si helt borte. Lurer på om jeg ikke skulle montert diskant/mellomtone slik jeg har gjort (veldig nært, og diskanten litt nærmere enn mellomtonen), men sånn går det når man ikke hører noe særlig på lyden før man setter ting fast.

            Comment


            • #7
              nedfelt diskant sku vist hjelpe på i forhold til skjæringa/ kvasheten. det er gjort

              Comment


              • #8
                Har du bilder av hvordan det er montert?
                Hva har du gjort av instillinger på spilleren? Kjører du passivt eller aktivt?
                Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                Comment


                • #9
                  bilder har eg ikke, og bilen står på jobb med motorproblem.
                  dempa -6 ved ca 2khz d samme ved 4 khz og litt ved 6 khz ( ish, ekke helt sikker på talla)
                  diskanten peiker rett opp i overkant av vindu/ framkant av takket

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by hugomidt View Post
                    bilder har eg ikke, og bilen står på jobb med motorproblem.
                    dempa -6 ved ca 2khz d samme ved 4 khz og litt ved 6 khz ( ish, ekke helt sikker på talla)
                    diskanten peiker rett opp i overkant av vindu/ framkant av takket
                    Få opp ett bilde av det er du snill...
                    Kan sikkert hjelpe deg litt med dette, men er greit å se hva du har gjort her..
                    [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                    [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                    [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                    Comment


                    • #11
                      e heimeværande ut veka , og bilen står på jobb, men veit aldri ka morra dagen bringer. så de kan ta et par dager før eg får bilder lagt ut, då ska eg og lese av delefilter, eq ol. sånn at mest mulig info er samla

                      Comment


                      • #12
                        diskant





                        jada veit , mobil bilder men einaste som var tilgjengelig.

                        innstillinger:
                        #parametric eq:

                        3. +3 400 hz q1
                        4. -3 2 khz q1
                        5. -6 5 khz q3

                        sub 63 hz slope 18
                        frontsett 40 hz slope 24

                        spilleren er en alpine 9887r
                        diskantane er dempa med -3 på delfilter

                        Comment


                        • #13
                          For å si det sånn, så står vel diskanten ca. 2 mil fra midbassen. Er ikke lett å få det til å høres bra ut da.

                          That's my konstruktive tilbakemelding.

                          Edit: Demp den masse... !

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Miniboom View Post
                            For å si det sånn, så står vel diskanten ca. 2 mil fra midbassen. Er ikke lett å få det til å høres bra ut da.

                            That's my konstruktive tilbakemelding.

                            Edit: Demp den masse... !
                            Tidskomp og leking med delefilter !!
                            Mvh Tony
                            - The only road to take is perfection itself

                            Comment


                            • #15
                              har hatt diskanter i speilhus før og det er jo ikke så masse i forskjell på avstanden. det funka bra , der brukte eg berre litt demping og ikke så masse som eg har gjort med prs.
                              det var med eldre focal som mange synst er "skarpe"

                              et alternativ er jo å montere diskant i døra en plass, for at den ska bli nærmere.

                              et anna alternativ , som eg såg i siste ( el. nest siste) fidelity , der en høgtaler var konstruert
                              med at "dekselet" sku være på for det var med på å dempe ol.
                              legge en bit av sånn basskasse stof over å prøve.

                              tidskomp: tenker du på tidskomp iforhold mellom diskant- mellomtone??
                              kjører ikke aktivt oppsett.
                              hadde eg hatt råd og kunnskap osv. så hadde eg gjort det


                              leiking med delefilter har eg tenkt på en del, men dei kunnskapane om slikt erlik "stålfri rust"
                              er 5 år ca. eg hadde om slikt på skulen .

                              men det ska ikke være det værste å skifte motstand til diskanten, delefilteret er ganske simpelt oppbygd.
                              er berre det å finne ut ka slags motstand eg ska bruke .

                              evnt. ta ei "blind" oppgradering på delefilter . koster vel grovt 100-200,- i deler el.( det er mulig å få råd til) men då må det målast frekvenser osv.

                              før ombygning av delefilter og der er eg totalt blank på kunnskap. kjenner en som kan for masse om slikt ,
                              men han e i trondheim og er heime max to ganger i året

                              en anna tanke var jo å bytte diskant , men økonisk sett går ikke det i det heile tatt.

                              Comment

                              Working...
                              X