Announcement

Collapse
No announcement yet.

3 veis vs 2 veis - Hvordan løfte lyden?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 3 veis vs 2 veis - Hvordan løfte lyden?

    Hei.

    Jeg har en Volvo 940 som anlegget skal oppgraderes i.
    Anlegget består idag av 2x12" i bagasjen og 5,25" koaxialer framme.
    Forsterkerne blir nå bytta ut for å drive først og fremst basserne litt bedre.
    Basserne er Gas Silver line. Koaxialer settet er Gas Alpha. Spillern er en Sony Xplod av enkel karakter.

    Forsterkerne som har vært brukt til å drive anlegget har ikke strukket til, så har nå byttet ut og fått en skikkelig monoblokk (Velocity VPA 11500) for å drive basserne, og bytter samtidig ut forsterkerne til frontsettet med en VPA 4120.

    Koaxialene jeg har foran er som dere sikkert vet av simpleste sort. De koster vel 3-400kr paret nye. Er ekstremt fornøyd med disse. De spiller pent og høyt uten forvrengning av lyden, og jeg er ganske kresen når det gjelder lyd. De har virkelig levert, over all forventning god lydkvalitet til den prisen.

    Saken er at jeg ikke er fornøyd med lydbildet. Håper nå med en kraftigere forsterker å få mer punch i bassen samtidig som jeg bygger om kassa litt. Problemet foran er i hovedsak at jeg syns lydbildet er for "lavt". Høytalerne sitter idag plassert i dørsidene, omtrent i magehøyde når du sitter i bilen.

    For å få løfta lydbildet vil jeg plassere et sett høytalere i dashbordet. Det er lagt opp til at man kan sette inn høytalere i overkant av dashbordet (der hvor utblåsinga til lufta til vinduet er), altså pekende oppover mot frontruta. Har tidligere gjort dette med stor suksess, og fått "løfta" lydbildet, sånn at du har lyden mer i hodehøyde enn at noen sitter på gulvet og synger.

    Problemet er at i dashbordet er det bare plass til 4" høytalere uten å gjøre for store forandringer. Jeg syns allerede idag at jeg skulle hatt mer mellombass foran, litt mer trykk. Dette vil jeg vel ikke oppnå med 4" høytalere. Lurer derfor på å bruke et 3-veis system med 6,5" i dørsidene der hor 5,25" er idag.

    Spørsmålet jeg da har er hvilket alternativ jeg skal velge og hva som vil fungere best?
    - 4" koax/komponentsett i dashen?
    - 6,5" i døra + 4" i dashen?
    - 6,5" komponentsett i døra og eksperimentere med plassering av diskanten for å løfte lydbildet?

    Og til det andre spørsmålet, noen som har anbefalinger på høytalere? Merker generelt og gjerne spesielle modeller? Er jo tusen millioner varianter. Budsjettet strekker seg til 2500kr for hele frontsettet.

    Håper noen tar seg tid til å lese nå da og kommer med kloke svar!

  • #2
    eg ville først prøvd meg fram med de siste forslaget;
    "- 6,5" komponentsett i døra og eksperimentere med plassering av diskanten for å løfte lydbildet?"

    da også et komp sett av høyere kvalitet, som helt sikkert vil gi deg både en varmere lyd, men også en mye finere lyd

    EDIT:
    Har også en volvo 940, og har gjort det slik:



    ikkje fått testet dette enda, men håper på at de skal bli bra, da diskanten blir rettet mot meg
    Last edited by JVMyhre; 10-12-2008, 23:29. Reason: Lagt til bilde+ div
    Mvh
    Johnny Myhre

    Comment


    • #3
      Har tenkt samme tanken ja. Evnt. sette diskanten ved innfestningen til speilet.

      Noen som har erfaring med Hertz eller Fusion komponent sett her?
      Driver å titter litt på noen 3-veis systemer de har.

      Comment


      • #4
        Samme hvor mye du jobber med plassering av diskanten vil du jo ikke løfte hele lydbilde (les lydbilde ikke stereobildet) med et toveis system. Har du tidskorrigering kan du løfte mellomtonen og midbass en del, men da må du jukse en del og du vil miste en del av dynamikken rundt delefrekvensen siden høytallerne må være litt ute av fase til hverandre for å løfte lydbilde. Og du vil mest sansynig få en buet scene som er høyest på mitten og lavere på sidene.

        Beste for deg er nok en 4" i dasjen og 6.5" i døra med en diskant i nærheten av mellomtonen. Jo mer av lyden som kommer fra toppen av dasjen jo bedre er det og med en 4" kan du fint dele ned mot 150hz, ganske mye av musikken som da er oppe. Et tips kan være å overlappe litt mellom mellomtonen og midbass siden det er mye moro som skjer ved denne delefrekvensen som en 6.5 kan levere med mer "kropp" enn en 4" klarer men 4"en vil løfte lyden opp en del med så lav delefrekvens som mulig.
        sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
        IceAudio - Bilringen AS - inakustik

        Comment


        • #5
          Høres fornuftig ut ja. Det blir nok et 3-veis system når den lokale finanskrisen i lommeboka har lagt seg.

          Comment


          • #6
            har liggende et nytt Hertz hsk163 sett om det er noe du kunne brukt..

            koster vel 3490,-

            gi meg pm for knall tilbud, da jeg prøver å selge unna litt for å kjøpe inn anet

            Comment

            Working...
            X