Announcement

Collapse
No announcement yet.

Basskasse(r), impedanse?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Basskasse(r), impedanse?

    Jeg har lyst til å ha fire basselementer bak i bilen, men det som gjør løsningen litt spesiell er at tre av dem skal stå i en vanlig kasse i bagasjerommet mens den fjerde skal sitte under gulvet i felgen til reservehjulet.
    De tre i vanlig kasse skal kunne tas ut dersom det er behov for mere plass og den siste bassen spiller da alene.

    Det er fire enkeltspole elementer på 4ohm, og jeg vil helst at det skal komme ned på 2ohm for å utnytte effekten i forsterkeren. Forsterkeren er ikke 1ohm stabil så under 2ohm går ikke.
    Hvordan kan jeg sette opp et slikt oppsett? Det er viktig at den bassen under gulvet skal fortsette å spille uten store omkoblinger av kabler, ser for meg en speakon til den "løse" kassa som enkelt kan kobles fra.
    Alternativt så vurderer jeg bare en bass under gulvet og en over gulvet, men fire er jo langt morsommere enn to ;-)

    Alle innspill mottas med takk!

    A

  • #2
    du kan jo koble to og to i parralel og gjøre det sån at da du har fire bassere så bruker du 2 + 2 ohm
    mens da du har bare en da spiller du i 4 ohm
    VW Golf 4
    Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
    Simen Sormbråten

    Comment


    • #3
      Men hvordan skal jeg få koblet de slik at jeg bare kan nappe ut tre og den siste fortsatt spiller? Vil helst slippe å ha noe prosjekt under gulvet hver gang jeg må ta ut den løse kassa?
      Det hadde vært lettere hvis jeg kunne klemt inn to elementer under gulvet, men da ryker reservehjulet som jeg helst vil beholde :roll:

      A

      Comment


      • #4
        har du to kanaler på forsterkeren din?
        VW Golf 4
        Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
        Simen Sormbråten

        Comment


        • #5
          Nei, tanken er å bruke bare sub-kanalen på fem kanaleren min.
          Jeg har muligheten til å bruke en egen forsterker til den løse kassa, men da tar den større plass, eller jeg må trykke inn enda en forsterker under gulvet, blir straks en litt mere komplisert løsning.
          Seriekoble alle fire elementene er vel den greieste løsningen slik som jeg ser det, sub-kanalen på forsterkeren min er på 200/300w i 4/2ohm og er ikke stabil i 1ohm som sagt, en MB quart premium 5 kanaler.
          Den ekstra forsterkeren jeg har er en 6kanaler som kan brukes som 6,5 eller 4 kanaler. Den kan desverre ikke settes opp til 3 like kanaler
          Det er en sony XM3060, gammel god sak fra tiden før sony xplod(erte)
          Er det mulig å få brokoblet de to siste kanalene på denne "manuelt"? dvs invertere signalet inn på den ene kanalen og koble elementet til som ved brokobling av de fire siste kanalene?

          A

          Comment


          • #6
            Om du seriekobler alle elementene får du 16 ohm

            Dersom du kobler to og to elementer i serie og deretter paralellkobler de to parene får du 4 ohm. Dessverre ikke så mange andre måter å løse det på...

            Da må du også utføre serie- og paralellkoblingene rett etter forsterkeren. Bruker du en 4-pols Speakon til det ene basselementet og en 8-pols Speakon (du bruker kun 6 av de 8 polene) til de tre siste kan du nappe ut trippelkassa og fremdeles ha lyd i det siste

            EDIT: 8-pols-kontakten kan ligge relativt løst, da denne er så godt som kortslutningssikker, eller du kan lage en liten "koppholder" å sette den i.

            Comment


            • #7
              Mente seff parallell kobling, men jeg ender på 4ohm som du sier.
              Lurer på om jeg bare skal gå for 2 elementer i første omgang, det er kanskje litt optimistisk å hive 4 stk på en sub kanal også.
              Det er 21cm polyglass fra focal jeg skal bruke.

              A

              Comment


              • #8
                Parellkobler du alle elementene får du jo 1 ohm :P

                4 stk på en subkanal bør gå greit det, du "beholder" 4 ohms impedanse men får 3 dB mer følsomhet (om jeg regner riktig så sent på kvelden...?)

                Går du for kun 2 elementer vil du få 6dB mer følsomhet med begge elementene (dobbelt membranareale + halve impedansen), i forhold til med bare ett element. Kan muligens bli tricky med tanke på gain...

                Comment


                • #9
                  Skulle ikke det bli 4ohm ved parallellkobling av alle sammen? Lenge siden jeg har syslet med flere elementer på en kanal nå siden jeg har mer enn nok kanaler hjemme og bilstereoen i den gamle bilen var forholdsvis enkel.

                  Hvorfor vil det bli problemer med gain tror du? Det er vel ikke noe mere gainproblemer enn med ett element? Det er jo relativt store forskjeller i sensitiviteten på sub'ene og de øvrige kanalene uansett..
                  Men det følger med bass-remote til forsterkeren som jeg kommer til å montere foran uansett, mest med tanke på at det vil bli forskjell om jeg bruker 1, 2 eller hvor mange elementer det blir til slutt.

                  Kom på at det er litt å gå på i overkant av reservehjulet så jeg skal sjekke ut muligheten for å bygge opp en baffel som klarer 2x21cm elementer over reservehjulet, som forøvrig er en 17" alufelg med 20 liter tilgjengelig ved glassfiberstøping.
                  Går det greit å la to elementer spille i samme trykk-kammer kasse?

                  A

                  Comment


                  • #10
                    Da har jeg bestilt et basselement til idag, pluss koaksialer til bakdørene.

                    Jeg tror jeg går for 2x8" da dette blir det enkleste, sjekket opp om det er plass til to åttere under gulvet, men det blir for trangt til at jeg kan beholde reservehjulet. Blir nok en under gulvet og en i vanlig kasse over gulvet, parallellkobler de slik at den ene bare kan kobles fra lett ved behov.
                    Med denne løsningen får begge elementene optimale kasser også (20liter).

                    Får heller vurdere en ekstra "aktiv" kasse etterhvert dersom de to åtterne ikke holder. Men jeg tror de skal holde ganske fint, hadde en i den gamle bilen og det spilte bra.

                    A

                    Comment

                    Working...
                    X