Announcement

Collapse
No announcement yet.

morel eller focal

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Defus View Post
    Takker for at du tok tid til å svare MT LydCenter
    Bare hyggelig, gode produkter fortjener å få omtale.

    PS! jeg heter Glenn, ikke MT Lydcenter................
    Glenn Solie

    Frittstående konsulent

    Comment


    • #17
      Jeg unskylder, glenn. Men jeg er et produkt av IRC, og derfor er det dessverre nicket jeg legger merke til. Men skal gjøre bedre neste gang
      [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
      Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

      Comment


      • #18
        Hvis du skal spille høyt, er det greit å være OBS på at en litt skarp diskant ofte gjør at det virker som om en høyttaler spiller høyere enn en annen, mens den i realiteten bare er mer slitsom for ørene. Hadde et Cadence-sett tidligere, som jeg var veldig glad i (når jeg fikk dempet diskanten en del). Det spilte høyt som faen. Da jeg fikk inn Morel nå, ble jeg egentlig litt skuffet over at det ikke spilte så veldig høyt, helt til jeg skulle prate til han som satt ved siden av. Det spiller jævlig høyt, man bare merker det ikke så godt fordi det låter så bra... Ingen strikkepinner i øra her. Og man kan skru opp, og tenke "nå tør jeg ikke å skru høyere", og så skru opp litt til, og oppleve at det ikke er noe problem, og at man faktisk kan skru opp enda et par hakk.

        Jeg er imponert over Morel. Har hatt Focal tidligere, i litt lavere prisklasse (130V2), men likevel. Ikke noe å lure på - for min del! Det er lett å tenke "wow, så klart og fint det spiller" med Focal, men jeg føler resten av musikken "forsvinner" i det voldsomme fokuset på diskanten.

        Om du ringer/mailer Pål (www.morel.no), får du garantert et sett høyttalere tilsendt for lytteprøve. Det fikk hvertfall jeg, topp service...

        Editert: Glemte å nevne, at dersom du bestiller et Focal-sett på nett, kan du i teorien bruke det til lytteprøve og, det er jo noe som heter angrefrist...
        Last edited by Boomboxx; 07-06-2007, 10:06.

        Comment


        • #19
          Ja, jeg har dessverre ødelagt ørene mine for alt for lenge siden. Slik diskant som du beskriver focal har, ville satt alle musklene i kroppen min i hel spenn selv på normalt høyt nivå.
          [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
          Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

          Comment


          • #20
            Originally posted by Boomboxx View Post
            Editert: Glemte å nevne, at dersom du bestiller et Focal-sett på nett, kan du i teorien bruke det til lytteprøve og, det er jo noe som heter angrefrist...
            Det du sier her stemmer ikke. Angreretten gjelder kun om produktet ikke er brukt, eller om produktets funksjon ikke samsvarte med hva som var annonsert. At lyden ikke helt var etter kundens preferanser, kan ikke kalles å være feil funksjon, så fremt man ikke har fått et produkt som låter vesentlig dårligere ann hva man skulle forvente til prisen, men selv da vil det være en stor prosess å bevise det.

            mvh

            Glenn
            Glenn Solie

            Frittstående konsulent

            Comment


            • #21
              Focal diskant VS Morel diskant

              Det er ingen tvil om at Morel diskantene er lettere å leve med enn Focal. Her er vi dog inne på noe veldig essensielt, nemlig smak og behag. Focal sine diskanter kan i riktig oppsett og med gode innspillinger belønne deg med en ekstremt dynamisk og detaljrik spillestil. Morel er litt mer tilgivende og således lettere å få til å fungere skikkelig. Jeg mener ikke at Morel diskantene nødvendigvis er dårligere enn Focal, for dem er ofte svært gode, men lydfilosofien er annerledes, og symbaler samt andre høyfrekvente metall instrummenter låter kanskje litt mindre distingt enn hos Focal, eller andre diskanter med membran av metall. Så har metallmembraner ofte andre ulemper igjen. Som med alt annet innen lydgjengivelse, handler det om å finne de kompromisser som passer best for den enkelte. Til nå har jeg ikke funnet noe diskantelement som er perfekt. Det nærmeste jeg har kommet, er ODR diskanten slik den nå låter i bilen til Ketil Skjei, for her snakker vi fantastisk gjengivelse av høye frekvenser, men så koster også disse elementene like mye som meget gode komplette komponentsett.

              mvh

              Glenn
              Glenn Solie

              Frittstående konsulent

              Comment


              • #22
                Originally posted by MT LydCenter View Post
                Det du sier her stemmer ikke. Angreretten gjelder kun om produktet ikke er brukt, eller om produktets funksjon ikke samsvarte med hva som var annonsert. At lyden ikke helt var etter kundens preferanser, kan ikke kalles å være feil funksjon, så fremt man ikke har fått et produkt som låter vesentlig dårligere ann hva man skulle forvente til prisen, men selv da vil det være en stor prosess å bevise det.

                mvh

                Glenn
                Hvis han vikler ledninger på terminalene, vil du noen gang merke at høyttalerne er brukt? Trukke det, Karl...

                Jeg sier ikke at det er etisk forsvarlig, jeg bare sier at det er mulig. Selv foretrekker jeg å få en lytteprøve med selgers viten og vilje, men ofte står det på det siste - vilje.

                Comment


                • #23
                  Originally posted by MT LydCenter View Post
                  lydfilosofien er annerledes, og symbaler samt andre høyfrekvente metall instrummenter låter kanskje litt mindre distingt enn hos Focal, eller andre diskanter med membran av metall.
                  Du har rett i det der, jeg hører mye på metall og rock/hard rock, der de "kliner til" på cymbalene, ofte er dette noe av det som gjør en høyttaler ulevelig for meg (siden jeg liker volumet høyt). Selv om jeg har dempet diskanten med 6-9dB har det ikke alltid hjulpet veldig, også silkedomer med høy følsomhet, i tillegg til metalldomer i andre sett, så klart...

                  Siden detaljer i diskantområdet ikke kommer veldig tydelig frem i musikken jeg hører på, kan jeg ikke si meg alt for habil til å definere kvaliteten på diskanten i noe komponentsett utover at den er behagelig og for meg høres detaljrik ut de få gangene jeg f.eks. hører på The Eagles e.l. for å demonstrere. Det er lett å skille mellom de forskjellige instrumentene, og klangen er god. Jeg liker kort sagt hvordan det låter, og det er jo det viktigste.

                  Smak og behag, ja...

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Defus View Post
                    Ja, jeg har dessverre ødelagt ørene mine for alt for lenge siden. Slik diskant som du beskriver focal har, ville satt alle musklene i kroppen min i hel spenn selv på normalt høyt nivå.
                    Den passer hvertfall ikke meg og min musikksmak i mine ører. Om man bare hører på listepop, country osv, så høres det sikkert mye bedre ut enn med "crash-crash-brøle-brøle"...

                    Comment


                    • #25
                      JBL Settet jeg har nå klarer å få meg til å spenne musklene på nesten all musikk. Eneste jeg har kunnet hørt på over lengere tid er en LydBok Men leseren hadde tilgjengjeld en ganske dyp stemme
                      [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                      Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                      Comment


                      • #26
                        Back to topic

                        takk for alle svar men har enda ikke fått på en måte et litt mer konkret svar..

                        det jeg er ute etter er jo høytspillinde annleg som låter bra når det spiller lavt og høyt

                        jeg hører på Electronica for det meste ,Dance, Club , techno, Hardhouse , hardstyle, gabber osv osv

                        haster litt med frontsett nå!
                        jo fortere jo bedre egentlig
                        Morel. RE audio. US Amps, Cerwin Vega.

                        Comment


                        • #27
                          men er gjerne intresert i et prøve lytt av frontsett i en bil så hvis noen har lyst til å overbevise meg om merker og diverse så ta kontakt
                          Morel. RE audio. US Amps, Cerwin Vega.

                          Comment


                          • #28
                            Du får hive deg i bilen å ta en liten svipptur opp på hamar, der kan du få demonstrer Hertz, Fusion og Genesis hvertfall Eller så har jo Audio Art i Oslo en vegg full av kandidater.
                            Mvh
                            Pål Andréas Bryng
                            Bilstereosenteret.no
                            Vi forhandler bl.a.:
                            Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                            Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                            Følg oss på Facebook
                            Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                            Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                            Comment


                            • #29
                              Du kan kjøre til Holmestrand, og få demonstrert Morel Integra Ovation XO 6 også... Fikk inn nytt batteri i dag, så nå får jeg start og greier...

                              Comment


                              • #30
                                Skal faktisk opp til holmestrand i juli tider skal fikse litt på bilen da så kunne jo ha svippa innen boomboxx og tatt en lytt

                                men jeg tror etter alt jeg har hørt osv og med god kontakt med morel pål så tror jeg det blir morel men hvilken morel er enda uvist
                                Morel. RE audio. US Amps, Cerwin Vega.

                                Comment

                                Working...
                                X