Announcement

Collapse
No announcement yet.

Plassering av komponentsett

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Plassering av komponentsett

    Har netopp kjøpt meg nye fronthøyttalere
    Midbass: Hertz HV200
    Mellomtone: Hertz HL70
    Diskant: Hertz Space1

    Lurte litt på plassering av, og eventuell kasse til disse. Tenkte å ha HV200 nederst på døra, omtrent her:



    Jeg fant ut at HL70 passet veldig bra her:



    Spørsmålet er om disse heller burde vært montert i a-stolpen, sammen med diskanten.

    Her er et oversiktsbilde av plassen jeg har til rådighet:

    Olav L.
    Volvo 740 GLT -90

  • #2
    Har du sjekka dybden der da? Også må du jo borre i luftekanal osv.. I tillegg vil jo lyden i motfase komme ut luftekanalene, det tror jeg blir veldig spesielt.. Så sant du ikke tetter dem da.

    Men uansett må du jo til med endel fabikasjonsarbeide, så mens du er i gang kan du like godt ha begge i a-stolpen. God regel å ha elementene så nær hverandre som mulig, på samme akse og pekende i samme retning.. ihvertfall som utgangspunkt Vil tro du kan få litt rare resultater med mellomtonen opp i ruta og diskanten i stolpen, men du vet jo ikke før du har prøvd.

    Comment


    • #3
      Takk for svar Hvor viktig er vinkling av midbassen? Vinklinga på mellomtone og diskant må jeg vel prøve meg fram med? Hvor stor kasse bør HV200 minst ha, og hva blir best?
      Olav L.
      Volvo 740 GLT -90

      Comment


      • #4
        Vinklingen på midbassen er ikke så kjempeviktig i et 3-veis sett vil jeg tro.. ikke at jeg har prøvd vinklet/ikke vinklet, men den deles jo uansett så lavt at det i teorien skal ha lite til ingenting å si.. åssen delefilter skal du bruke da? Veit iallefall at i bilen min kan jeg kjøre 6.5" helt opp i 2.5khz før det begynner å bli plagsomt mye off-axis effekter.


        Hvis du skal bygge kasse ville jeg bygd den så stor som du klarer å få plass til i døra di.. gjerne portet også. Hvis du sjekker prosjektforumet så ser du åssen mange andre har gjort det, det er et kjempeartig forum å kikke i

        Comment


        • #5
          Originally posted by Pappa View Post
          Vinklingen på midbassen er ikke så kjempeviktig i et 3-veis sett vil jeg tro.. ikke at jeg har prøvd vinklet/ikke vinklet, men den deles jo uansett så lavt at det i teorien skal ha lite til ingenting å si.. åssen delefilter skal du bruke da? Veit iallefall at i bilen min kan jeg kjøre 6.5" helt opp i 2.5khz før det begynner å bli plagsomt mye off-axis effekter.


          Hvis du skal bygge kasse ville jeg bygd den så stor som du klarer å få plass til i døra di.. gjerne portet også. Hvis du sjekker prosjektforumet så ser du åssen mange andre har gjort det, det er et kjempeartig forum å kikke i
          Skal prøve å bruke en dynabel 0802 på HV200, og et 3W.10 på mellomtone og diskant. 0802 kan deles opp til 500Hz, som er delefrekvensen mellom midbass og mellomtone på 3W.10

          Tror jeg satser på å bygge en kasse til å begynne med. Er ikke noe problem å lage hull på den senere, og bruke døra som kasse.

          Får satse på å begynne med dørtrekket i morgen, og høre hvordan det blir.
          Olav L.
          Volvo 740 GLT -90

          Comment


          • #6
            Se der ja! Blir bra når du får kommet deg i gang å prøvd deg frem så blir det go knall
            Focal
            Mosconi
            Pioneer

            Comment

            Working...
            X