Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger litt hjelp til basis geometri. :D

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trenger litt hjelp til basis geometri. :D

    Hei folkens.

    Hodet mitt fungerer ikke når det kommer til geometri som vi lærte på barneskolen/ungdomsskolen. Så i håp om at noen kan hjelpe meg, eventuelt peile meg inn på rett vei når det kommer til dette lille spørsmålet, så ville det vært toppers..

    Her er scenario: Vedlagte bilde viser en sirkel med en likesidet trekant. (jeg vet den ikke er likesidet, men frihandstegning i paint er ikke alltid like enkelt. :P)

    Alle sidene i trekanten er like lange, dvs 29,2 cm. Det jeg trenger å vite, er radius på sirkelen som omslutter trekanten. Er det noen som kan hjelpe meg med dette? Se bort fra den streken ned i midten der, det var kun jeg som drev å rota litt..

    Hvis det er noen enkel formel for dette, kan dere ikke opplyse meg om det, da jeg trenger også en utregning til en til sirkel der sidene er 36,3. Så gi meg litt info om det er noen som vet noe om dette.
    Attached Files
    Last edited by chin; 02-10-2008, 09:03.
    Sture Vedal

  • #2
    Ja nå skal vi se her, greit å få friske opp lit i mattekunskapen!



    Det du må gjøre er å lage 90 graders streker på miden av sidene i trekanten for å finne sentrum av sirkelen. Illustrert på tegning nr.1

    For å gjøre dette må du fremm med passer og papir, så er fremgangsmåten slik: (tegning nr.2)

    1. Tegn opp trekanten
    2. Sett passeren i pkt nr1 og lag buen til høgre
    3. Sett passeren i pkt nr2 og lag buen til venstre
    4. Legg en linjal mellom pkt nr3 og 4 og tegn streken

    Da trenger du bare gjøre det på de to siste sidene så har du sentrum av sirkelen! Da er det bare å måle seg til radien

    Det kan godt være at det finnes en enkel formel men dette er det eneste jeg kan komme på, håper det er til hjelp.

    EDIT:

    Viss du ikke har gradskive så går det an å konstruere 60 graders vinkler.



    Fremgangsmåte:

    1 Tegn opp linjen, mål opp ønsket lengde
    2 sett passeren i pkt nr1 og lag den svarte buen
    3 sett passeren i det som da blir pnkt nr2 og lag den gule bue
    4 teg linjen mellom pkt nr1 og der de to buene møtes

    Der har du 60 grader (skal i hvertfall)
    Last edited by Tobbelobb; 02-10-2008, 10:09.

    Comment


    • #3
      Her er problemet også. Jeg har ikke passer. :| men å lage en passer er jo ikke det vanskeligste i verden da. Men jeg tror jeg har funnet ut sånn ca diameter på sirkelen. Det er ikke så farlig om den ikke blir 100% nøyaktig med tanke på avstand, disse blir bare brukt som bein i ett prosjekt. Men takk for hjelpa, du satte meg på riktig spor slik at jeg fant en løsning.

      Tusen takk

      /sture
      Sture Vedal

      Comment


      • #4
        Det du vet:

        - Vinklene i trekanten er 60 grader
        - Sidene er 29,2cm, altså er gul strek 29,2/2=14,6cm
        - Trekantens hjørner deler sirkelen i 3 like deler, 360/3=120 grader hver

        Den røde streken representerer en linlje gjennom senter av sirkelen. Hvis toppunktet i trekanten befinner seg på 90 grader, må vinkelen a være 120-90=30 grader. a og b er like store vinkler. Cosinus til b er (gul strek)/(grøn strek), altså er (grøn strek)=(gul strek)/(cos b), eller radius=14,6/cos 30=16,86cm.

        Frode
        Attached Files

        Comment


        • #5
          Henter opp min gamle tråd jeg, sånn at jeg slipper å lage en ny en.

          har funnet ut at jeg trenger ei ny kasse i bilen, den skal være sånn høvelig på 60 liter, men om jeg beregner utvendig liter på rundt 70, så skal jeg være sånn høvelig i nærheten.

          Kan noen snille sjeler hjelpe meg her?

          Her er målene jeg har tilgjengelig..
          Attached Files
          Sture Vedal

          Comment


          • #6
            Da trekker jeg denne tråden stille og rolig tilbake, fant ut hvilke mål det var jeg manglet. Så da er all good in the hood.
            Sture Vedal

            Comment

            Working...
            X