Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nye høyttalere (og forsterker)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nye høyttalere (og forsterker)

    Jeg har en corolla e11 2000mod sedan. Jeg vil kjøpe nye høyttalere i bildørene foran. Pga at det er en integrert spiller der så vil jeg ikke bytte den.

    Spilleren:


    Det jeg lurer på er hva jeg kan få av høyttalere som kan brukes til den spilleren og evt. om det trengs forsterker til dem.

    Jeg kan bruke 3-4000 på det.

    Send gjerne linker.

    BTW, hvordan får jeg åpna "dekselet" i bildøra?

  • #2
    Har ikke store vitenskapen om E11, men jeg hadde en E10, der gikk det 6.5" i dørene foran, det er en masse klips rundtom på døra, samt noe skruer, må av med dørhåndtaket, døråpneren innvendig, samt klips langs sidene på døra.
    Deretter bare drar du den løs i bunn, den kan sitte ganske hardt, så vær forsiktig så du ikke knekker dørtrekket.
    Vindus-åpneren er vel mest vrien og få av, men med to små skrutrekkere så skal det gå.. Det sitter nemmelig et klips innenfor, litt vrient og forklare, men du ser det om du dytter inn dørtrekket.. Hvis ikke du har el-vinduer da? :P
    mvh
    Terje

    Audi, Audison, Hertz og Pioneer.

    Comment


    • #3
      Originally posted by terion View Post
      Har ikke store vitenskapen om E11, men jeg hadde en E10, der gikk det 6.5" i dørene foran, det er en masse klips rundtom på døra, samt noe skruer, må av med dørhåndtaket, døråpneren innvendig, samt klips langs sidene på døra.
      Deretter bare drar du den løs i bunn, den kan sitte ganske hardt, så vær forsiktig så du ikke knekker dørtrekket.
      Vindus-åpneren er vel mest vrien og få av, men med to små skrutrekkere så skal det gå.. Det sitter nemmelig et klips innenfor, litt vrient og forklare, men du ser det om du dytter inn dørtrekket.. Hvis ikke du har el-vinduer da? :P
      Jeg har ikke så mye peiling på det, men det var en skrue ved dørhåndtaket innvendig og to plastskruer på hver sin flate av døra innvendig. Jeg klarte ikke å finne klipsene langs sidene på døra, er ikke noe man kan få tak i der?

      Comment


      • #4
        Originally posted by oleevj View Post
        Jeg har ikke så mye peiling på det, men det var en skrue ved dørhåndtaket innvendig og to plastskruer på hver sin flate av døra innvendig. Jeg klarte ikke å finne klipsene langs sidene på døra, er ikke noe man kan få tak i der?
        Hm, vet jeg hadde på E10 iallefall, noe plastikk"plugger" er det vel mer, på siden, den typen man trykker inn senter på og plukker ut hele pluggen.

        På vindusheisrulla så ligger det et klips innvendig på akselen inn til selve heisemekanismen. De må presses ned med to små skrutrekkere husker jeg.
        Så er det dørhåndtaket som har en skrue i bunn.
        Døråpneren husker jeg ikke i farta, men er vel en skrue i bunn av den og?

        Ta gjerne et bilde av trekket, så kan jeg se hvor mye det ligner..
        mvh
        Terje

        Audi, Audison, Hertz og Pioneer.

        Comment


        • #5
          Originally posted by terion View Post
          Hm, vet jeg hadde på E10 iallefall, noe plastikk"plugger" er det vel mer, på siden, den typen man trykker inn senter på og plukker ut hele pluggen.

          På vindusheisrulla så ligger det et klips innvendig på akselen inn til selve heisemekanismen. De må presses ned med to små skrutrekkere husker jeg.
          Så er det dørhåndtaket som har en skrue i bunn.
          Døråpneren husker jeg ikke i farta, men er vel en skrue i bunn av den og?

          Ta gjerne et bilde av trekket, så kan jeg se hvor mye det ligner..
          Ja det er slike plastikkplugger Glemte å si at jeg har el-vinduer.Det er en skrue i bunn av døråpnern men ikke i dørhåndtaket. Jeg skal ta å se mer og eventuelt ta et bilde av det
          Last edited by oleevj; 24-09-2008, 06:28.

          Comment


          • #6
            Hvis du skal ha forsterker i bilen og ikke vil bytte spilleren så anbefaler jeg deg Hertz EP serien eller Audison SRx serien. Disse kan "stjele" signal fra høyttalerutgangene dine og konvertere signalet og forsterke det. Du trenger heller ingen remoteledning fra spiller/tenning. Da disse forsterkerne føler på høyttalerkabelen om det går spenning der og når den merker spenning skrur den seg automatisk på. Hvis du velger en annen type forsterker så bør du kjøpe en Connection SLI boks, da denne gjør samme jobben og muligjør bruk av hvilken som helst forsterker.


            Lykke til
            Mvh
            Pål Andréas Bryng
            Bilstereosenteret.no
            Vi forhandler bl.a.:
            Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
            Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


            Følg oss på Facebook
            Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

            Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

            Comment


            • #7
              Jeg har bestemt meg for å ha forsterker, så takker veldig for opplysningen Installbay. Tenker jeg vil kjøpe meg en av de du foreslo og høyttalere fra samme produsent. Men hvilken av dem tar vi etter jeg har fått av dørene og sjekka størrelsen på de orginale høyttalerne.

              Comment


              • #8
                Sånn, da var høyttalerene ute:



                Jeg målte 14cm over de svarte kantene, er det riktig måling?

                Og terion, brukte du originalspilleren da du kobla opp høyttalerene og forsterkern?

                Det er forresten bare høyttalere i dørene og bak i hatthylla i bilen, ingen diskanter eller noe på dashen. Åssen høyttalere bør jeg da kjøpe til dørene? Jeg vil kjøpe Hertz til en 2-3000kr som skal ha god bass og lyd.

                Comment


                • #9
                  Misstenker at du må lage en adapter til høyttalerne. Hvis ikke hullet i døra er rundt og ca 13cm i diameter?

                  Du må nesten måle for å se hvor store høyttalere du får plass til. Jeg tipper13cm/5,25" og da er HSK130 et fint sett.

                  http://installbay.no/product_info.ph...roducts_id=750
                  Mvh
                  Pål Andréas Bryng
                  Bilstereosenteret.no
                  Vi forhandler bl.a.:
                  Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                  Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                  Følg oss på Facebook
                  Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                  Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by InstallBay View Post
                    Misstenker at du må lage en adapter til høyttalerne. Hvis ikke hullet i døra er rundt og ca 13cm i diameter?

                    Du må nesten måle for å se hvor store høyttalere du får plass til. Jeg tipper13cm/5,25" og da er HSK130 et fint sett.

                    http://installbay.no/product_info.ph...roducts_id=750
                    Hullet i døra er rundt og det må være 13cm/5,25''. Er dybden viktig eller passer det meste? Det settet du linker til har med en diskant, er det bare å feste det et eller annet sted på dashbordet da det ikke er noe fra før?

                    Hva trenger jeg av kabler og alt tillegg? følger noe med ?

                    Jeg er litt noob, men hva betyr rms og hva er dette tegnet 4Ω?

                    Så var det forsterker. Da vurderer jeg denne hvis den går på de høyttalerne http://installbay.no/product_info.ph...oducts_id=1055 . Hvis ikke må jeg opp på den S versjonen og da bir det altfor dyrt igjen.
                    Sikker på at jeg får koblet opp dette på originalspillern?

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by oleevj View Post
                      Og terion, brukte du originalspilleren da du kobla opp høyttalerene og forsterkern? .
                      Jeg brukte en egen pioneer-spiller, det var ikke sånn integrert i min E10.

                      De høytalerene der så helt annerledes ut enn det som var i corolla'n min. Jeg fikk plass til skikkelig dype fine 6.5".

                      Jeg monterte mine ekstra diskanter oppå dashbordet inntil kanten en plass, vinklet de innover bakover i bilen. Ledninger går fint opp på siden av dashen, iallefall gjorde det i min E10.
                      mvh
                      Terje

                      Audi, Audison, Hertz og Pioneer.

                      Comment


                      • #12
                        De høyttalerne er med diskanter og det følger med små hus for å sette diskanten oppå dashbordet. Det følger med ledninger, men du må kjøpe ca 10 meter ledning for å trekke fra høyttalerne og til forsterkeren bak i bilen. Dybden på selve høyttalerne står på hjemmesiden vår, så du må måle i bilen om det går.

                        RMS er hvilken effekt høyttalerne tåler kontinuelig levert fra forsterkeren. Tegnet betyr ohm. Nesten all bilhøyttalere er 4ohm.

                        SRx2 er helt super til det settet, så du trenger ikke S modellen.

                        Ja, 100% sikker på at dette kan kobles på spilleren. Men anbefaler deg å få hjelp til dette av noen som er kynige innen bilstereo. Hvor bor du???
                        Mvh
                        Pål Andréas Bryng
                        Bilstereosenteret.no
                        Vi forhandler bl.a.:
                        Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                        Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                        Følg oss på Facebook
                        Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                        Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                        Comment


                        • #13
                          Dette høres bra ut Så alt jeg trenger å kjøpe ved siden av er 10m ledning? Hvilken strl er best til dette bruk? Hvordan får jeg tilkobla strøm?

                          Jeg skal få noen mer erfarne kompiser til å hjelpe meg.., bor i indre vestfold.

                          Håper jeg blir fornøyd! Det bør låte bra

                          Comment


                          • #14
                            Du trenger et kabelsett for å koble opp forsterkeren. F.eks Tsunami AMP04BL eller Connection FPK 600. Begge er veldig fine kabelsett. Connection har den mykeste strømkabelen, mens Tsunami har litt finere sikringsholder og ennå mer nips med i settet.



                            Så trenger du en signalkabel og den trenger ikke være så dyr. F.eks Connection FS2.450 eller Tsunami RCA700.17. Begge er gode, men Connection kabelen har bedre skjerming mot støy.



                            Høyttalerkabel så kan du kjøpe f.eks denne, som er InstallBay's egen høyttalerkabel og veldig gunstig priset.
                            Mvh
                            Pål Andréas Bryng
                            Bilstereosenteret.no
                            Vi forhandler bl.a.:
                            Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                            Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                            Følg oss på Facebook
                            Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                            Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                            Comment


                            • #15
                              HSK 130 Kr2.299,-
                              SRx 2 Kr1.999,-
                              RCA700-17 Kr129,-
                              FPK 600 Kr799,-
                              SW16-1 Kr15,-

                              Varer i alt: Kr5.241,-


                              Det ble en del over budsjettet mitt (4000) men det får gå hvis det blir mye bedre.. Skal høre meg litt rundt også. Da mangler jeg bare 10m signalkabler?

                              Comment

                              Working...
                              X