Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sedan Og Lite Bass Fra Bagasjen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sedan Og Lite Bass Fra Bagasjen

    Da har jeg testet litt på det alle spør om men aldri får svar på

    Har en carisma 2002 dette er en bil som er veldig tett og dempet fra bagasje til kupe,ihvertfall for de dypere frekvenser.
    Fordelen her er att jeg har muligheten til å vippe baksetet og dette gir en perfekt bass

    Men det er vanskelig å overbevise to staute karer i baksetet at det er beste måten å sitte på

    flaut er det også når alle vet at du har grøse store basser og mange hundre watt og så kommer det bare dink dink og bink fra bagasjen.

    unnskyldingen med av det er mye daukjøtt i veien enner gjerne opp med blåveiser

    så på tide å bli mere teknisk,tok med meg gode gamle radio shack db måler.

    på min bil ved ca 116 db og en god bassplate i spilleren med ryggen nedfelt
    spiller det riktig fint og dynamisk,helt til jeg hiver opp ryggen igjen
    da spiller det bare 106-107 db ett tap på 9-10 db.

    sikkert noen her med enda verre tilfeller

    DA HAR DET STORE SPØRSMÅLET ALLTID VERT : HJELPER DET Å TA UT HATTE HØYTALERNE ?
    SVARET ER KORT ..JA

    det hjalp i mitt tilfelle med ca 5 db (sitter 6,5"orginalt med slikt gitter montert i hattehylla som jeg lot være igjen,så penere ut en to hull)

    da har jeg to 10" i en kasse med port på sidene.Med bassene vent mot ryggen.

    Det intresange nå da er å prøve andre stillinger på subben.

    med bassen mot seteryggen så hadde jeg minst ristelyder og lavest bass.

    med bassene vent oppover mot hattehylle vant jeg ca 2-2,5 db,med en del mere karosserilyder(trengs å dempes litt )

    med bassen vent bakover og intil sete vant jeg ca 1,5-2db

    med bassen bak i bagasjen vent mot sete vant jeg ca 1,5-2db

    alt dette fra baksete i riktig stiling og mål etter at hattehøytalerne er fjernet.

    da har db måleren ligget på armlene forran med micken vent forover.



    etter å ha kartlagt dette justerte jeg opp bassnivået tilsvarende på sub pre out for å sammenligne basskvaliteten.
    Dette ble gjort med 36 år gamle misbrukte ører..

    kort svar er ta ned ryggen det låter best,uavhengig av vinkel på subb og nivå fra spiller,best med bassene vent mot kupe,i mitt tilfelle.


    de nyansene og forkjellene jeg hører i bassen er for meg viktig og totalt uintresant for andre.
    For dem vil det være nok å fjerne hattehøytalerne og justere på spilleren.

    BARE Å PRØVE MED ANDRE ORD.

    JEG ENDTE MED BASSENE MOT SETE OG RYGGEN FELT NED OG SELVFØLGELIG INGEN HØYTALERE I HATTEHYLLE.

    ikke så ofte det sitter noen der og det tar 2 sek å vippe bassene opp mot hattehylle

  • #2
    Genial tråd!
    Har selv lurt på om det vil hjelpe å fjerne de orginale hattehyllehøyttalerene, så nå vet jeg i alle fall at det skal gjøres

    Bare for å sjekke at jeg har forstått deg rett: Basselementene vendt oppover med kassene liggende under hattehylla (stud inn mot baksetene) spiller best når hattehyllehøyttalerene er fjernet og seteryggene bak står oppreist?

    Comment


    • #3
      Originally posted by Bluum View Post
      Genial tråd!
      Har selv lurt på om det vil hjelpe å fjerne de orginale hattehyllehøyttalerene, så nå vet jeg i alle fall at det skal gjøres

      Bare for å sjekke at jeg har forstått deg rett: Basselementene vendt oppover med kassene liggende under hattehylla (stud inn mot baksetene) spiller best når hattehyllehøyttalerene er fjernet og seteryggene bak står oppreist?
      altid best med nedfelt rygg i min bil,men har du ikke den muligheten så var det best å la basskassa ligge på bagasjegulvet med elementene pekende oppover mot hulla i hattehylla,,ja

      for dere som ikke har nedfelbart baksete så er det muligens bedre å lage en båndpass kasse med bassportrøra pekende/gjennom hattehøytalerhullene.

      men båndpass er vistnok vanskelig å beregne å lyden fra de er ganske tøff,
      så ikke sikkert det faller i smak
      dyrt blir det også hvis man skal bygge å eksperimentere.

      men i mitt tilfelle så er det ca 13-14cm i diameter de hullene i hattehylla og dermed er det mye lyd som kan komme den veien

      så i mitt tilfelle kunne jeg sikkert gå for en lukket kasse når jeg får de nye
      12" mine
      jeg har også ett barnesete som er bakovervendt bak så jeg kan altids åpne den siden hvis det sitter folk bak og det ikke er noen unge der

      mange tanker her

      kom gjerne med argumenter erfaringer

      Comment


      • #4
        Jeg skal ta et bilde av åssen jeg har gjort det..

        Comment


        • #5
          sånn har jeg gjort det i bilen min, ikke noe hull i seteryggen. spiller fra 50hz og ned til 25hz. funker helt ok syntest jeg, bassen er der fremme og om jeg skrur opp kjennes den. helt klart ikke bilen med mest bass men det var da ikke målet heller..

          Last edited by LLH; 05-07-2008, 17:42.
          sound.vision.soul

          Type R

          Comment


          • #6
            er det fri air eller kasse festa til den baffelen?

            hva bruker du på 50hz og til rundt 80hz?

            ser ut som den opningen er veldig lik min,men hos deg ser det ut på bildet som om nedre feste til sete ryggen er noe i framkant i forhold til
            opning/plastrygg?
            Hos meg er den klistra inntil.
            Min seterygg er ganske massiv og tjukk,og ryggen består av trekk så skumgummifyll så tynne blekk plater så plastikk plate så et teppe/stoff.

            så når seteryggen er oppe(sittestilling)så er bagasjen omtrent hermetisk lukket.
            Så hjelpen der med den type montering er ikke fult så god hos meg.Men sikkert enda bedre en dagens løsning

            Det som skjer ved en slik montering hvor man bruker en baffel til å "tette" hullet/opningen er at man tvinger mere av bassen fram i kupe istedenfor at bassen tar letteste veien som er bakover...
            Lettvint og smart og billig også.
            Du drar in 10 poeng der

            flere løsninger?
            Last edited by 2fastgt4; 05-07-2008, 18:27.

            Comment


            • #7
              Er en lukka kasse på 18 liter bak baffelen ja. hadde tenkt båndpass kasse, men det er ikke såå lettvindt og få til som den løsningen jeg har. Fra 50hz og til diskanten er det hertz ML1600 som jobber.

              Seteryggen er som følger: sete trekket-skumgumi-metall med en del hull i-plast plate med filt på.. også er det armlene i midten uten skipose åpning ..


              Jeg hadde før en RF T112 i lukka kasse med 1000watt på løst i bagasjen, det bassa kun i bagasjen og om jeg skrudde opp fikk jeg litt bass frem men den var ved beina mine... Har mye mere og bedre bass nå med denne monteringen med en hertz 10" og 280watt..
              Last edited by LLH; 05-07-2008, 19:10.
              sound.vision.soul

              Type R

              Comment


              • #8
                Originally posted by LLH View Post
                Får man ha seteryggen nede under bedømming, eller må det være lukket?
                Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                Comment


                • #9
                  Kan jo tenkes at de trekker "litt" på install dersom man må felle ned setene for å få fram lyden.

                  Comment


                  • #10
                    Jeg hadde før en RF T112 i lukka kasse med 1000watt på løst i bagasjen, det bassa kun i bagasjen og om jeg skrudde opp fikk jeg litt bass frem men den var ved beina mine... Har mye mere og bedre bass nå med denne monteringen med en hertz 10" og 280watt..[/QUOTE]

                    og det sier vel ganske mye

                    har også armlene men ingen opning,desverre,og det er ikke altid greit å bare herje vilt med sag på interiøret heller

                    Comment


                    • #11
                      vel

                      i går var jeg ute med stikksaga og vinkelsliper

                      måtte bare forske videre på dette

                      skjærte ett hull på ca 15cmx22cm bak armlene.Ble ikke det peneste resultatet jeg har set
                      men tenkte jeg skulle bruke noe sparkel for å avrunde kantene,det blekket kan bli helsefarlig hvis noen stikker inn hånda si der
                      Så for jeg trekke det med noe vinyl når jeg får tid.

                      har også mulighet til å opne hullet noe mere men det er minimalt.
                      Spilte en annen cd under testinga denne gangen så resultatet er litt annerledes.

                      jeg fikk ca 2-3 db mere bass i kupeen nå sammenlignet med å la armlenet være innfelt i rygg.(hatte høytalerne er fortsatt fjernet)
                      Prøvde litt forskjellige låter denne gangen og det virker som bassen har ett større spekter å spille på en før.

                      Må igjen påpeke at selv om en db måler bare viser at jeg mangler 2 db i forhold til å felle ned ryggen så er det bare en dynamisk måling i forhold til lydtrykk,og har forøvrig ikke noe med kvalitet og lydspekter/frekvensgang å gjøre.
                      DB messig er jeg altså nesten i boks/fornøyd.Men i lydkvalitet så er jeg langt fra fornøyd.
                      Det låter ganske mye bedre med ryggen nede.

                      Har også denne gang kompensert bassgain på spilleren for å se om det blir bedre å det gjør det men jeg kommer ikke helt i mål

                      Mulig jeg er veldig kritisk i denne testen men jeg har vært så heldig å en gang hatt en anlegg til 600.000kr å jobbet med tung hiend i 4år med anlegg som har kostet opp mot 2.000.000 og det kan man bli syk av,værre en værste sort med narko det der.Man blir rusa og avhengig.Hører aldri på musikk hjemme lenger fordi det ikke gir meg noe,men det i bilen begynner å klare seg,
                      har noen mangler der også men det spiller innspirerende og overbevisende med mye kraft
                      bfff ble litt ot men det er min tråd

                      Comment


                      • #12
                        Du kan godt fortelle om den bilen med utstyr til 2000 laken!

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Haakka View Post
                          Du kan godt fortelle om den bilen med utstyr til 2000 laken!
                          tenker du på den med kasettspiller fra 1988?

                          det var tung hjemme hi-end

                          har lite med bilstereo å gjøre,men gøy å være tilbake i gamet.

                          begynte denne gang med å kjøåe en av kenwood sine biligere spillere på tilbud og ente opp med toppmodelen etter bare 2 uker lissom.
                          Handla inn 1 6 kanaler og har nå to forsterkere.
                          bytta ut alpine toppmod frontene(8 år gamle)med lotus.
                          starta med 16mm2 og har nå ca 90mm2 bakover.
                          nye basser er på vei og dynamo

                          har vært med på dette før og vet jeg ikke klarer å stoppe
                          vurderer alerede 1-2 monoblokker til bassene
                          men har alerede blitt blinn av å lokke øya hver gang jeg skal betale
                          penga er slutt også,..

                          Comment

                          Working...
                          X