Announcement

Collapse
No announcement yet.

dynaBel og Hertz = ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Tenkte jeg sånn fort og "gæli" skulle sjekke om det var liv i mine nylig mottatte hx250d'er!

    Men da jeg kom ut i bilen så slo det meg at det er jo dobbelspole-elementer! Så da lurer jeg på, om det er mulig for meg å bruke bare en av spolene på hvert element bare for å se om det er bevegelse her, eller om jeg bør/må paralellkoble spolene før jeg kjører noe som helst av strøm på dem?

    Og om jeg nå får trikset til noen kabelstumper for litt "utvidet" kobling, kjører jeg da fra pluss til pluss og vice versa på minus-polene?

    Har ,som dere sikkert har skjønt for lenge siden, ikke en dritt erfaring med dobbelspole-elementer!

    Edit: Og i tillegg usikker på paralellkobling!
    Last edited by Keltern; 27-08-2008, 23:33.
    Alpine 137BTi
    B² Audio = Lyd


    '97 E39 528

    Comment


    • #17
      pluss til pluss og minus til minus og du har 2 ohm pr element

      bare for å teste spolene uten særlig belastning går det fint med en av gangen

      Comment


      • #18
        Blir testing i friluft, så vil ikke satse på noen storslagne effekter.. Men tror jeg satser på å paralellkoble!
        Alpine 137BTi
        B² Audio = Lyd


        '97 E39 528

        Comment


        • #19
          Tja, det var da lyd!

          Er vel ikke meningen man skal få de alt for store inntrykkene av hvordan de vil låte når man spiller i friluft? De vil jo oppføre seg helt annerledes i en kasse, men synes likevel det ikke var så fullgæli...

          Er det forresten noen som vil anbefale portet kasse fremfor trykkammer til disse elementene?

          Kjørte de med paralellkoblede spoler samt paralellkoblet mot forsterker, så i teorien skulle de ha 1200w (dette er vel et noe optimistisk tall ) å kose seg med, men de fikk vel knapt strøm i det hele tatt mtp at motor ikke gikk og batteriet mest sannsynlig ikke er helt i toppform. Men et lite spørsmål relatert til dette - har noen av dere opplevd at dere hører noe som minner AM-radiosignaler ved slik kobling?
          Alpine 137BTi
          B² Audio = Lyd


          '97 E39 528

          Comment


          • #20
            Originally posted by Keltern View Post

            Er det forresten noen som vil anbefale portet kasse fremfor trykkammer til disse elementene?
            Jeg!

            Riktig portet kasse på de elementene og du har skikkelig grombass i bilen.

            Mvh
            Dag Johansen
            "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

            Comment


            • #21
              Originally posted by Dag Johansen View Post
              Jeg!

              Riktig portet kasse på de elementene og du har skikkelig grombass i bilen.

              Mvh
              Dag Johansen
              Hehe! Godt å høre!

              Som du sikkert husker så dreier det seg om en 740 sånn i første omgang, så kassen kan bli noe spesiell mtp at den skal inn mot "skiluken".

              Vil det i så fall lønne seg for meg å "knekke" baffelen på midten slik at bass-elementene blir vinklet litt inn mot hullet i seteryggen? Og om jeg skal satse på grombass slik johansen tenker, hvordan kan/bør jeg gjøre det med bassportene?

              Kanskje Johansen har et godt forslag til kassestørrelse per element (blir vel avdelte separate kammer vil jeg tro) samt portstørrelse og lengde?
              Alpine 137BTi
              B² Audio = Lyd


              '97 E39 528

              Comment


              • #22
                hvorfor avdelte kammer?

                Du skal da koble dette i mono..
                Mvh
                Rolf Try Nygård

                Comment


                • #23
                  For å gjøre det enklere å håndtere ved installasjon så tenkte jeg på å kanskje lage 2 separate kasser som jeg da skrur sammen med felles bakplate, eller noe i den dur...

                  Men det blir kanskje bare mer arbeid og vanskeligere å få til bra?

                  Som dere kanskje ser så setter jeg stor pris på gode tips!

                  Eidterte litt her, slik at jeg ikke virket fult så frekk!
                  Last edited by Keltern; 28-08-2008, 18:05.
                  Alpine 137BTi
                  B² Audio = Lyd


                  '97 E39 528

                  Comment


                  • #24
                    Nå begynner det å dra seg til på kassefronten!

                    Men har tenkt litt på koblingen siden jeg fikk se dataene på elementene.. Det at elementene som på databladet blir opplyst til 1.6ohm ved paralellkobling nok kan bli i verste laget for forsterkeren!? Hadde vært veldig kjedelig å ødelagt bf4501-ampen fordi jeg ville prøve denne under 1 ohm...

                    Er det noen som har tanker rundt det at forsterkeren er påstått stabil i 1 ohm, mens Hx250d'ene da i praksis vil ligge på 0.8 ohm?

                    Bør jeg seriekoble spolene og så paralellkoble elementene, eller er det "safe" å kjøre forsterkeren ned til 0.8 ohm?
                    Alpine 137BTi
                    B² Audio = Lyd


                    '97 E39 528

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Keltern View Post
                      Er det noen som har tanker rundt det at forsterkeren er påstått stabil i 1 ohm, mens Hx250d'ene da i praksis vil ligge på 0.8 ohm?
                      Tro det eller ei, men 2stk HX250D i paralell vil ikke havne under 1 ohm noen steder i det brukbare frekvensomerådet.
                      Re må ikke forveklsles med reell impedanse som ligger høyere i virkeligheten.
                      Men på den annen side så anbefaler jeg aldri å kjøre forsterkere helt i bunn impedansemessig, min erfaring er at monoblokker låter mer dynamisk hvis man holder seg "ett hakk" høyere.

                      Mvh
                      Dag Johansen
                      "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                      Comment


                      • #26
                        Ja, jeg koblet til 4 ohm jeg da, bare for å være sikker..

                        Er relativt fort gjort å endre, men skulle ønske jeg hadde muligheten til å prøve 2 ohm i stedet.. Men det skal vel godt gjøres med disse elementene!

                        Også må jeg få prøvd kassen i et annet bagasjerom, for selv om den klarer seg greit i volvon, så er og blir det alt for tett, så lyden kommer ikke inn i coupe'en som man skulle ønske.. Uansett så skal ny bil til "gards" nå de nærmeste dagene/ukene, så vi får se hva resultatet blir.

                        Ser ut til at du har gjort en god jobb Johansen! Takk for all hjelp!
                        Alpine 137BTi
                        B² Audio = Lyd


                        '97 E39 528

                        Comment

                        Working...
                        X