Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger jeg ekstra batteri? Kondensator? Aner ikke?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trenger jeg ekstra batteri? Kondensator? Aner ikke?

    Jeg har ikke montert anlegget enda, men det meste er på vei i posten.

    I bunn og grunn så skal jeg ha et 5.25 frontsett med sikkert maks 100w rms..
    Bak står det to EQ Subzero som samlet gir 900w rms. Trenger jeg ekstra batteri? Og når trenger jeg kondensatorer? Fikk tilbud om å kjøpe en 8f kondis brukt, burde jeg gjøre det?
    98' Audi A4
    Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

  • #2
    Høyttalerenes effekt-tålighet er på ingen måte en pekepinn på hvor mye strøm som blir brukt.
    Hva slags forsterker skal du bruke?
    Kondensator er stort sett bortkastede penger spør du meg, legg pengene i skikkelige (godt dimensjonerte) kabler.

    Mvh
    Dag Johansen
    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

    Comment


    • #3
      Jeg er fortsatt en smule usikker, men jeg tar valget mellom en Clarion DPX11500 (1500w rms) eller en US Amps MD 1D (750) senere i dag.
      Det blir vel 50mm2 kabler da.. Men er det noen vits for meg å bytte ut kabler mellom dynamo og batteri og alt sånt? Jeg har en Volvo 460, har hørt at de har ganske bra batteri og kraftig dynamo, så håper på at kabeldimmen er grei også, men har ikke sett etter.
      98' Audi A4
      Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

      Comment


      • #4
        heisann! du som skulle ha forsterkeren min? fikk aldri noen svar om du skulle ha subben også

        Skulle forsterkeren sendes i dag, og du overføre?

        Tilbake til spørsmålet ditt så er det forsterkerene som gir en pekepinn på om du trenger ekstra batteri eller kondensator og ikke hva elementene max tåler

        svein

        Comment


        • #5
          heh, ser du skrev inn samtidig som meg ja.. at batteriet i bilen din er bra er relativt da jeg regner med det er byttet ut iom at bilen vel er 10 år eller eldre

          Kan jo være biltema, varta el som står der nå, men 50 kvadrat kabling så har du ihvertfall stor nok kabel om du velger enten den ene eller den andre forsterkeren

          Comment


          • #6
            Haha, var det deg altså. Nei, jeg har allerede avtalt med hansi om å kjøpe to ubrukte av ham for 3k inkl frakt, så om han får fingeren ut og sender dem så er vel den dealen i boks. Men ja, send i vei du, så overfører jeg.
            98' Audi A4
            Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

            Comment


            • #7
              flott, stikker ned på posten nå

              Comment


              • #8
                Konge!
                Om du har noe 5.25 sett eller noe annet liggende til overs må du si ifra!
                98' Audi A4
                Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

                Comment


                • #9
                  ingen 5,25, bare 2 sett med Fusion 6,5" coax

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by veegard View Post
                    Jeg er fortsatt en smule usikker, men jeg tar valget mellom en Clarion DPX11500 (1500w rms) eller en US Amps MD 1D (750) senere i dag.
                    Det blir vel 50mm2 kabler da.. Men er det noen vits for meg å bytte ut kabler mellom dynamo og batteri og alt sånt? Jeg har en Volvo 460, har hørt at de har ganske bra batteri og kraftig dynamo, så håper på at kabeldimmen er grei også, men har ikke sett etter.
                    tror du skal oppgradere de kabla jeg, er 4 eller 6mm2 de kabla
                    VW Golf 4
                    Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
                    Simen Sormbråten

                    Comment


                    • #11
                      ser ut som du har fått svar på det meste.
                      Men kan ilegge at den kondisen kun gjør nytte for seg hvis alt det andre er på plass
                      Som riktige kabler gjerne 50mm2 og et godt agm/gelebatteri.
                      Hvis det da fungerer greit så vil du oppnå en liten forskjell på hurtighet og detaljer i musikken.

                      ps: det kan fortsatt være en bedre innvestering å satse på ett ekstra batteri bak istedenfor.
                      Spesielt hvis du skal oppgradere utover dette.

                      Comment


                      • #12
                        I utgangspunktet vil jeg jo ikke kjøpe noenting som helst.. Bør jeg vente og se hvordan det går, og måle spenningene, og så ta det derfra?
                        98' Audi A4
                        Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

                        Comment


                        • #13
                          har du noen bilder av bilen din? motor har du da?
                          VW Golf 4
                          Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
                          Simen Sormbråten

                          Comment


                          • #14
                            Skal se om jeg får lagt ut snart. Det er en volvo 460 2.0 95mod
                            98' Audi A4
                            Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

                            Comment

                            Working...
                            X