Announcement

Collapse
No announcement yet.

Batteri bak i bilen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Batteri bak i bilen.

    Kjapt spørsmål, bare for å bekrefte min teori stemmer.

    Om jeg flytter batteriet bak, som jeg har tenkt til å gjøre, da jeg ikke liker å ha det framme i bilen pga plass og vanvittig kabelstrekk.

    Så burde det holde fint med 30mm fra Dynamo/starter/og alt det der?
    Mvh
    Rolf Try Nygård

  • #2
    husk att all strømmen som bilen bruker blir gående gjennom denn kabelen da,startstrøm,ladestrøm,lys,el-ruter,oppvarmet bakrute,setevarme,vifter +++
    Den maksimale sikkrings størrelsen på 30mm2 kabel er 140-150a,så da vet du omtrent hvor landet ligger.
    "Tuning an audio system is like bringing together the members of an orchestra, getting the sound balance right, and making sure they work together."

    Comment


    • #3
      hvorfor tar du ikke å kjøper et litt mindre bateri med samme indre motstand og sånt, og plasserer det forran, og ta det du har og plassere dette bak
      VW Golf 4
      Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
      Simen Sormbråten

      Comment


      • #4
        Originally posted by simso View Post
        hvorfor tar du ikke å kjøper et litt mindre bateri med samme indre motstand og sånt, og plasserer det forran, og ta det du har og plassere dette bak
        Fordi jeg bare vil ha ett batteri for å få bedre plass i motor-rom, og for å muligens slippe å legge opp en 50mm2..

        Dessuten vil jeg ikke ha syrebatteri bak i bilen.
        Mvh
        Rolf Try Nygård

        Comment


        • #5
          Originally posted by Jonny.B View Post
          husk att all strømmen som bilen bruker blir gående gjennom denn kabelen da,startstrøm,ladestrøm,lys,el-ruter,oppvarmet bakrute,setevarme,vifter +++
          Den maksimale sikkrings størrelsen på 30mm2 kabel er 140-150a,så da vet du omtrent hvor landet ligger.
          Hm.. Jeg må rette deg litt på dette Jonny. Hvis han flytter batteriet bak, trenger han ikke sikkring på kabelen fra batteri til dynamo/ starter.
          Ketil Skjei
          Leder EmmaNorway
          www.emmaweb.no

          Comment


          • #6
            Originally posted by EmmaNorway View Post
            Hm.. Jeg må rette deg litt på dette Jonny. Hvis han flytter batteriet bak, trenger han ikke sikkring på kabelen fra batteri til dynamo/ starter.
            Så da kan jeg sikre dette med f.eks 200 amp på plusskabelen uten at det ahr noe å si?
            Mvh
            Rolf Try Nygård

            Comment


            • #7
              Sa da gjelder ikke regelen om at det må avsikres 30 cm fra batteriet, ellerhvadetnåvar?? Og før den går gjennom metall!? Hvis vi snakker EMMA regler her da..?

              Comment


              • #8
                Originally posted by neptyr View Post
                Så da kan jeg sikre dette med f.eks 200 amp på plusskabelen uten at det ahr noe å si?
                Sitat fra regelbok:

                Therefore, all power wires related to the car audio system must be fused except the wire(s) that are used to connect the alternator to the battery, which is used to operate the vehicles electric system.

                Altså, du trenger ikke sikkring på denne kabelen.
                Ketil Skjei
                Leder EmmaNorway
                www.emmaweb.no

                Comment


                • #9
                  Originally posted by InstallBay Hamar View Post
                  Sa da gjelder ikke regelen om at det må avsikres 30 cm fra batteriet, ellerhvadetnåvar?? Og før den går gjennom metall!? Hvis vi snakker EMMA regler her da..?
                  Nope. en def sikkring på kabel mellom batteri og dynamo vil kunne ødelegge dynamoen. Da hvis f.eks sikkringen blir skadet på annen måte en overbelastning. Biler som har batteri bak fra fabrikk, har heller ikke sikkring å kabelen frem til dynamo.
                  Ketil Skjei
                  Leder EmmaNorway
                  www.emmaweb.no

                  Comment


                  • #10
                    han slipper vel i teorien å sikkre kabelen som går ifra starter/dynamo forran (men det BØR jo være sikkring der også) men han må fremdeles sikkre kabelen ved batteriet bak,og da gjelder den "emma" tabellen for sikkrings størrelse....
                    "Tuning an audio system is like bringing together the members of an orchestra, getting the sound balance right, and making sure they work together."

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Jonny.B View Post
                      han slipper vel i teorien å sikkre kabelen som går ifra starter/dynamo forran (men det BØR jo være sikkring der også) men han må fremdeles sikkre kabelen ved batteriet bak,og da gjelder den "emma" tabellen for sikkrings størrelse....
                      Men ikke på den kabelen, fra batteriet til stereoen blir det størst mulig kabler.
                      Mvh
                      Rolf Try Nygård

                      Comment


                      • #12
                        du må ha sikkring max 40cm ifra batteriet på den kabelen som går fremover til forbrukerene til bilen,du vil vel ikke ha usikkret kabel gjennom torpedoveggen din?
                        "Tuning an audio system is like bringing together the members of an orchestra, getting the sound balance right, and making sure they work together."

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Jonny.B View Post
                          han slipper vel i teorien å sikkre kabelen som går ifra starter/dynamo forran (men det BØR jo være sikkring der også) men han må fremdeles sikkre kabelen ved batteriet bak,og da gjelder den "emma" tabellen for sikkrings størrelse....
                          Nei! Hør da Jonny.. Les det jeg siitterte til..

                          Men dette gjelder ved FLYTTING av batteriet.
                          Ketil Skjei
                          Leder EmmaNorway
                          www.emmaweb.no

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Jonny.B View Post
                            du må ha sikkring max 40cm ifra batteriet på den kabelen som går fremover til forbrukerene til bilen,du vil vel ikke ha usikkret kabel gjennom torpedoveggen din?
                            Neinei, eddu galen, men jeg trenger ikke forholde meg til minigreiene til Emma.

                            Så blir nok å teste å stor sikring jeg kan bruke uten at starteren tar den
                            Mvh
                            Rolf Try Nygård

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by EmmaNorway View Post
                              Nei! Hør da Jonny.. Les det jeg siitterte til..

                              Men dette gjelder ved FLYTTING av batteriet.
                              jepp,jeg tar feil......nok en dusteregel spørr du meg!
                              har du batteri forran så må det sikkres i hue å rævva,men tar du ut batteri forran og monterer 5stk bak så er det bare å drite i sikkringer....logiske greier.
                              "Tuning an audio system is like bringing together the members of an orchestra, getting the sound balance right, and making sure they work together."

                              Comment

                              Working...
                              X