Announcement

Collapse
No announcement yet.

Audiopulse axis 12" kassehjelp!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Audiopulse axis 12" kassehjelp!

    Hei.

    Eg er i dag den glade eiger av 2 stk Audiopulse axis 12" dvc elementer som eg inporterte frå Usa.

    Nå er eg i simuleringsprossesen og sitter å funderer i kva kasse eg skal gå for.
    Desse elementene har ein mms på 315.2g og derfor trenger de mye strøm, men små kasser.

    Kassene/kassa eg er ute etter er ei som kan få elementene til å både spille høyt å fint.

    alternativ 1 var 2 stk lukkede kasser på 30l med kvar sin Dynabel bf7501, somme selgere meiner at det ikkje kommer til å gå bra mens andre meiner at dette blir konge, sjølv er eg usikker og henvender meg til dere. kva meiner dere?

    Alternativ 2 er ein portet kasse, har ikkje regnet ut noko på den enda, har dere tips?


    Til forsterker har eg mest kjiket på dynabel. eintel 2 bf7501 eller 2 stk 8501.

    Men til så store forsterkere så krever de gode batteri, har dere noen tips, planen var å bytte ut de orginale å sette in 2 stk baki bagasjerommet av samme type. altså 3 identiske batteri.

    Bilen dette skal stå i er ein Audi A4 1997 sedan qt

    Her får dere litt data på elementene og link til produsent.

    qts = 0.319
    qes = 0.337
    qms = 6.092
    fs = 24.082 hz
    res = 4.2 ohm
    ls = 6.735m
    lp = 13.18m
    Rp = 16.42
    dia = 250m
    vas = 46.89
    mms = 315.2
    cms = 138.5u
    bl = 24.39
    n0 = 187.0m
    Spl = 84.72db
    (box volume) = 15L

    www.Audiopulse.com

    Mvh Even Sundgot.

  • #2
    Med Qts rundt 0,31 ligger de vel i grenselandet til at bassrefleks burde prøves.
    Jeg ville bygget en kasse med riktig volum for refleks, men prøvd de i samme kasse lukket først.
    Blir det for spinkelt er det bare å porte kassa.

    Mvh
    Dag Johansen
    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

    Comment


    • #3
      Originally posted by Dag Johansen View Post
      Med Qts rundt 0,31 ligger de vel i grenselandet til at bassrefleks burde prøves.
      Jeg ville bygget en kasse med riktig volum for refleks, men prøvd de i samme kasse lukket først.
      Blir det for spinkelt er det bare å porte kassa.

      Mvh
      Dag Johansen
      Hei.

      Har nå simulert litt å funnet ut at kurven til ei lukket kasse virker veldi kjedelig. så eg har lagt in ei lukket, portet og bånpass i kurven nedenfor.

      Den kurven som ser mest intrisang ut er båndpass, men den slutter på 54hz å de er alt for høgt så den må tunes ned.

      la med eit bilde av ein av elementene.

      Mvh Even Sundgot.
      Attached Files

      Comment


      • #4
        Er ikke dette egentlig ett element ment for husbruk? Vet ihvertfall mange har brukt dette i DIY suber til husbruk og lurte derfor på hvor ideelt det er til bruk i bil med tanke på fuktighet, temp svingninger og slikt. Er ett vanvittig bra element men litt skeptisk om det er ideelt i bil..

        Comment


        • #5
          Originally posted by baldrick View Post
          Er ikke dette egentlig ett element ment for husbruk? Vet ihvertfall mange har brukt dette i DIY suber til husbruk og lurte derfor på hvor ideelt det er til bruk i bil med tanke på fuktighet, temp svingninger og slikt. Er ett vanvittig bra element men litt skeptisk om det er ideelt i bil..
          Hei.

          Dette er hovudsakeleg bil element, men brukes veldi mye i hus og diy konstruksjoner. fordi det er eit element som ikkje treng store kasser men som spiller sinsykt.

          Vist du søker på www.youtube.com så vill du finne mange biler som har desse, men det er som oftest 15" du finner der.

          Mvh Even Sundgot.

          Comment


          • #6
            Det er vel samme elementet som Lightning audio Storm. Jeg kjører faktisk på en 70 L portet kasse. 2x3" port. Fungere bra.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Brian View Post
              Det er vel samme elementet som Lightning audio Storm. Jeg kjører faktisk på en 70 L portet kasse. 2x3" port. Fungere bra.
              Hei.

              ja de elementene virket veldig like, nå veit ikkje eg nøyaktig data på de elementet du nemnte, men eg tviler på at det har så høg mms som axisen.

              Eg har då tegnet ei kjapp skisse i paint som viser korleis eg vil ha det sjåendes ut.
              Det einaste eg skal gjere annenleis med den kassen eg skal bygge er at eg skal vinkle elementene mot plexiglasset.

              Forresten går det greit å ha eit plexiglass der?

              Mvh Even Sundgot.
              Attached Files

              Comment


              • #8
                Det går greit å ha plexiglass der ja=)

                Forøvrig en veldig vanskelig kasse å lage, om du ikke har laget mange kasser før..
                Mvh.
                Roy
                Mob: 40 30 99 06

                Comment


                • #9
                  Originally posted by aFFekak View Post
                  Det går greit å ha plexiglass der ja=)

                  Forøvrig en veldig vanskelig kasse å lage, om du ikke har laget mange kasser før..
                  Hei.

                  Ok de var bra.

                  Eg har bygd eit par kasser fra før å det kommer minst 2 stk til før denne blir bygd. så kassen skal eg klare å bygge.

                  Det einaste som står igjen då er å regne ut å finne ein kurve som eg blir fornøgd med. men då treng eg hjelp. for kasse simulering har eg ikkje mykje erfaring med.
                  eg bruker win isd og har relativ god forståelse på det programmet men trenger hjelp av folk som har gjort dette før og som kan en del om simulering.

                  Mvh Even Sundgot.

                  Comment


                  • #10
                    I min bil hadde jeg en lukket kasse på 30L. Grafen jeg fikk i winisd var ganske lik det lukkede alternativet du har funnet frem til.
                    I bilen målte den lineært fra 80-12Hz, med en peak på 2db rundt 20-30Hz.

                    Om akustikken i bilen din er noe i nærheten av min, kommer du til å få noen saftige peaker rundt 30-40Hz med de andre kasseløsningene du har regnet deg frem til.
                    Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by sqwannabe View Post
                      I min bil hadde jeg en lukket kasse på 30L. Grafen jeg fikk i winisd var ganske lik det lukkede alternativet du har funnet frem til.
                      I bilen målte den lineært fra 80-12Hz, med en peak på 2db rundt 20-30Hz.

                      Om akustikken i bilen din er noe i nærheten av min, kommer du til å få noen saftige peaker rundt 30-40Hz med de andre kasseløsningene du har regnet deg frem til.
                      Hei.

                      Ja eg håper på det blir bra med lukket, men når eg ser grafen så virker det ikkje låvende.
                      Selgere eg har snakket med anbefaler meg ei lukket kasse mens nokon andre sei at lukket er ikkje vegen å gå. så eg har ingen aning.

                      Men eg trur eg skal bygge ei test kasse som er på ca 30l lukket.

                      Mvh Even Sundgot.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Even Sundgot View Post
                        Hei.

                        Ja eg håper på det blir bra med lukket, men når eg ser grafen så virker det ikkje låvende.
                        Selgere eg har snakket med anbefaler meg ei lukket kasse mens nokon andre sei at lukket er ikkje vegen å gå. så eg har ingen aning.

                        Men eg trur eg skal bygge ei test kasse som er på ca 30l lukket.

                        Mvh Even Sundgot.
                        Hvorfor virker det ikke lovende?
                        Aner du hvor mye cabingain det er i en bil? Titt her

                        En lukket løsning vil riktignok ikke spille like høyt som de andre. Men i mine øre, bedre.
                        Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by sqwannabe View Post
                          Hvorfor virker det ikke lovende?
                          Aner du hvor mye cabingain det er i en bil? Titt her

                          En lukket løsning vil riktignok ikke spille like høyt som de andre. Men i mine øre, bedre.
                          årre såpass jah. de var en del ekstra gain. å då slepper du den group delayen også som du får med portet..

                          Nei nå virker det som om kansje de blir lukket. blir i alle fall en test kasse i lukket.

                          Takk for hjelpen du.

                          Mvh Even Sundgot.

                          Comment


                          • #14
                            Lykke til med bygginga
                            Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                            Comment

                            Working...
                            X