Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rask og stille maskin - Carputer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rask og stille maskin - Carputer

    Siden jeg ikke ser ut til å finne et underforum som passer hundre prosent tenkte jeg å poste denne her. Om jeg har vært blind får jeg bare beklage dette og be ærbødigst om at moderatorene flytter denne tråden.

    Anyways, saken er den at jeg ønsker å prøve meg på mitt første pcbygg i bilen etter å ha irritert meg over at en ferdigløsning både koster flesk (15-20 000) samt at den ikke vil holde følge med de krav jeg ønsker oppfylt. Jeg har bygget både HTPC'er, videoredigeringsmaskin og spillmaskin men skjønner raskt at det blir litt andre deler på dette prosjektet. Blandt annet har jeg hittill plukket det raskeste jeg fikk for penga og ikke akkurat tenkt på strømforbruk, størrelse og varme blandt annet.

    Jeg tenker som så at en dobbelkjerne cpu beregnet for bærbare pc'er kanskje passer best til noe slikt siden jeg blir å bygge denne i et lite kabinett som igjen skal ta så liten plass som mulig i gulvet baki bilen min. Jeg ønsker en løsning med 12v strømforsyning samt en løsning som gjør at den går i dvalemodus etter noen minutter om bilen stoppes (regner med man må ha ett eller annet som da switcher av strømmen slik at den ikke står å tapper).

    Dette ønsker jeg at den skal klare å dra av hardware:

    - en eksterndisk i hanskerommet
    - et dvddrev drevet over usb også i hanskerommet (tenkte her på en slim slotintype)
    - wifi kort (god nok rekkevidde til å kunne koble seg på utenfor bensinstasjoner samt hjemme og lignende)
    - bluetooth dongle (til mobiler i selve bilen)
    - en fast disk liggende i selve kabinettet med programmer, operativsystem samt backups on noe skulle kræsje
    - usb gps
    - eksternt usb lydkort (vil ha denne lagt litt unna pc'en og nærmest mulig forsterkeren som også legges i gulvet bak

    Dette ønsker jeg at den skal klare å dra av software:

    - Win Xp i light utgave med en eller annen fornuftig frontend
    - Kartprogram koblet opp mot gps
    - Handsfreesystem
    - mpeg2 og mpeg4 video
    - flac/lossless formater innenfor musikk
    - Hondata s300 datasprut (dette regner jeg med krever minimalt men nevner det like fullt)

    Jeg regner med dette med unntak av gps og strømforsyning i hovedsak ligner ganske mye på små pc'er som folk lager til stua som de ønsker skal være stillegående men kraftige nok til å benyttes som mediesentral. Har lest endel her og der blandt annet på diverse carputer fora men mye av informasjonen er utdatert og mye nytt på gpu/cpu fronten har dukket opp.

    Hele suppa skal forresten styres fra en integrert 7" lcd i dashboardet.

  • #2
    I utgangspunktet er du vel kanskje på jakt etter laptophardware med annen kjøling. Du vil ha et par Noctua NF-S12-800 til kjøling av kabinettet, og en Nexus 1000RPM Real Silent til kjøling av CPU. Ville anbefalt en effektgjerrig 45nm intelprosessor fra økonomisjiktet, tror jeg. Evt bygge om en laptop!
    Jeg ville anbefalt deg en 16GB SSD-disk, hvis du er lur så velger du kanskje en som er litt rask, mtp lastetider og sånt. Energieffektivitet er vel en vinning her også.
    Det selges DC-DC strømforsyninger på ebay for et par hundrelapper.. disse er mikrosmå og ser ut til å være en god løsning. Vurderte en til båten min engang nemlig.
    Du kunne vel med fordel hatt et internt wifikort med ekstern antenne, det hadde nok funket bedre.
    Samsung har noen bra USB slot-in DVDromer, har en sånn på jobben Veldig minimalistisk og pent design! Får strøm fra 2xusb2 porter.
    Et hovedkort med integrert grafikk er vel kanskje tingen her.

    Skriver mer i morgen
    98' Audi A4
    Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

    Comment


    • #3
      Mange gode tips her, men med tanke på SSD-disken så er det "eneste" positive jeg kommer på at den ikke har noen bevegelige deler. Ellers vil den faktisk bruke mer strøm når den er i bruk enn en vanlig S-ATA eller IDE-disk, men den vil derimot bruke veldig lite når det ikke søkes/leses av disken.

      Veldig digg sånn sett da..

      Strømforbruket på disken tror jeg dog ikke er noe stort problem i en bil, da er det andre ting som bruker mer uansett.
      Alpine 137BTi
      B² Audio = Lyd


      '97 E39 528

      Comment


      • #4
        SSD disk blir nok litt liten og kostbar i forhold til at jeg i dette prosjektet ser for meg å kopiere over plenty kart, musikkfiler, musikkvideoer og slikt no. Tenkte en 2,5" ekstern disk i hanskerommet samt en egen lokal raskere disk for filsystemer, programmer og slikt no.

        Tar gjerne imot forslag på spesifike prosessorer og hovedkort om noen har erfaring med slikt. Takker og bukker for tilbakemelding hittill.

        Comment


        • #5
          Utifra det du skriver så forstår jeg ikke helt hvorfor PCen behøver å være så rask

          Går du ned på ytelse vile jeg absolutt vurdert en ASUS EEE Box eller ligbebde PC. Ikke så veldig kjapp, men relativt billig (selv om den har steget mye i pris siden den ble lansert) tar svært liten plass og strekker lite strøm. Genial liten boks spør du meg når du alikevell har tenkt å bruke ekstern disk, lydkort o.l.

          Alternativt ville jeg bygd opp rundt en bærbar PC, går sikkert ann å få tak i en med ødelagt skjerm til en rimelig penge og så bare benytte ekstern skjerm.

          Comment


          • #6
            Keltern, beklager, du har selvfølgelig helt rett. SSD bruker mye mindre når den er aktiv, men bruker mer når den idler. Men det er bare et par watt uansett.

            Her er et forslag:

            http://prisguide.prisguide.no/vis_ha...aggon_id=87588
            98' Audi A4
            Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

            Comment


            • #7
              Til PSU burde du skaffet noe liknende dette: http://global.ebay.com/M4-ATX_250W_D...306011411/item (finner sikkert billigere også)
              98' Audi A4
              Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

              Comment


              • #8
                En eee maskin kan fint kobles opp mot 12v direkte, men det kan ikke en annen bærbar pc som gjerne ligger på rundt 18v. Siden jeg heller ikke har noen slike liggende og ikke gidder tråle bruktmarkedet for en halvløsning er dette lite aktuelt. I tillegg er det alt for vanskelig å bygge ut en slik løsning, jeg er av den typen som liker å ha fremtidsrettede løsninger jeg kan modifisere underveis. Hvis ikke hadde jeg like godt kjøpt en alt i ett løsning fra kenwood/pioneer osv.

                En eee maskin har flere kompiser av meg, selv med miniversjon av XP er disse for treige til de arbeidsoppgavene jeg her illustrerer. Mpeg4 video mens den klarer å behandle alt det andre samt kort oppstartstid pluss lossless pluss gps begynner å trekke litt ressurser. I tillegg føles det bortkastet å betale for lcd skjerm osv på noe jeg ikke skal benytte. Dobbeltkjerne er også flott når man har flere oppgaver som skal løses samtidig slik jeg har illustrert.

                Bærbarpc ideen er vurdert og skrapet, jeg ønsker noe som kan modifiseres, ergo må det bygges en kasse med en løsning i det "området" jeg har illustrert.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by n0stra View Post
                  En eee maskin kan fint kobles opp mot 12v direkte, men det kan ikke en annen bærbar pc som gjerne ligger på rundt 18v. Siden jeg heller ikke har noen slike liggende og ikke gidder tråle bruktmarkedet for en halvløsning er dette lite aktuelt. I tillegg er det alt for vanskelig å bygge ut en slik løsning, jeg er av den typen som liker å ha fremtidsrettede løsninger jeg kan modifisere underveis. Hvis ikke hadde jeg like godt kjøpt en alt i ett løsning fra kenwood/pioneer osv.

                  En eee maskin har flere kompiser av meg, selv med miniversjon av XP er disse for treige til de arbeidsoppgavene jeg her illustrerer. Mpeg4 video mens den klarer å behandle alt det andre samt kort oppstartstid pluss lossless pluss gps begynner å trekke litt ressurser. I tillegg føles det bortkastet å betale for lcd skjerm osv på noe jeg ikke skal benytte. Dobbeltkjerne er også flott når man har flere oppgaver som skal løses samtidig slik jeg har illustrert.

                  Bærbarpc ideen er vurdert og skrapet, jeg ønsker noe som kan modifiseres, ergo må det bygges en kasse med en løsning i det "området" jeg har illustrert.

                  Viss du tenker på forslaget mitt så tenkte ikke jeg på den bærbare EEE PCen men snarere EEE Box som er en stasjonær PC bassert på mye av det samme. Hadde selv en slik på prøve og den drar rundt 720p x264 filer og jeg synes ikke den var spesielt treig. Klart sammenlignet med en QuadCore PC går det ikke så fort, men synes den fungerte bra jeg ilag med både org XPen og TinyXp. Det kommer foresten en Dual Core versjon av Atom CPUen som bl.a. står i EEE iløpet av ikke så veldig lang tid

                  Comment


                  • #10
                    Okei, da missforsto jeg litt. Men er ikke prisen på denne boksen også betraktelig høyere enn laptoputgaven, i tillegg til veldig få om ingen utbyggingsmuligheter når det kommer til hardware? Jeg kan også tenke meg at de muligens har fjernet 12v strømforsyningen på denne? Vet du noe om det stemmer/ikke stemmer? Leste noe om prislapp på rundt 4000 kroner. Og liten harddisk innebygget har jeg ikke noe behov for å betale massevis for.

                    Selv tenkte jeg her mer på en mATX eller ITX løsning. Hvis det heller ikke er noe å spare på å kjøpe en slik, og de bærbare EEE maskinene klarer iallefall ikke kravene jeg har ført opp, det har jeg erfart førstehånd.

                    Comment


                    • #11
                      Sjekk ut handlevognen min da?
                      98' Audi A4
                      Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

                      Comment

                      Working...
                      X