Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forsterkere justert helt på jordet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forsterkere justert helt på jordet

    Var borti en bil for en stund siden der eieren ikke var fornøyd med bassen og det med god grunn.

    Tittet baki i bagasjerommet for å sjekke innstillingene på forsterkeren. Joda, subsonicfilter på 50hz. Lavpassfilter på 40hz. Bassboost på maks og forholdsvis lav gain. Det gav en forholdsvis merkelig bass

    Satte subsonic på minimum, LP på ca. 70-80hz, bassboost på 0 og skrudde opp gain til ca. halv styrke noe som ikke uventet gjorde underverker. Eieren ble meget fornøyd også

    Flere som har vært borti forsterkere som er justert såpass morsomt/ille?
    Alpine
    Audison
    Hertz
    Soundstream

  • #2
    Hehehe. Selv om det er ganske morsomt, er det samtidig litt slemt å le. Justering er ikke akkurat noen enkel bisniss, spesielt når man kanskje aldri har eid en forsterker tidligere. Det blir litt som om jeg skulle strikket en genser

    For rundt et år siden fikk jeg en litt fortvilet telefon fra min fetter. Han hadde kjøpt stereo, et veldig standard oppsett med 6x9-tommere og doble 12-tommere, og synes ikke det spilte så fryktelig imponerende.. En kjapp titt, og 6x9-tommerne var høypasset på ~30 hz, selv om de stod i knøttsmå ferdigkasser. 12-tommerne var justert altfor høyt, og lavpasset rundt 150 hz. Å justere basstunge saker midt på natta midt i et boligfelt er ikke akkurat ideelt, så det ble justert med lavt volum og heller tatt høyde for at det ville bli tynt 24/7... 6x9-tommerne ble kuttet høyere for å avlaste dem endel, mens subbene ble justert ned og kuttet litt lavere for å kunne møte 6x9-tommerne bedre. Resultatet var at han kunne spille mye høyere med langt mer "trøkk" enn tidligere. Fikk et stort smilefjes på SMS litt senere.

    Comment


    • #3
      Har noen av dere justert på Audison Vrx 6.420 6 kanaler
      Per
      Focal Utopia Beryllium.Spirit Of Sound.
      Audison Music Expression
      http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX6420
      http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX1500

      Comment


      • #4
        Originally posted by Mr Golf 4 View Post
        Har noen av dere justert på Audison Vrx 6.420 6 kanaler
        Per
        Ja.. og den er lett den, bare les manualen!! stå å skru i blinde blir dumt på den
        sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
        IceAudio - Bilringen AS - inakustik

        Comment


        • #5
          Manualer er for dummiesNeida E.A, funker det.
          Per
          Focal Utopia Beryllium.Spirit Of Sound.
          Audison Music Expression
          http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX6420
          http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX1500

          Comment


          • #6
            Originally posted by Mr Golf 4 View Post
            Har noen av dere justert på Audison Vrx 6.420 6 kanaler
            Per
            Den er genial... men måtte sette meg ned og lese litt ja
            Øyvind Kalbækken

            Alpine F#1, Mosconi, Scan-Speak Revelator, Soundstream XXX-15, Supra, Connection, Northstar.

            Comment


            • #7
              justerte en forsterker sjøl helt på jordet i dag... han var så misfornøyd med trøkket, så skrudde litt på gain og en bassboost funksjon på ampen. eieren kikka brått opp og lurte på hva jeg gjorde der. justerte den og den sa jeg, og skrudde ned frekvensen på suben, som var stilt på max.
              han knota litt sjøl og fant ut han at når han stilte begge på max, var han fornøyd. så lenge han er fornøyd, så er det ikke mitt problem
              mvh Sindre Carlsen

              Comment


              • #8
                Spørs om jeg kan melde meg inn i "totalt på jordet justert forsterker" når jeg skal sette opp/justere en Audison Lrx6.9...aktiv deling på Focal 165VR frontsett...Godt Bilstereospesialisten her i Tromsø har lovet å hjelpe meg om det blir total skjæring...
                .:Lasse:.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by screwball View Post
                  Spørs om jeg kan melde meg inn i "totalt på jordet justert forsterker" når jeg skal sette opp/justere en Audison Lrx6.9...aktiv deling på Focal 165VR frontsett...Godt Bilstereospesialisten her i Tromsø har lovet å hjelpe meg om det blir total skjæring...
                  Når det kommer til å justere inn det dyrebare anlegget man har kjøpt, så er jeg forundret over mangelen på interesse/tiltak for å lære seg å bruke det!
                  Det er ikke såå vanskelig å forstå om man bare gidder å sette seg inn i hvordan tingene fungerer! Det står utrolig nok det aller meste i bruksanvisningen!

                  Så om man setter sammen det som står i manualen og samtidig bruker hodet litt, så er det vel ikke noe heksekunst å justere inn en forsterker!

                  Det er tross alt den viktigste tingen å gjøre når man bygger seg ett bilstereoanlegg, nettopp å justere det så det fungerer som det er ment.. Så at "alle" kommer med utsagn om at jeg hakke peil på å justere, og "jeg er kjempe interessert i bilstereo, men justering driter jeg i for det har jeg ikke peil på" - så er det en enkel løsning på det: Skaffe seg peiling! Har man interessen for en ting, så burde det gjerne være interessant å lære seg mere om det også!
                  [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                  [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                  [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                  Comment


                  • #10
                    blir nesten som og kjøpe seg en dyr spiller med dsp og masse annet extra, og ikke sette seg inn i det, og ikke bruke det. kunne like gjerne kjøpt en 3000kr spiller:P

                    Comment


                    • #11
                      men er det noe som kan hjelpe meg med og instile forsterkern min til subbern min ?
                      subber er en reaudio mx15 forsterkern er Us Amps AX3200DE
                      for jeg klarer ikke og få justert det :S
                      Digital Designs. hertz .usamp .alpine
                      bil uten lyd og bass er som og dra seg ned i en dass

                      Comment


                      • #12
                        kanskje si hva som er problemet?

                        Comment


                        • #13
                          det er ikke noe trøk fra subbern høre den slår men ikke noe veldig med trøkk :P
                          Digital Designs. hertz .usamp .alpine
                          bil uten lyd og bass er som og dra seg ned i en dass

                          Comment


                          • #14
                            Fasefeil? Feil kasse? Feil bruker? Feil utstyr? Lista er lang...
                            Mvh Tony
                            - The only road to take is perfection itself

                            Comment


                            • #15
                              syns du kan begynne og liste opp litt info så blir det lettere!

                              Comment

                              Working...
                              X