Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynner som trenger tips...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nybegynner som trenger tips...

    Hei. Har sett meg ut en pakke hos på bilradiospesialisten. Det heter sony/ soundstorm komplett lydpakke og koster 2990,-.

    http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...436&id=&vn=736

    Jeg er helt ny innen dette her med lydanlegg i bilen. derfor valgte jeg å ikke legge altfor mye penger i mitt første anlegg i tilfelle jeg driter på draget og ødelegger det. Men jeg er uansett kresen på lyd og vil da få mest mulig utbytte av anlegget i bilen. Jeg har ett par spørsmål som jeg håper dere kan hjelpe meg med:

    1: Trenger jeg kondensator (Ettersom jeg har forstått holder det med 1 farad til dette anlegget?)

    2: Har også funnet ut at til mitt bruk/min smak(og at bilen er en kombi) svarer det seg med Basskasse med porter (bassreflex?) Hvor mange liters kasse trenger jeg til subwoferen, og hvor mange porter (rør) og størrelsen på disse?

    3: Ser at man skal trekke utsiden av basskassen med filt, men er dette nødvengig? Jeg tenkte barre å pusse den helt fin og lakkere den sort.

    4: En annen ting er innsiden: Må man kle basskassen innvendig med noe? og hvordan blir dette med liter da, må man ha litt større kasse?

    5: Membranen (baksiden på subwoferen) tar jo plass inni kassen, hvordan blir dette med liter da?

    6: Har ingen høytalerer i hattehylla på bilen, så jeg skal sage ut hål til disse, må jeg stive ut hattehylla og er det bare å montere høytalerene på hattehylla eller trenger disse også kasse?

    7: Er det noe eller jeg har glemt nå som jeg trenger?

    Er totalt noob på dette her, men håper det er noen som tar seg tid til å svare på spm mine

  • #2
    Jeg skal prøve å svare så godt jeg kan.

    1: Nei, du har ikke bruk for kondensator. ingen har bruk for kondensator. Ekstra batteri i tilfelle, men til dette oppsettet, trenger du ikke det.

    2: kan jeg desverre ikke svare på, da jeg ikke har full kontroll på dette selv, så overlater til noen andre.

    3: Nei, du trenger ikke kle utsiden med filt, dette er en måte å sette en finish på kassen, på samme måte som du har tenkt å pusse pent og lakke sort. Kan bli like fint det. Grunnen til at mange bruker filt, er pga at det harmonerer mye bedre med resten av interiøret i bilen. Men, det er kun for looks, ikke noe annet. Gjør det du selv føler blir bra, og ikke minst hva lommeboken tillater.

    4: Nei, du trenger ikke å kle innsiden med noe. Noen bruker noe slags form for fyllstoff som gjør at man kanskje lurer bassen til å tro at kassen er noe større, men vil ikke tro du trenger det i første omgang. Dette er ett sånt område hvor du kan prøve å feile litt. Kjøp noen meter med ting som kan brukes (husker ikke helt i farten hva, men noe er det sikkert å få tak i) og test ut selv, så får du selv høre hva det gjør med lyden. Min anbefaling; ikke start med dette i allefall med en gang.

    5: Elementet har noen som heter Displacement oppført i spesifikasjonene på elementet som du får med. Dette utgjør la oss si ca 2-3 liter. Dette må trekkes fra netto kassevolum. Har du ei kasse som er nøyaktig 50 liter, så vil den bli 47-48 liter totalt. Du må også huske på å regne ut volumet på bassporten bort fra kassens nettovolum.

    6: Du trenger ikke å stive av hattehyllen for å montere høytalere der, men det er en stor stor fordel. Det blir aldri bra lyd av høytalere som ikke sitter ordentlig fast, tro meg.. Jeg har prøvd. hehe.. selvlært er vellært sier nå jeg.

    7: Ja, prisen og det du sier at du er kresen på lyd.. jeg tror ikke du vil bli fornøyd med dette anlegget. Men, det er en veldig god start for å finne ut om dette er noe du har lyst å drive på videre med. Veldig budsjettmessig og så har du muligheten til å oppgradere litt etterhvert som du får råd/lyst/vilje til å gjøre det. Jeg ønsker deg i allefall lykke til.

    Mvh Sture
    Sture Vedal

    Comment


    • #3
      om du er kresen på lyden ville jeg fått en annen pakke med høyttalere til front istedet for hattehylle...
      Den bassen kan vel bilradiospesialisten evt gi deg et anbefalt kassevolum på

      Og for å pirke så er det chassie og magnet som er bak, membran er forran

      Comment


      • #4
        Hehe... ok, jeg som er forvirra Det som er tingen er at det er ingen høytalere i front. Eller det er inni dashbordet, men ingenting i dørene Men en annen ting var den kondoensatoren, noen mener at det er bra, andre ikke. Men det som er med en kondensator er vel at den levere strøm akkurat når du trenger den kstra trøkk), men ett batteri tar mer plass og gir jo såklart ekstra strøm hele tiden. Trodde man måtte ha kondensator uansett, jeg? Men tusen takk for svarene de hjalp mye

        Comment


        • #5
          okei, ikke alltid mulighetene er der for lyd forran desverre...
          Kondensator burde du ikke trenge med det relativt lave strømtrekket den forsterkeren har, om du skulle hatt et "større" monoblokk kunne man heller diskutert nødvendigheten

          Comment


          • #6
            Det en kondensator gjør, er at den jevner ut strømtilførselen til forsterkeren. Den må lades opp via batteri på samme måte som alt annet elektrisk utstyr. Så, når batteriet er tomt, så er kondensatoren tom. Ergo har det fint lite å si om du bruker den eller ikke, jeg mener det er bortkastet penger, og jeg tror jeg får støtte fra endel andre her på forumet også.

            Å få plass til ett ekstra batteri (om man skulle trenge det) er ikke den største utfordringen i verden. Tross alt, man putter svære basskasser bak i bagasjerommet, da tror jeg man kan avse ca 25x40cm til nytt batteri også. Men som jeg sier, du trenger ikke hverken kondensator eller batteri til det oppsettet der. Hvis det er en selger du har snakket med, så er det kun for å tjene ekstra penger. Er det en kompis du har snakket med, så er det greit nok. Ikke alle er like informert om hva en kondensator faktisk gjør for noe.
            Sture Vedal

            Comment


            • #7
              ahhh ok, men er det slik å forstå. Er hverken selger eller kompis jeg har snakket med, det var bare jeg som trodde man måtte ha kondensator for det hehe.. er noob ja. Finnes det noen carstero for dummies-ett-eller-annet for en som meg? Jeg har jo nada peiling å det lille jeg har har jeg lest meg frem til på ulike forum:P lærevilligheten er der, men ikke økonomien eller tilgang på kunnskap. Som sagt er jeg helt totalt ny i dette her, men jeg syns det er utrolig interessant og et sted må man jo begynne:bn men mener der anlegget er dårlig eller? ble litt satt ut her. Hvor mye må man forvente å legge ut for ett ok førsteanlegg i bilen?

              Comment


              • #8
                mener der anlegget er dårlig eller?

                anlegget der er sikkert bra nok som 1 gangs anlegg (en plass må det begynnes)
                men 3t for et anlegg er litt lite.. du får ikke noe "bra/SQ" lyd av den pakken du har der men lyd får du (jeg vet ikke hvordan det spiller bare så det er sagt )

                Hvor mye må man forvente å legge ut for ett ok førsteanlegg i bilen?
                det er opp til hver enkelt, hvor mye som ligger i lommeboka
                pioneer(play hard), Kicker(Living loud), RF (make sounds)so live HARD, play LOUD and make sounds! love it!
                Ford<3

                Comment


                • #9
                  ok, da joa, jeg forventer meg ikke all verden. Men mot det orginale gamle fiseanlegget som står i nå, kan det umulig bli verre men som sagt får bare prøve det. cd-spilleren er den ok da hvertfall? eller? hehe.... så kan jeg kanskje bygge på etter hvert med sony x-plode. Jeg er egentlig sånn matche-frik. Jeg er veldig opptatt av at ting skal matche/være samme merke osv. av en eller annen grunnjeg syns det gir en fin helhet.

                  Det er ikke lommeboka det står på. Alt kan jo prioriteres. Men jeg vil ikke drite på draget å kjøpe ett 10 000/20 000 kr anlegg når jeg er helt nybegynner. Tror det fort konne fått fatale følger ja ps. Hvordan blir det med de små gamle fisehøytalerne i hattehylla og framme i dashborde? de bak i hattehylla må jeg vel skru ut av å tette igjen hullene og sage nye hull eventuelt stive opp hattehylla og trekke den med ny filt? Men hva gjør jeg med de framme?

                  Comment


                  • #10
                    joda lyd blir det men sony x er ikke kjent som noe "bra/kvalitets" merke:P

                    jeg ville hørt med Engen Audio eller Auto-Bilstereo eller InstallBay her inne på forumet som kunne ha hjelpet deg med å finne noe bedre første anlegg

                    eller så kan du bare trosse det jeg sier og kjøpe det du har på bilradiospess:P

                    de gammle "fise"høytalerne kan du enten koble opp å bruke på den nye spilleren/forsterker eller bytte de ut
                    Last edited by .SPL-Style.; 24-09-2008, 22:27.
                    pioneer(play hard), Kicker(Living loud), RF (make sounds)so live HARD, play LOUD and make sounds! love it!
                    Ford<3

                    Comment


                    • #11
                      Arg.. blir helt forvirra hmmm... hvilke merke er det som er bra da?

                      Comment


                      • #12
                        hva med denne pakka, og et koax sett utenom??

                        http://installbay.no/product_info.ph...roducts_id=659

                        Comment

                        Working...
                        X