Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tapper batteri. Hva bør gjøres?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    da forsto jeg hva du mente.

    personlig har jeg altid på volt meteret da jeg står stille å spiller, og jeg synker aldrig ned mer en 0,5 volt i ladespenning da jeg spiller.
    VW Golf 4
    Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
    Simen Sormbråten

    Comment


    • #17
      Tok meg en målerunde etter at batteriet var ferdiglada nettop. Hvilespenningen til batteriet var nå 13,7V. Så starta jeg bilen (anlegget av) så målte jeg spenningen fra dynamoen. Denne lå på 14V. Så jeg vet ikke hvordan jeg fikk de lave spenningene før jeg, kanskje batteriet var litt utlada fra før av? pga bilen har stått ganske lenge i ro nå.

      Men så gjorde jeg det samme med anlegget i gang på et greit volum. Spenningen på batteriet lå å hoppa i takt med bassen fra 13,9V - 13,65V. Så dette ser vel ok ut? Spenningen til dynamoen med anlegget i gang var ca 13,9 V..

      Hva tror dere?

      Comment


      • #18
        da var det mest sannsynlig at batteriet var utladet en del sist gang Ikke de høyeste verdiene, men noe tap må man regne med på en såpass gammel bil

        Comment


        • #19
          Håpe på dette. Men det jeg er så skeptisk til er at hvilespenningen synker såpass fort.. For 1 time siden var den 13,5V og nå er den 13,07... Er det normalt at den synker så fort?

          Comment


          • #20
            det hørtes ikke bra ut...

            Comment


            • #21
              Tror nok ikke det er så gale som jeg har fått det til å høres ut.. For nå er hvilespenningen på 12,96V. Så den har jo nesten ikke sunket de 12 siste timene =)
              + at når jeg har målt så har den lampa som begynner å lyse når du åpner døra lyst når jeg har stått å målt.. Da ser jeg spenningen faller med 0,1 sakte men sikkert.

              Comment


              • #22
                Eventuelt kan du koble inn multimeter og sjekke hva som trekkes av strøm da? OM det er et strømtrekk da vel og merke...
                Reinhardt

                Comment


                • #23
                  Hva mener du med det ?

                  Comment


                  • #24
                    Tenkte kanskje at noe i bilen din trakk strøm uten at du var klar over det. Om du kobler inn multimeter på batteriet så finner du kjapt ut om batteriet tappes pga av nettopp det.
                    (altså tapper strøm når du har parkert bilen, og forlatt den)
                    Reinhardt

                    Comment


                    • #25
                      Ok, så om spenningen synker sakte men sikkert når den er parkert så er det noe som trekker strøm?

                      Forstår ikke helt hva du mener her tror jeg.. For selv om jeg står med et multimeter å måler spenningen når bilen er parkert og tenninga av så kan vel spenningen synke om batteriet er dårlig ?
                      Last edited by Solar; 18-06-2008, 16:12.

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by Solar View Post
                        Ok, så om spenningen synker sakte men sikkert når den er parkert så er det noe som trekker strøm?
                        Nei, du setter Multimeter i ampermåling, flytter målepinnen, og setter den i serie med + eller minus inn på batteriet.

                        Da vil du se strømtrekk.

                        Eventuelt skaffer deg tangampermeter.
                        Mvh
                        Rolf Try Nygård

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by neptyr View Post
                          Nei, du setter Multimeter i ampermåling, flytter målepinnen, og setter den i serie med + eller minus inn på batteriet.

                          Da vil du se strømtrekk.

                          Eventuelt skaffer deg tangampermeter.
                          Ehm, dette ble litt for komplisert for meg ;P

                          Er ikke så inne på dette med multimeter og målinger osv..

                          Vennligst forklar dette på en måte som jeg kan forstå det på hehe..

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Solar View Post
                            Ehm, dette ble litt for komplisert for meg ;P

                            Er ikke så inne på dette med multimeter og målinger osv..

                            Vennligst forklar dette på en måte som jeg kan forstå det på hehe..
                            Koble av pluss-polen og koble i serie som Neptyr skriver. Du må sette pinnen for ampere-måling på multimeteret (flytt den røde til der det står A eller amperè).

                            Reinhardt

                            Comment


                            • #29
                              Der forstod jeg xD

                              Takk for fin tegning vwboy

                              Comment


                              • #30
                                Ja. Da gjorde jeg dette.. Multimeteret viste 0,03 eller muligens 0,3.. Men er ganske sikker på at det var 0,03

                                Hva betyr dette? Er det strømtrekk her ?

                                Comment

                                Working...
                                X