Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygge kasse til focal vr 165

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bygge kasse til focal vr 165

    Hei skal nå flytte anlegget mitt over i en annen bil. Saken er den at det ikke er originale høytalere i den.

    Har da tenkt å bygge kasse med skråvegger.
    Bunnen er 20cm, høyden er 8cm og toppen er 18cm.

    Regnet ut volumet til å bli ca 2,5 liter.
    Er dette for lite? Kan ikke ha større kasse.

    Kan man evnt lage hull bak kassen og inn i døren?

    mvh kim stian

  • #2
    Vel anbefalt for dette elementet er nesten 30 liter, men da snakker vi om en helt ideel kasse.

    Med volum under dette vil du oppnå få en økning i mid-bassen, mens de dype tonene vil forsvinne. For en så liten kasse som 2.5 liter vil du ende opp med en +6dB gain på ca 120 Hz som flater ut ved ca 150Hz. Under 100Hz vil du nesten ikke ha noe lyd da dempingen ved 100Hz er ca 12dB. Ved 50Hz får du nesten 24dB demping!

    Så her kommer det litt ann på hva slags lyd du liker.

    Komplementert med en sub, og med deling på 100Hz vil du kunne oppnå god bass og ekstra kraftig mid-bass.

    Om du øker delingen til ca 120Hz vil du jevne ut midbassen og få en flatere tonekurve i bass/mid-bass området.

    Uten sub og deling vil du få mye mid-bass og ingen/lite bass.

    (Alt dette er helt teoretisk. Hvordan det låter i praksis er en annen sak. Har opplevd at elementet ikke liker mottrykket i en så liten kasse og dermed mister all kraft i slagene. Focal er såpass kurrante høyttalere at jeg trur ikke dette skal bli noe problem.)

    (Noen får korrigere meg hvis jeg sier noe feil her).

    Comment


    • #3
      ville nok heller latt den spille inn i døra og heller tetta den invendige plata med dempe matter så den bruker døra som en kasse, det er det dette elementet er lagd for.

      demping av resten av døra er også viktig for å få en så død dør (les kasse) som mulig.

      skal du dele på 100hz eller over håper jeg at jeg slipper å høre på bilen din
      sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
      IceAudio - Bilringen AS - inakustik

      Comment


      • #4
        Man kan væll lage et hull bak kassen som går inni dørene, altså samme dim som høyt ellementene?

        Vet ikke helt om det blir det samme men.

        Åpnet opp dekslet på døra i dag å det var ikke mange cm å gå på før høytaleren tar i vindus heisen.

        Comment


        • #5
          Du kan selvfølgelig bygge elementet ut, om du lager en kasse her eller bare et hull har ikke stort å si. Noen hevder man kan få en tunnel effekt med at lydbølgene komprimeres, det er kanskje noe i dette, men har hørt noen biler som er bygd så man skal få denne påståtte "tunnel effekten" som låter meget bra. Så man skal vel ikke bli for teoretiske heller
          sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
          IceAudio - Bilringen AS - inakustik

          Comment

          Working...
          X