Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til valg av batteri lader til AGM batterier?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp til valg av batteri lader til AGM batterier?

    Har er AGM batteri fra apollo som jeg må lade opp vær gang jeg skal starte bilen starter bilen, 1-2 månder imellom vær gang om vinteren... Apollo A 1750 75Ah AGM Batteri

    Men har lest at det anbefales å brukke en ladder som er til AGM batterier, har bare en 30år gammel ekstremt slitten billadder som jeg bruker... sikkert på en 2-3 amp...

    Så skal kjøpe en ny enn, må jeg ha en AGM batterierlader fra eltek eller kan jeg kjøpe en vanelig lader på biltema??

    Har sett på en som biltema har til 899,- (Batterilader SMART 1115)
    Jørgen Dyver - 95 78 60 52

  • #2
    jeg kjøpte powermaster 10ah fra installbay. Funker gull og betalte vel 900kr for den. Har forøvrig apollo batteri jeg å. men skal vel ikke bli tomt? har vel ikke røket en celle?
    Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
    Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

    Comment


    • #3
      Originally posted by biffen071278 View Post
      jeg kjøpte powermaster 10ah fra installbay. Funker gull og betalte vel 900kr for den. Har forøvrig apollo batteri jeg å. men skal vel ikke bli tomt? har vel ikke røket en celle?
      Det vet jeg ikke noe om, ikke vet jeg hvordan man skal finne det ut av celle feil...
      Nå er det så litte batteri at det ikke blinker i alarmen engang, er 1 månde siden jeg starta bilen nå tror jeg..

      Men det sitter jo en 5kw forsterker og en 5f kondensatorbatteri i bilen som kansje kan trekke litt strøm selv om remoten skrur av alt, er kun standby lyset som lyser (så vet at de er av)......

      Ser helst etteren lader jeg kansje kan få kjøpt i morgen, på biltema, bilextra eller torshow... bestiller går dårlig da jeg skal i miletæret på onsdag...
      Last edited by OpelPower; 02-01-2009, 22:01.
      Jørgen Dyver - 95 78 60 52

      Comment


      • #4
        http://www.ctek.no/

        får du hos mekonomen og flere slike steder.. feiltema.. eh biltema er ikke noe å satse på!!
        sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
        IceAudio - Bilringen AS - inakustik

        Comment


        • #5
          høres langt fra sunt ut.. Det skal minimalt med strøm til for at alarmen skal blinke, så enten har en celle tatt kvelden, eller så har du et alvorlig strømtrekk i standby modus :/

          Comment


          • #6
            bare måle batteriet det, det røk en celle i mitt første batteri, noe som var ett problem visst med batterier produsert i 2007. Jeg fikk nytt med en gang. Kan måle da. Mitt var nede i 10,5v så fort jeg stoppet bilen...
            Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
            Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

            Comment


            • #7
              Originally posted by biffen071278 View Post
              bare måle batteriet det, det røk en celle i mitt første batteri, noe som var ett problem visst med batterier produsert i 2007. Jeg fikk nytt med en gang. Kan måle da. Mitt var nede i 10,5v så fort jeg stoppet bilen...
              Så ille er ikke mitt...Mener det ligger rundt 12.3volt når jeg har stoppet bilen, lenge siden jeg har målt...

              Man kan begynne å skru av auto-sikringene når jeg vet jeg ikke skal bruke bilen på en måned eller mere, og se ov det hjelper...
              Jørgen Dyver - 95 78 60 52

              Comment


              • #8
                Originally posted by Erik André View Post
                http://www.ctek.no/

                får du hos mekonomen og flere slike steder.. feiltema.. eh biltema er ikke noe å satse på!!
                Ser at det er samma som den som eltek selger, men virka så dyrt i forhåld til amper (men skjønner at det er bedre ladere en biltema sine )

                Men noen som vet om apollo sitt AGM batteri tåler biltema laderne?

                899,-

                Batterilader SMART 1115
                Tekniske spesifikasjoner
                Innspenning: 1-fas x 230 V 50-60 Hz (AC)
                Effekt: 190 W
                Ladespenning: 12 V
                Ladestrøm (middelverdi): 10 A
                Ladestrøm (maks.): 15 A
                Ladeinnstillinger: 2 stk.
                Nominell batterikapasitet: 20-160 Ah (15h min/maks)
                Mål: 240 x 180 x 115 mm
                Vekt: 4,5 kg
                Egenskaper
                • Batterityper: Blybatterier med syre, vedlikeholdsfrie SMF-batterier og gelebatterier.
                • Vedlikeholdslading, ser til at batteriet er fulladet når kjøretøyet det sitter i ikke skal brukes på flere uker eller måneder.
                • Innstilling for manuell eller automatisk lading.
                • Innstilling for blybatteri gele eller blybatteri med syre.
                • Helautomatisk: Ingen overvåking nødvendig ved lading.
                • Automatisk ladebryter og automatisk tilbakestilling.
                • Kan være permanent tilkoblet uten fare for at batteriet skades.
                • Beskyttet mot polvending og kortslutning.
                • LED-indikeringer: Koblet til nettspenning, lading pågår, lading ferdig.
                Jørgen Dyver - 95 78 60 52

                Comment


                • #9
                  Hvorfor kjøpe biltema når du kan få kvalitet til omtrent lik pris? Vi selger 12A Powermaster ladere for 999,-. Og det finnes nok av brukere her inne som kan skrive under på at det er skikkelig kvalitet til en hyggelig pris.

                  Jeg ville aldri koblet en ikke elektronisk lader til et AGM batteri. Du kan risikere å overlade det. Powermaster er fullelektronisk og kan brukes på alle batterier, uansett størrelse.

                  http://installbay.no/product_info.ph...roducts_id=561
                  Mvh
                  Pål Andréas Bryng
                  Bilstereosenteret.no
                  Vi forhandler bl.a.:
                  Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                  Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                  Følg oss på Facebook
                  Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                  Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                  Comment


                  • #10
                    jeg bruker den største agm laderen til biltema,, funker gull den.
                    MVH, Øivind Sandvik
                    sigpic
                    www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
                    www.sandviksbassogbongel.com

                    Comment


                    • #11
                      Er kansje greit å bruke noe annet en enn elektronisk lader, ser fort at jeg selv har overladda batteriet når det har stått ett dygn...

                      Kansje det holder med den ctek laderen på 3,3Amper, får jo ladda batteriet helt opp på 24timer....
                      Får den på clas ohlson til 495,- så jeg

                      Takk for hjelpen!
                      Jørgen Dyver - 95 78 60 52

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by OpelPower View Post
                        Er kansje greit å bruke noe annet en enn elektronisk lader, ser fort at jeg selv har overladda batteriet når det har stått ett dygn...
                        Det er feil. Det er når du har en IKKE elektronisk lader at du risikerer å overlade batteriet. Det er hele poenget med elektronikken. Å gi en inteligent lading som du slipper å passe på
                        Mvh
                        Pål Andréas Bryng
                        Bilstereosenteret.no
                        Vi forhandler bl.a.:
                        Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                        Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                        Følg oss på Facebook
                        Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                        Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                        Comment

                        Working...
                        X