Announcement

Collapse
No announcement yet.

Strømkabler?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Strømkabler?

    Skal kjøpe meg strømkabler til den nye bilen min nå.
    Lurer litt på hvor store kabler jeg må ha, 35mm2?
    Er en effektforsterker med 2x50A sikringer så jeg burde vel ha en 100A sikring ved batteriet?

    Hvor burde jeg kjøpe kabler hen? Ser at de er ganske dyre mange steder...

    A

  • #2
    EVUS sine er mye for penga!

    Husk at det er kabelen du skal sikre. Hvorfor ikke kjøpe en 50mm2 kabel mens du er i gang? Sleng da på en 200A sikring på den så er du i mål.
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

    Comment


    • #3
      Hvem selger EVUS?
      Blir ikke 50mm2 ganske vanskelig å legge igjennom bilen uten at det blir bulker i tepper og sånt?

      Det er nok greit å ha litt større sikring enn det som er på forsterkeren ja, blir muligens en forsterker til bak der etterhvert.
      Finnes det noe tabell for forholdet mellom sikring, belastning og tverrsnittet på kabelen?

      A

      Comment


      • #4
        kan prøve me lightning sine 50mm2. er veldig mjuke og flexible
        MVH, Øivind Sandvik
        sigpic
        www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
        www.sandviksbassogbongel.com

        Comment


        • #5
          Originally posted by Lightyear View Post
          Hvem selger EVUS?
          Blir ikke 50mm2 ganske vanskelig å legge igjennom bilen uten at det blir bulker i tepper og sånt?

          Det er nok greit å ha litt større sikring enn det som er på forsterkeren ja, blir muligens en forsterker til bak der etterhvert.
          Finnes det noe tabell for forholdet mellom sikring, belastning og tverrsnittet på kabelen?

          A
          EVUS finner du på morel.no. 33m2 koster 99,- per meter, 50mm2 koster 149,- per meter. Om du har planer om å oppgradere ville jeg gjort som Typhon sier og lagt opp 50mm2 når du først er i gang.

          Tabeller for dimensjonering av strøm- og høyttalerkabler finner du hos Basic Car Audio Electronics. Lenger ned på samme side finner du utregninger for AWG -> mm2. Hele siden er forresten proppfull av nyttig informasjon

          Comment


          • #6
            Det var såpass priser ja

            Det er ikke snakk om oppgradering, det er ingenting i bilen nå annet enn originale høyttalere og en prehistorisk pioneer spiller med en temmelig råtten skifter i bagasjen.

            Er nok like greit å gå for 50mm2 når jeg først skal trekke strømkabler, blir litt dyrere enn jeg hadde regnet med også er jeg fortsatt bekymret for hvordan jeg skal klare å få en så feit kabel gjennom bilen uten at det syns.
            Det er en volvo 850 stasjonsvogn, hvis noen har tips til hvor den kan legges

            A

            Comment


            • #7
              du burde legge kabelen på den ene siden av bilen og legge signal kabelene på andre siden, dette for å slippe å få støy på anlegget
              VW Golf 4
              Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
              Simen Sormbråten

              Comment


              • #8
                Ja, såpass har jeg fått med meg, men jeg tenkte mer konkret på hvor en strømkabel med tykkelse som en finger kunne legges uten at det blir syns gjennom tepper og sånt. Signal og høyttalerkablene til frontsett/bakdører blir jo såpass tynne at de mye lettere kan legges pent.

                Jeg hadde forresten både strøm, signal og høyttalerkabler liggende ganske tett i den gamle bilen, dette var mens jeg monterte og ikke hadde fått alt på plass ennå. Men det var ikke antydning til støy selv om de forskjellige kablene krysset hverandre og lå tett i ganske lange strekk
                Det forundret meg litt at jeg ikke fikk noe støy siden alle hadde lagt så stor vekt på at dette måtte unngås for enhver pris.

                A
                Last edited by Lightyear; 18-06-2008, 13:33.

                Comment


                • #9
                  du kan jo handle 50mm2 på eltek i tvetenveien.Bare 99kroner.www.dynabel.no
                  har denne selv og den er relativt myk.Bruker denne også på batteri og dynamo og jord

                  Comment


                  • #10
                    Det var ikke så verst pris nei, så på sånt monteringsett for effektforsterker istad, 45mm2 kabel, sikringsholder og en jall signalkabel for tusen spenn

                    De har vel litt sikringer på eltek også? Får man 200A automatsikring, eller er de veldig dyre kontra vanlig glass-sikringer?

                    A

                    Comment


                    • #11
                      tror automatsikring på torshov koster 200
                      VW Golf 4
                      Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
                      Simen Sormbråten

                      Comment

                      Working...
                      X