Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mid-Bass

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by InstallBay View Post
    Kassa blir stivere, men unødvendig mye materialer. Bruk heller dobbel baffel med 2x 19mm også lager du en eller to avstivere i kassa. Det er like viktig at kassa sitter skikkelig fast i bilen som å lage den død.
    så klart.. skal feste kassa i chassiet.. så får se hva stor kasse jeg skal lage.. skal gå industri design og har hatt mye med det før, så kan tegne på ironcad ganske bra.. så ikke så vansklig og få det designet..

    blir det 2 10" i en kasse, skal jeg kanskje lage med skille vegg, som avstiver i mitten, og en avstiver i vær kasse på endene.. eller skal jeg lage sånn att de spiller i et rom vær og andre rommet sammen? alltså ikke en skillevegg i midten? har for meg att det er bedre med skillevegg værtfall på SQ.
    elementene blir derfor stående mot hverandre, inn mot mitten av bilen.. du skjønner nok..
    åssen gjør dere for og komme til elementene når kassa er lokket? tenkt litt på det og har noen ideer.. men de er litt kompliserte..:P

    Comment


    • #17
      Originally posted by Eirik Aspaas View Post
      bare si ifra hvis du vil høre HV200 i bil.. har denne i min og vil si det låter helt greit
      det hadde vært moro! til sommern kanskje jeg skal på rudskogen.. aldri vært på noe sånt så for se.. Horten er ellers litt for langt for og høre på det for min del..

      Comment


      • #18
        slaø du ha to elementer kan du bygge med ett element i hver ende av kassa. Der begge spiller inn i et portet rom i midten. Porten kjører du opp gjennom hattehylla
        Mvh
        Pål Andréas Bryng
        Bilstereosenteret.no
        Vi forhandler bl.a.:
        Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
        Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


        Følg oss på Facebook
        Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

        Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

        Comment


        • #19
          Originally posted by duality View Post
          så klart.. skal feste kassa i chassiet.. så får se hva stor kasse jeg skal lage.. skal gå industri design og har hatt mye med det før, så kan tegne på ironcad ganske bra.. så ikke så vansklig og få det designet..

          blir det 2 10" i en kasse, skal jeg kanskje lage med skille vegg, som avstiver i mitten, og en avstiver i vær kasse på endene.. eller skal jeg lage sånn att de spiller i et rom vær og andre rommet sammen? alltså ikke en skillevegg i midten? har for meg att det er bedre med skillevegg værtfall på SQ.
          elementene blir derfor stående mot hverandre, inn mot mitten av bilen.. du skjønner nok..
          åssen gjør dere for og komme til elementene når kassa er lokket? tenkt litt på det og har noen ideer.. men de er litt kompliserte..:P
          sorry, men hva har ei basskasse med sq å gjøre?! seriøst, den skal spille fra max 60hz og ned.. i bilen min spiller den fra 40 og ned.. og du må tegne kassa i ironcad.. viktig du..
          Skal du bygge SQ har du da 19940 frekvenser til du skal ta hånd om, kanskje fokusere på dette?

          ikke meninga å virke negativ, men her er vi på jordet!! skillevegg viktig i sq... hjelpe meg hvem har fortalt deg dette?
          sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
          IceAudio - Bilringen AS - inakustik

          Comment


          • #20
            Originally posted by Erik André View Post
            sorry, men hva har ei basskasse med sq å gjøre?! seriøst, den skal spille fra max 60hz og ned.. i bilen min spiller den fra 40 og ned.. og du må tegne kassa i ironcad.. viktig du..
            Skal du bygge SQ har du da 19940 frekvenser til du skal ta hånd om, kanskje fokusere på dette?

            ikke meninga å virke negativ, men her er vi på jordet!! skillevegg viktig i sq... hjelpe meg hvem har fortalt deg dette?
            så man for ikke prate litt lett om bass når man sq? planen var og fikse en stereo med retning sq og ikke spl.. det ble litt OT, greit..
            Jeg er ny på dette, så jeg spør spør, ikke farlig det da? Jeg har holdt på en del med hifi, men er fortsatt grønn på bilstereo.. det er jo greit og spørre så man ikke gjør feil..

            og så klart skal jeg tenke på resten av stereoen.. jeg tar et steg om gangen, nå ble det litt om bassen..

            Comment


            • #21
              som sagt så var det ikke meninga å være negativ, men etter å ha lest 549 0000 poster om bass på dette forumet så burde du kunne finne svar med søke knappen

              Du har fått noen gode svar her også da av spessielt installbay som faktisk vet litt om dette, men hvordan kassa er laget spiller liten rolle om den er tett og sånn nogenlunde riktig størrelse.. viktigste er at den er bolta fast i chassi på bilen da dette gjør kassa død. Og at matrialet ikke flekser, hvordan du fikser det er et fett.. lov å bruke hodet selv her.. avstivere innvendig eller kraftig matriale.. men du bør jo tenke på at du skal ha det inn i en bil.. en kasse på 150kg er ikke optimalt for kjøreegenskapene på bilen heller

              Jeg selv har 2 like basselementer hvor de står i hver sinn størrelse på kassa, bygde de så store jeg fikk til og bilen var ikke lik på begge sider.. jeg vet ikke engang hvor mange liter de fikk til slutt, men man kan se at de har forskjellig størrelse.. men bassen min er linjær fordet.. så når jeg ser poster der noen skal ta bort 6liter av kassa eller har kjempe fokus på noe av det letteste å få til i bil (bass) så ler jeg litt, men man blir jo litt lei av å lese om det samme HVER bidige dag..

              Når det gjelder midbass så bør du få det så langt frem i bilen som overhode mulig, helst på dasjbord, men fungerer i kickpanel og dør (så langt fremme som mulig) også om du kan tidskorrigere de, for å løfte de opp. SKal du kjøre toveis, altså midbass og mellomtone i samme element bør det være montert på dasjbord. Hvis du har lyst på et nogenlunde stereobilde som ikke ligger på gulvet. I et 3veis system fungerer det med midbass i dør/kickpanel men kan være en utfordring å løfte opp midbass. Er kjedelig når mellomtonen helt klart kommer fra dasjen og midbassen kommer fra gulvet.
              Siden du har holdt på litt med hifi så vet du vel hva fokus er for noe, dette skjønner du jo er et problem når stortromma til trommisen høres ut som er avlang fra dasjen og ned på gulvet.
              Men har dette selv og det er mulig å løfte midbass.. er bare å si ifra så gir jeg demo.
              sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
              IceAudio - Bilringen AS - inakustik

              Comment


              • #22
                Originally posted by Erik André View Post
                som sagt så var det ikke meninga å være negativ, men etter å ha lest 549 0000 poster om bass på dette forumet så burde du kunne finne svar med søke knappen

                Du har fått noen gode svar her også da av spessielt installbay som faktisk vet litt om dette, men hvordan kassa er laget spiller liten rolle om den er tett og sånn nogenlunde riktig størrelse.. viktigste er at den er bolta fast i chassi på bilen da dette gjør kassa død. Og at matrialet ikke flekser, hvordan du fikser det er et fett.. lov å bruke hodet selv her.. avstivere innvendig eller kraftig matriale.. men du bør jo tenke på at du skal ha det inn i en bil.. en kasse på 150kg er ikke optimalt for kjøreegenskapene på bilen heller

                Jeg selv har 2 like basselementer hvor de står i hver sinn størrelse på kassa, bygde de så store jeg fikk til og bilen var ikke lik på begge sider.. jeg vet ikke engang hvor mange liter de fikk til slutt, men man kan se at de har forskjellig størrelse.. men bassen min er linjær fordet.. så når jeg ser poster der noen skal ta bort 6liter av kassa eller har kjempe fokus på noe av det letteste å få til i bil (bass) så ler jeg litt, men man blir jo litt lei av å lese om det samme HVER bidige dag..

                Når det gjelder midbass så bør du få det så langt frem i bilen som overhode mulig, helst på dasjbord, men fungerer i kickpanel og dør (så langt fremme som mulig) også om du kan tidskorrigere de, for å løfte de opp. SKal du kjøre toveis, altså midbass og mellomtone i samme element bør det være montert på dasjbord. Hvis du har lyst på et nogenlunde stereobilde som ikke ligger på gulvet. I et 3veis system fungerer det med midbass i dør/kickpanel men kan være en utfordring å løfte opp midbass. Er kjedelig når mellomtonen helt klart kommer fra dasjen og midbassen kommer fra gulvet.
                Siden du har holdt på litt med hifi så vet du vel hva fokus er for noe, dette skjønner du jo er et problem når stortromma til trommisen høres ut som er avlang fra dasjen og ned på gulvet.
                Men har dette selv og det er mulig å løfte midbass.. er bare å si ifra så gir jeg demo.

                det og legge det i dashen skal jeg ikke gjøre med det første.. men sant som du sier.. (så klart^^)
                skal prøve meg litt frem med polyester i døra.. skal på skroten og hente dørdeksler til dørene forran, så jeg ikke ødelegger de orginale. så for se hvordan det går med polyesteren..
                så en her hadde tatt en mat skål eller noe som lignet på det, og lagt mid-tonen i. syns det var en bra ide, da grunnen til at jeg ikke har tatt i dashen var for jeg trodde det skulle bli et helvette og dempe, og for og ikke få stående bølger så dashen durer nå forferdelig..
                men man blir aldri ferdig med SQ, eller bilstereo i det hele tatt.. blir mye tuning og frem og tilbake. så tar et steg av gangen og prøver og lære så mye som mulig av det jeg gjør..

                grunnen til at jeg pratet litt om bass, var fordi i hifi DIY er subene tydligvis myemer "avansert" bygget om jeg kan si det på den måten.


                OK, nok om det.. jeg liker rør, finns det røramper og vilke frontsystem passer godt til det, om det finns?

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Erik André View Post
                  som sagt så var det ikke meninga å være negativ, men etter å ha lest 549 0000 poster om bass på dette forumet så burde du kunne finne svar med søke knappen

                  Du har fått noen gode svar her også da av spessielt installbay som faktisk vet litt om dette, men hvordan kassa er laget spiller liten rolle om den er tett og sånn nogenlunde riktig størrelse.. viktigste er at den er bolta fast i chassi på bilen da dette gjør kassa død. Og at matrialet ikke flekser, hvordan du fikser det er et fett.. lov å bruke hodet selv her.. avstivere innvendig eller kraftig matriale.. men du bør jo tenke på at du skal ha det inn i en bil.. en kasse på 150kg er ikke optimalt for kjøreegenskapene på bilen heller

                  Jeg selv har 2 like basselementer hvor de står i hver sinn størrelse på kassa, bygde de så store jeg fikk til og bilen var ikke lik på begge sider.. jeg vet ikke engang hvor mange liter de fikk til slutt, men man kan se at de har forskjellig størrelse.. men bassen min er linjær fordet.. så når jeg ser poster der noen skal ta bort 6liter av kassa eller har kjempe fokus på noe av det letteste å få til i bil (bass) så ler jeg litt, men man blir jo litt lei av å lese om det samme HVER bidige dag..

                  Når det gjelder midbass så bør du få det så langt frem i bilen som overhode mulig, helst på dasjbord, men fungerer i kickpanel og dør (så langt fremme som mulig) også om du kan tidskorrigere de, for å løfte de opp. SKal du kjøre toveis, altså midbass og mellomtone i samme element bør det være montert på dasjbord. Hvis du har lyst på et nogenlunde stereobilde som ikke ligger på gulvet. I et 3veis system fungerer det med midbass i dør/kickpanel men kan være en utfordring å løfte opp midbass. Er kjedelig når mellomtonen helt klart kommer fra dasjen og midbassen kommer fra gulvet.
                  Siden du har holdt på litt med hifi så vet du vel hva fokus er for noe, dette skjønner du jo er et problem når stortromma til trommisen høres ut som er avlang fra dasjen og ned på gulvet.
                  Men har dette selv og det er mulig å løfte midbass.. er bare å si ifra så gir jeg demo.
                  Hva menes egentlig med å løfte opp midbass ?
                  Fysisk plassere den høyere i bilen, eller er dette mer teknisk ?

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by beltespenna View Post
                    Hva menes egentlig med å løfte opp midbass ?
                    Fysisk plassere den høyere i bilen, eller er dette mer teknisk ?
                    Når den er fysisk plassert nede i døra er det faktisk en mulighet å løfte den opp så det høres ut som den kommer fra dasjbordet, ikke lett.. Men har man røra litt med tidskorr og har litt øre for sånt så er det egentlig ikke så vanskelig.

                    Er litt mer til tidskorr enn å få senter som jeg har fått inntrykk av mange er meget opptatt av!!
                    sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                    IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Erik André View Post
                      Når den er fysisk plassert nede i døra er det faktisk en mulighet å løfte den opp så det høres ut som den kommer fra dasjbordet, ikke lett.. Men har man røra litt med tidskorr og har litt øre for sånt så er det egentlig ikke så vanskelig.

                      Er litt mer til tidskorr enn å få senter som jeg har fått inntrykk av mange er meget opptatt av!!
                      10 kroner på at den siste kommentaren var myntet på meg, tillater meg derfor å kommentere litt.

                      Om du har du fått sentrert lydbildet, må nødvendigvis alle høyttalere fra venstre side spille i samme tidsfase, i det øyeblikk de treffet øret. Samme med andre siden. Midbassen kan også høres ut som den kommer fra dæsjen da. Er midbassen i ute av tidsfase med andre høyttalere, vil den skille seg ut, og du hører godt hvor den står..

                      Øret er veldig følsom horisontalt, vi skiller lett mellom lyder fra høre og venstre altså. Derimot er øret langt dårligere på vertikal lyd.

                      Altså, kjører du monomusikk, slik at all lyd fra høyre og venstre side er lik, vil du med et fulltoneelement plassert nedi kickpanelet på hver side, oppleve at lyden kommer fra dæsjen (tidskorrigering må seff være på plass). Tro det eller ei. Stereolyder vil derimot skille seg ut, kommer en pling plong på høyre kanal, og ikke den venstre, vil øret lett spore at det kommer nede fra kickpanelet.

                      Samme gjelder forøvrig midbassen, du kan greit spore at den kommer fra dørsiden, om bare den ene kanalen spiller midbass. Når det er sagt, har øret vanskeligere for å plassere hvor lyder kommer fra, jo lavere frekvens de har. IMO er ikke midbassen alltid like lett å peke på, men kan fort skille seg ut om den spiller i feil tidsfase.

                      Til trådstarter; et subelement kan fint være punchy opp i midbassfrekvens, det gjelder også innehifi. Midbass benyttes ofte for å få en illusjon av at all lyd kommer forfra (ref. vanskeligere å peke på hvor lave frekvenser kommer fra, kontra høye). Ideellt sett skulle bass også være foran.
                      Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                      Comment

                      Working...
                      X