Announcement

Collapse
No announcement yet.

Demping av Mercedes 190

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Demping av Mercedes 190

    Har nå ribba bilen min helt innvendig, og tenkte jeg skulle legge inn dempematter på alle steder i karosseriet før interiøret blir satt inn igjen. Kommer til å legge en del penger i nytt focal anlegg, så tenkte jeg skal gjøre dempinga skikkelig også. Målet er selvfølgelig å oppnå finest mulig lyd, og minst mulig støy utenfra og fra motorrom, samt minst mulig vibrasjoner. Vibrasjonslyder forårsaket av sub er det verste jeg vet. :P

    Har gjort meg kjent med dynamat produktene, men siden dette er svindyrt i norge så går jeg heller for produktene til installbay. Dermed er jeg usikker på hva jeg skal bruke. Har lest div. tråder her inne nå, men blir ikke helt klok på de forskjellige mattene.

    Steder som skal dempes er tak, golv, tunell, dører, torpedovegg, bakseterygg, og a,b,c stolpe.
    Om noen kunne gitt meg en beskrivelse på hva jeg burde ha på de forskjellige nevnte stedene hadde det vært supert! Kan jeg kle alle flatene med vibroplast først eller bør dette leggen ovenpå noe annet? Og på dørene leste jeg noe om at vibroplasten burde legges i døra på ytterplata?

    Takk

  • #2
    Vibroplast skal direkte på metallflater, så kan du supplere med SPLEN der det skal stå høyttalere eller plasser du tror det kan bli gjenklang og ekko. Bitoplast bruker du mellom paneler som knirker.
    Roar Sørlie
    Tlf 90127075
    Strandgata 26; mitt andre hjem :P

    Comment


    • #3
      Okay, takk for svar!

      Da kan jeg for eksempel ha vibroplast i døra på ytterveggen og splen mellom dør og dørtrekk? (Mener å ha lest dette) Og hva med bimat bomb, hvor er dette anbefalt?

      Comment


      • #4
        Ville hatt splen oppå vibroplasten på ytterveggen av døra jeg, og demp alt av metall på veggen mellom dør og dørtrekk med vibroplast også!
        Roar Sørlie
        Tlf 90127075
        Strandgata 26; mitt andre hjem :P

        Comment


        • #5
          Da har jeg lest en del gamle tråder og lagt meg en plan:

          Dører: vibroplast og splen på ytterplata. og vibroplast og bitoplast mellom dør og trekk. (Skal inn med 2 stk 6.5'' i hver fremdør)
          A/B/C stolper: vibroplast og bitoplast
          Tak: vibroplast og splen
          Torpedovegg: vibroplast og splen
          Bakseterygg: vibroplast og splen
          Tunell og hjulhus: vibroplast og bimast bomb?? Kanskje splen i tillegg?

          Alle flater dekkes av tykkest matte der det er mulig. Hvordan høres dette ut?


          Eneste jeg står igjen med er gulvet og dette er en litt vrien plass.
          Under gulvtrekket er det festa hard skumgummi 1-4 cm tykk, (bilde) som matcher mønsteret i gulvet. Kabelgata i gulvet (bilde) har også spor i denne skumgummien. Dersom jeg fjerner denne gummien for å legge flere lag med matter så vil jo ikke gulvet bli plant. Samtidig trenger jeg da noe hardt materiale som ikke blir komprimert av vekta og som ikke føles ut som en luftmadras å tråkke på. Jeg kan evt. legge kun vibroplast og beholde skumgummien, siden vibroen bare er 1.5mm tykk. Men på en annen måte synes jeg det er dumt å ikke dempe gulvet mer enn dette siden jeg skal gjøre det med resten av bilen. Hva tror folket??


          Last edited by grillhatt; 13-11-2008, 02:00.

          Comment

          Working...
          X