Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stor lydforskjell i sedan vs stasjonsvogn?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stor lydforskjell i sedan vs stasjonsvogn?

    Er vel slik at det er enklere å få bra lyd i en sedan eller kombi,iforhold til en stasjonvogn?

    Tenkte ikke på noe spesielt bilmerke nå.

    Er det stor forskjell på sedan,kontra stasjonsvogn?

  • #2
    -jeg synes det er lettest å lykkes i en kombi...
    -sedan stiller omtrent likt, men her kan man fort "bomme" litt med tanke på at bassen forblir i bagasjerommet..
    - stasjonsvogn kan man lykkes godt med god bass da man har noen ekstra liter å boltre seg på, men personlig er ikke det min favoritt...

    det var mitt utsagn... vet at mange liker å bygge i stv også, så er vel en smaksak, og valg av komponenter kan spille inn.
    Reinhardt

    Comment


    • #3
      Jeg liker bassen man får i stasjonsvogn veldig godt.. Virker nesten som det er finest lyd i de..

      Plasser suben så langt bak som mulig, og du får en veldig fin bass.. Dette avhegner jo såklart av hvilke komponenter du bruker, men hvis vi tar utgangspunkt i et oppsett som er bra på sq, og putter det i en stv kontra en sedan, vil jeg påstå at du får finere lyd i stv..

      Det er min erfaring/personlige mening hvertfall=) Mulig andre mener noe annet, men det er sikkert en smakssak =)

      Er forøvrig enig med vwboy om at det er enklest å lykkes i en kombi, hvertfall om man vil ha mest mulig trykk..
      Mvh.
      Roy
      Mob: 40 30 99 06

      Comment


      • #4
        jeg har sikkert bare lagt stasjonsvogn for hat etter at jeg hadde en Passat som det alltid var no krøll med (aner ikke hvor mange dørhåntak jeg bytta!!!!) hehe
        ...men det var litt OT
        Reinhardt

        Comment


        • #5
          Hehe,kjent feil med passat:P samt de plastdingsene som holder ruta på vindusheisen:P

          En ulempe med stasjonvogn er at taket vibrerer utrulig mye med stort anlegg.Kan vel sikkert avstives,og dempes.Stasjonvogn er kjekt om man skal ha store kasser med f.eks 2x15".Har i de fleste biler jeg har hatt,ikke fått plass til f.eks 2 stk 15" i portet kasse.Nå har vel det også noe med hvordan man utnytter plassen da:P

          Comment


          • #6
            Originally posted by vwboy View Post
            jeg har sikkert bare lagt stasjonsvogn for hat etter at jeg hadde en Passat som det alltid var no krøll med (aner ikke hvor mange dørhåntak jeg bytta!!!!) hehe
            ...men det var litt OT
            du snakker vel om de eldre passatene du nå?
            har en 02 mod og der har du ikke de problemene.
            hehe.
            stasjonsvogn er lettest syns jeg.
            Musikk uten bass er som jenter uten Pupper.

            Comment


            • #7
              Kommer vel litt an på hva man liker.

              I en kombi eller stv. kan det litt avhengig av bilmodell være enklere å få bass inn i kupéen på da det er åpent inn i bagasjerommet.
              Men mange sedaner har også en lignende løsning, f.eks. har jeg tatt ut skiluka i min og spiller med lukket kasse inn i hullet her, og har fått til en veldig god løsning på dette og bassen henger iallefall med på mye høyere lydvolum enn fronthøyttalerne gjør
              Nå skrangler det litt (ok jævlig) i seterygg og hattehylle når man virkelig presser på så der må jeg nok dempe litt, men det blir nok bra.


              Kombibiler er jo også ofte litt mindre og da får man automatisk litt mer bass, mens i en stv. blir ofte bassresponsen slankere (for noen mer naturlig og ikke så oppblåst, det handler kun om ordleggingen og personlig smak ).

              Comment


              • #8
                Originally posted by Pappa View Post
                Kommer vel litt an på hva man liker.


                Kombibiler er jo også ofte litt mindre og da får man automatisk litt mer bass, mens i en stv. blir ofte bassresponsen slankere (for noen mer naturlig og ikke så oppblåst, det handler kun om ordleggingen og personlig smak ).
                enig med det der du.
                Musikk uten bass er som jenter uten Pupper.

                Comment


                • #9
                  stv eller combi er lettest og få god lyd i syns jeg.. i en sedan blir bassen lukket inne i bagasjerommet.. da må du eventuelt bygge en bandpass kasse med porter opp igjennom hatthylla for og dirigere bassen inn i kupe'n..

                  vil du ha dypest mulig bass setter du kassa så langt tilbake du kan med elementene vendt mot luka..jo lengre lyden må bevege seg jo dypere bllir den... setter du elementene opp eller mot kupe'n blir det en mer hardere bass..

                  lydtetthet har jo mye og si og selvfølgelig..

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Paulsberg View Post
                    du snakker vel om de eldre passatene du nå?
                    har en 02 mod og der har du ikke de problemene.
                    hehe.
                    stasjonsvogn er lettest syns jeg.
                    stemmer
                    Reinhardt

                    Comment


                    • #11
                      sorry for ot

                      Pappa
                      Kan du laste opp noen bilder av hvordan du plasserte/lagde kassen til subben din som spiller inn i skiluken? Jeg skal sette min hx250d inn i skiluken, når jeg har noen formening om hvordan jeg skal gjøre det på penest mulig måte Akkurat nå spiller jeg med en 12" i lukket kasse som bare står slengt inn i bagasjerommet og det spiller egentlig overraskende bra, eneste er jo at det spiller mye bedre når jeg lukker opp bagasjerommet. Regner med det blir bedre når jeg har fått plassert hx250d'en inn i skiluken.

                      Comment

                      Working...
                      X