Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvor stor kasse på en SWS 8"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvor stor kasse på en SWS 8"?

    heisann.

    Jeg har 2x 8" sws liggende å slenge som jeg tenkte å putte inn i arbeidsbilen min. Er det noen som vet sånn ca hvor stor kasse disse trenger? Vil helst ha de lukket, da jeg tror jeg ikke har plass til noe bassrefleks under passasjersetet.

    SWS Manual

    På forhånd takk for svar..
    Sture Vedal

  • #2
    mener å huske jeg har hørt 4,5 så vis du bygger en kasse som er 10-15 så vil de spille bra med litt dypere bass enn med en 9 liter kasse..

    Comment


    • #3
      Originally posted by chin View Post
      heisann.

      Jeg har 2x 8" sws liggende å slenge som jeg tenkte å putte inn i arbeidsbilen min. Er det noen som vet sånn ca hvor stor kasse disse trenger? Vil helst ha de lukket, da jeg tror jeg ikke har plass til noe bassrefleks under passasjersetet.

      SWS Manual

      På forhånd takk for svar..
      Under setet....hmmmmm....
      Så stor du overhode får den.
      Ideelt burde de ha nærmere 30 liter, men hvis du demper kassa godt kan det hende du får bass ut av de i 10-12 liter.

      Mvh
      Dag Johansen
      "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

      Comment


      • #4
        Araite, takker Dag og Eirik. Skal prøve å lage den så stor som mulig. Ser jeg får ca 50cm i bredde, 24 i høyde og rundt 10-15 i dybde. Dette er da utvendige mål.

        Skal se hva jeg får til, vurderer faktisk å bygge i så tynt materiale som mulig, bare bruke godt med avstivere. Har mye 12mm spon liggende å slenge.. Så får se hva jeg får ut av det. Er jo mye enklere å bygge når det er så tynt som det der, men det spørs om det kommer til å vibrere for mye.. Jeg må tenke litt på den ja
        Sture Vedal

        Comment


        • #5
          12mm spon med avstivere bør kunne gå det.

          Jeg hadde vel ca 25 liter pr element i kassen min og det spillte TØFT. :-)
          Mvh
          Lars Engen

          Comment


          • #6
            Disse skal da inn i varebilen min, og under setet på passasjersiden er det ett rimelig stort rom som jeg skal prøve å fylle med basskasse. Det som jeg lurer litt på, jeg skal skråskjære baksiden av kassen. Hvordan får man bukt med det faktum at man må skråskjære bredden på ryggen oppe og nede. Jeg har ikke noe verktøy som egner seg. Er det noen som har noe forslag til meg på dette? off, det ble jaggu meg dårlig forklart..

            for å få en /_ sånn kant på ei plate, hvordan skjærer jeg den vinkelen som blir på undersiden der? Jeg har en overfres, jeg har ei handsag og en elektrisk handhøvel som egentlig burde vært kasta for mange år tilbake.. Bør jeg gå for handsag og så pusse ned/slipe ned etterpå? Eller finnes det noen andre småtriks som man kan prøve? jeg vurderer å bare stikke på obs en dag å handle meg ei sirkelsag som kanskje kan gjøre nytte for seg.. hvis det er muligheter for å vinkle bladet på den, så kan det jo hende jeg er hjulpen.
            Sture Vedal

            Comment


            • #7
              hvertfall sirkelsaga jeg har kan man vinkle opp til 45grader..
              Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
              Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

              Comment


              • #8
                Jeg kom meg aldri så langt som å bruke de i ett oppsett ute i arbeidsbilen. Viste seg at jeg ble litt lat på sensommeren i fjor.

                Men nå er gløden over meg på nytt igjen, dog med noe annet i sikte.

                Jeg vurderer å bruke disse innendørs, seriekoble de i 8 ohm eller så nært som mulig, og bruke de i bassrefleks. Er det noen som har tips til disse i reflekskasse? Jeg kan lett lage ei lukket kasse på 60-70 liter til disse for å bruke innendørs, men vil gjerne, for en gangs skyld, bygge en reflekskasse. Så, noen anbefalinger i liter pr element, så får jeg se hva jeg har av material til å bygge av. Ligger ei 16mm mdf plate nede i kjelleren vet jeg, muligens jeg har noe tykkere også om jeg leter litt ekstra.. Rot, anyone? Neida.. hehe
                Sture Vedal

                Comment


                • #9
                  Yes, SWS som inne sub er tøft, har hørt på Dag sin 15" sws som han hadde i stua og DET var tøft.
                  Mvh
                  Lars Engen

                  Comment


                  • #10
                    Araite, da har jeg en peiling på at resultatet kanskje kan bli bra.. Jeg skulle gjerne fått kloa i noen mål og lengde/størrelse på bassport for disse elementene.. Har ca 400w å drive de med i 8ohm, burde være grei power handling det, ettersom jeg har klart å lese meg til.

                    Tror du vi klarer å få Dag Johansen innom her med ett forslag til meg etterhvert?
                    Sture Vedal

                    Comment

                    Working...
                    X