Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forsterkerspørsmål.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forsterkerspørsmål.

    Er bilforsterkere beregnet for enten høytalere eller subb, eller begge deler ?
    En monoforsterker kan jeg neseten tro er beregnet på subb, eller kan du drive en kraftig høytaler også ?

    Grunnen til at jeg lurer er at jeg har en gammel Phoenix Gold M100 og lurer på om denne kan drive høytalere ?
    Er brukt til subb før og er usikker om den kan brukes til annet ??

    Noen som er visdomsrik her ?

  • #2
    Det kommer vel helt ann på frekvensområdet til forsterkeren vil jeg tro. En monoblokk har vel vanligvis et ganske lavt frekvensområde (rett meg om jeg tar feil her).
    Har den det, så kan du ikke bruke den på vanlige høyttalere. Dvs, du kan, men du får bare de lavt-frekvente tonene.
    Sjekk manualen, om mulig, til forsterkeren eller om det står noe på den.
    Mvh Marius
    '95 Ford Probe 24V GT - 2.5L V6
    Pioneer Rockford Fosgate DynaBel

    Comment


    • #3
      Har desverre ikke forsterekermanualen ...
      Betyr dette at forsterekere som takler begge deler har en bryter hvor du stiller frekvens ?
      Last edited by beltespenna; 27-10-2008, 18:48.

      Comment


      • #4
        Er denne forsterkeren det gjelder..


        Manualen ligger her..

        Virker som om den er laget kun for sub ? eller... I system 3 i den manualen ser det ut som om den driver ett frontsett ?? Er ikke noe særlig kunnskapsrik på dette

        Comment


        • #5
          Denna kan du bruke til og drive "alt" med, det er en helt vanlig to kanals forsterker Som både kan drive sub mellomtone og diskant.

          Comment


          • #6
            Dette er en kanonforsterker som kan brukes til både vanlige høyttalere og sub, samtidig også faktisk

            Comment


            • #7
              Originally posted by SinnaSatan View Post
              Det kommer vel helt ann på frekvensområdet til forsterkeren vil jeg tro. En monoblokk har vel vanligvis et ganske lavt frekvensområde (rett meg om jeg tar feil her).
              Har den det, så kan du ikke bruke den på vanlige høyttalere. Dvs, du kan, men du får bare de lavt-frekvente tonene.
              Sjekk manualen, om mulig, til forsterkeren eller om det står noe på den.
              Aldri sett det før.

              Men en monoiblokk som yter mye er kansje ikke så veldig på dempingsfaktor og støy i høyere frekvensnivåer.

              Men ta Genesis Dual Mono, det er to monoblokker satt i ett chassie, for å få bedre kanalseparasjon.
              Mvh
              Rolf Try Nygård

              Comment


              • #8
                Originally posted by neptyr View Post
                Aldri sett det før.

                Men en monoiblokk som yter mye er kansje ikke så veldig på dempingsfaktor og støy i høyere frekvensnivåer.

                Men ta Genesis Dual Mono, det er to monoblokker satt i ett chassie, for å få bedre kanalseparasjon.
                Det han mener her er nok en klasse D monoblokk. De har som regel ikke frekvensgjengivelse over ca 200hz og er kun beregnet på sub.
                En genesis dual mono er noe helt annet (klasse a/b) og har fullt frekvensspekter.

                En PG M100 er en god gammel sak som fint duger til å drive frontsett eller sub om man vil. Den kan også kobles i simultan kobling med stereo frontsett og mono sub. (gjennom ett passivt filter beregnet for dette).
                [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Joakim View Post
                  Det han mener her er nok en klasse D monoblokk. De har som regel ikke frekvensgjengivelse over ca 200hz og er kun beregnet på sub.
                  En genesis dual mono er noe helt annet (klasse a/b) og har fullt frekvensspekter.

                  En PG M100 er en god gammel sak som fint duger til å drive frontsett eller sub om man vil. Den kan også kobles i simultan kobling med stereo frontsett og mono sub. (gjennom ett passivt filter beregnet for dette).
                  Vel, uttrykte meg kansje litt dårlig, at de er klasse D og monoblokk er vel ingen oppskrift på at de skal yte dårlig i det øvre frekvenspekteret.

                  Men sånn som 7kw'n dynabel/lib/atomic osv er jo bygd for å yte noe veldig, og da gir dem opp det øvre frekens-spekteret osv.
                  Mvh
                  Rolf Try Nygård

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Techpoint View Post
                    Dette er en kanonforsterker som kan brukes til både vanlige høyttalere og sub, samtidig også faktisk
                    Ok, ? Har kun to kanaler da ...

                    Joakim : Er ikke en monoblokk nei ? Kan da ikke være det da den har to-kanaler ?

                    Har ikke peiling hvilken klasse denne forsterkeren er ? Om den er A eller D sier meg ikkeno

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by beltespenna View Post
                      Ok, ? Har kun to kanaler da ...

                      Joakim : Er ikke en monoblokk nei ? Kan da ikke være det da den har to-kanaler ?

                      Har ikke peiling hvilken klasse denne forsterkeren er ? Om den er A eller D sier meg ikkeno

                      Nei, M100'en er ikke mono.. Er en 2 kanaler som du kan bruke til hva du måtte ønske...

                      Den gir 2x100w som er oppgitt ganske konservativt, så den kan gi endel mere enn det.
                      [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                      [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                      [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                      Comment

                      Working...
                      X