Announcement

Collapse
No announcement yet.

kasse til JBL GTI 1200?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • kasse til JBL GTI 1200?

    heisann

    noen som har noe erfaring og kan anbefale optimal kasse for denne grom subben? er snakk om den gode gamle gti'en. bassreflex kasse er å foretrekke. skal stå i en stasjonsvogn.

  • #2
    Optimalt volum på bassrefleks var oppgitt fra JBL til 77 liter om jeg ikke husker helt feil, men har selv også brukt de i lukket kasse med veldig bra resultat selv om dette ikke ble anbefalt av JBL. Litt EQ i bunn og mye effekt så spiller den vell så bra som bassrefleks

    Lydmessig er de gamle GTI elementa fortsatt sinnsykt bra selv om de ikke spiller heeelt ned i kjelleren

    Comment


    • #3
      takker:-) men langt ifra enig med deg om at det ikke spiller helt ned i kjelleren, for det gjør det:-). husker du størrelsen og lengde på porten? mista manualen...

      Comment


      • #4
        GTI 1200/1500/1800 spiller ikke ned i kjelleren så enkelt er det desverre Prøv med noe som går virkelig dypt så forstår du hva jeg mener... jeg fikk en kraftig aha opplevelse når jeg prøvde TC Sound istedet for GTI, forskjellen er relativt stor og både merkbar og hørbar GTIene går i praksis ned til rundt 30hz men ikke noe særlig lavere og der er endel som skjer også under det! FS på 37hz sier sitt desverre

        Jeg brukte forskjellige rør, men mener anbefalt er 4" på 25 cm

        Edit: ser nå i manual at anbefalt er 70 liter og 4" rør på 21 cm.

        Kassebeskrivelser finner du foresten her og manual her

        Comment


        • #5
          da har du nok ikke hørt gti spille i membran kasse:-) men nok om det takker for opplysningene;-)

          Comment


          • #6
            Hehe, har nok hørt flere GTI i membrankasse enn de fleste her, hadde selv en (for mange ikke helt ukjent) Opel Vectra med 2 stk 1500GTI i membrankasse

            Comment


            • #7
              Har ett par 1200 GTI i bruk idag, og dem spiller vel ned til 28 hz, ikke noe lavere enn det. Bruk en portet kasse som anbefalt på JBL's hjemmeside, den fungerer greit.

              Tett kasse fungerer dem dårlig i, har prøvd mange forskjellige.

              Men det som er morsomt med dem at dem spiller det de får tilført. De nye typen subber spiller dyp bass på alt, disse spiller dynamisk, trykker høyt i frekvens, lavt i frekvens, alt etterhvilken bass det er på innspillinga. Min klare favoritt.

              Dem er jo egentlig PA-elementer som blir brukt til å spille langt opp i frekvens, eneste forskjellen er vel litt tynge membran enn PA-versjonen.

              Comment


              • #8
                baldrick: så det er DU som lurer bak nicket altså? Har siklet endel på oppsettet i den bilen ja...

                Comment


                • #9
                  Nå ble jeg nysgjerrig. Hva hadde Baldrick til oppsett da?

                  Comment


                  • #10
                    Om jeg husker riktig, og det er snakk om samme bil var det vel waveguides (Veritas?) med PA-drivere fra JBL, 600GTi midbasser, 1500GTi basser i aperiodisk/membrankasse og Soundstream forsterkeri...

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by gbraen View Post
                      Tett kasse fungerer dem dårlig i, har prøvd mange forskjellige.
                      Ikke helt enig i dette... For mange år siden brukte jeg to stk REF1000 på 2 stk 1200GTI i 2x28liter og det spilte som bare det. Men slikt oppsett trenger litt EQ i bunn, men jeg synes det spillte vanvittig bra ihvertfall!

                      Originally posted by epifant View Post
                      baldrick: så det er DU som lurer bak nicket altså? Har siklet endel på oppsettet i den bilen ja...
                      Hehe, er nok sikkert ikke den du tenker på men kjøpte bilen hos han du tenker på (Skjalg). Var ett morsomt anlegg på alle måter, relativt dynamikkfullt og en lyd helt etter min smak

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by epifant View Post
                        Om jeg husker riktig, og det er snakk om samme bil var det vel waveguides (Veritas?) med PA-drivere fra JBL, 600GTi midbasser, 1500GTi basser i aperiodisk/membrankasse og Soundstream forsterkeri...
                        Nesten, USD Waveguides med JBL 2425 driver (fra bl.a. JBL 4435)

                        Comment


                        • #13
                          Jeg bruker JBL 600GTI midbasser og JBL 1200GTI subber, subbene står i hver sin 66 liter portet kasse, fungerer greit nok. Har den lyden jeg vil ha.

                          Liker at det puncher litt når man spiller rock, og det gjør disse til gangs.

                          Parametrene som er oppgitt til 1200 GTI på hjemmesiden deres stemmer forresten ikke, fant en kar på nett som hadde målt dem og parametrene skilte en god del fra det oppgitte. Han hadde målt FS til 30 Hz mot oppgitte 37 Hz.
                          Last edited by gbraen; 23-10-2008, 20:52.

                          Comment


                          • #14
                            membrankasse og aperiodisk?
                            hva betyr dette?

                            Comment

                            Working...
                            X