Announcement

Collapse
No announcement yet.

Myter og missforståelser innen bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Kan nok stemme det. Klipping er døden over alle elementer. Noe som også skiller en god forsterker til en "ræva". En "ræva" har vel lettere for å klippe, enn èn som er litt mer seriøst oppbygget.
    Nå ekke jeg noen ekspert på noen måte innenfor tema`t , men er det jeg har lest og hørt rundt om.
    Kjenner fler som har svakere forsterker på elementer som tåler vesentlig mer effekt, men vet ikke om noen som har svidd noen spoler pga "for lite effekt"
    Lillebror raller rundt me en 5 kanaler H/K amp på 2 stk 10w7 og han kan spille bra høyt uten klipp eller noen misslyder å den ampen leverer mye mye mindre enn det elementene tåler.

    Comment


    • #92
      Originally posted by GENEXXA View Post
      Kan du ta for deg den myten om innspillingstid? Har hørt mye at og fram om det.

      Men jeg er nesten skrå sikker på at det er kun eldre elementer som trengtes innspillingstid. Men ikke de nye idag.

      Skulle tro at innspilling er mer gjeldene i dag en det var før, tenk hvor stive oppheng det er på mange av elementene som selges i dag... Og det er jo det innspilling av et element går ut på, få løsnet litt på opphenget?

      Og drive på med pinktone & whitenoise under et ullteppe for og spille inn høttaleren er litt fjasete spør du meg, men jeg er bare en forum nisse så hva vet vel jeg?

      Comment


      • #93
        Originally posted by Stianuno View Post
        Skulle tro at innspilling er mer gjeldene i dag en det var før, tenk hvor stive oppheng det er på mange av elementene som selges i dag... Og det er jo det innspilling av et element går ut på, få løsnet litt på opphenget?

        Og drive på med pinktone & whitenoise under et ullteppe for og spille inn høttaleren er litt fjasete spør du meg, men jeg er bare en forum nisse så hva vet vel jeg?
        Tror nok det er mer gjeldene idag ja, effekttåeligheten på subbene har økt en god del gjennom åra. Vet ikke om opphengene var løsere før i tiden, men på BTL`ene mine var opphenget så stivt at jeg ikke kunne røre på det, ble litt løsere etterhvert, men fortsatt stivt.
        Men det er også forskjell på hvilke subber som trenger innspilling, produsenten skriver det vel på brukermanualen eller hjemmesiden om det er nødvendig.
        Mvh Werner Harstad

        Comment


        • #94
          Jeg ville kalle det mer "normalisering" av ett element. Når vi her snakker om innspilling så er det vel snakk om regelen med <bruk bare 1/34 av volumet i 15 timer så øker du til 4/34 i nye 15 timer> osv osv. Det er vel ingen som nekter for at opphenget blir mykere over tid, men den metoden med å øke en brøkdel en gang i døgnet i en uke som er unødvendig. Bruker du elementet som vanlig fra starten av vil jo elementet bli mykere av seg selv. Ganske opplagt så klart.
          Kobble alt opp, å spiller det uten ulyd så skru opp å bruk det som vanlig.

          Comment


          • #95
            Originally posted by Stianuno View Post
            Og drive på med pinktone & whitenoise under et ullteppe for og spille inn høttaleren er litt fjasete spør du meg, men jeg er bare en forum nisse så hva vet vel jeg?
            Kjøp nye høyttalere og bruk dem som normalt. Skriv en "anmeldelse" av dem noen timer etter de er pakket opp, og en ny etter tre måneder. Det vil sannsynligvis være en liten forskjell, men skyldes den at høyttalerne har endret klang eller at du har vent deg til lyden?

            Comment


            • #96
              Litt begge deler vil jeg tro Men ja jeg bruker dem som vanligt fra dag 1. Ser den at de som driver og lager en anmeldelse av høyttalerene trenger en ferdig innspillt høttaler før de begynner og lytte skikkeligt til den

              Slike folk bruker så mange flotte ord når de beskriver lyd, er det noen som forstår hva de prater om?

              Comment


              • #97
                Originally posted by epifant View Post
                Kjøp nye høyttalere og bruk dem som normalt. Skriv en "anmeldelse" av dem noen timer etter de er pakket opp, og en ny etter tre måneder. Det vil sannsynligvis være en liten forskjell, men skyldes den at høyttalerne har endret klang eller at du har vent deg til lyden?
                Det jeg har lagt merke til, er at noen høyttalere har en veldig "wow"-faktor med en gang man kobler dem til, men at de da som regel blir veldig slitsomme å høre på i lengden. Andre igjen, har jeg måttet bruke litt tid til å lytte til, for i det hele tatt legge merke til om det er noe "spesielt" ved lyden, siden lyden ikke har vært så fryktelig "rett i trynet". Det er stort sett de høyttalerne som låter best over tid.

                Comment


                • #98
                  Originally posted by Miniboom View Post
                  Jeg er veldig uenig i dette, fordi slik jeg husker matematikken og VK1-teorien bak dette, så er overgangen fra sinus til firkantpuls såpass dramatisk med tanke på effektforskjell. Skal også prøve å gjengi teorien slik jeg husker den, supplert med litt Wikipediakunnskap og dertilhørende regnestykke for hvordan man regner ut RMS for forskjellige "waveforms". Med forbehold om at jeg suger i matte, så klart. :P

                  James/Stian eller andre må gjerne rette på meg!

                  En forsterker som gir X antall watt RMS på papiret, har fått nettopp dette tallet som følge av en måling. Tallet er imidlertid ikke et absolutt maks, med mindre vi snakker om jalla-produsenter, som kun er ute etter et usannsynlig/ubrukelig høyt antall watt på papiret. Stikkordet er hvor mye klipping man måler med. Allerede her bør det være innlysende at det er en del å hente hva gjelder effekt, ved å klippe signalet. Skal forklare nærmere:

                  Eksempel:
                  Vi har et sinussignal på 10 volt toppspenning fra forsterkeren, som gir ca 7V RMS. Dette er ved maks nivå, uten klipping. Gjennom en motstand på, for letthets skyld, 1 ohm, gir dette en strømgjennomgang på ca 7A RMS, og dermed en effekt på ca. 49W RMS ved lav %THD (klipping), f.eks. 0.01% eller enda mindre. En så lav THD er knapt synlig på oscilloskop, og kurven er en fin sinuskurve.

                  Ta nå det samme signalet som firkantpuls: RMS-verdien til en firkantpuls er ikke toppspenning/"roten av 2", som ved sinus (ref. Wikipedias artikkel, http://en.wikipedia.org/wiki/Root_mean_square), men den samme verdien som toppspenningen (naturlig nok, siden det er maks nivå hele tiden).

                  Dette gir et annet regnestykke: 10 volt toppspenning gir 10V RMS, 10V RMS og 1 ohms motstand = 10A. Effekt = Strøm x spenning, altså 10V x 10A, som da blir 100W RMS!

                  I tillegg til at dette er en veldig belastning for forsterkeren, har det følger for høyttaleren i form av høyere varmeutvikling som følge av dårligere kjølemuligheter pga konstant høy strøm istedenfor gradvis avtagende/stigende nivå.

                  Klipping gir ikke mer lyd, bare mer varme i alle ledd = Ikke bra for utstyret.

                  At talespolen får høyere motstand pga økt temperatur, er i mine øyne ikke et godt nok argument, for dette har jo vist seg gang på gang å ikke være "sikkerhetsnett" i noen grad, verken ved klipping eller "for kraftig" forsterker. I såfall ville det jo ikke vært noe poeng i å sette grenser for termisk effekttålighet, for å sette det litt på spissen. Og termisk effekttålighet er jo vanligvis det eneste man finner oppgitt.

                  Det er også denne nevnte økte strømgjennomgangen som forårsaker overoppheting i forsterkere, som bl.a. kan ødelegge utg.transistorene - som igjen vil kunne føre til at det ligger en DC-spenning på utgangen (hvor hele DC-forvirringen sikkert kommer fra).

                  Jeg vil si at det absolutt er mulig å sprenge en (f.eks.) 600W høyttaler med en (f.eks.) 300W forsterker ved å klippe signalet, men du har ingen garanti for om høyttaleren sprenges før forsterkeren ryker - eller kanskje ryker begge! For en eller begge VIL ryke, spørsmålet er bare hvilken som må gi tapt først! Det kommer an på byggekvalitet og ærlighet hva effekttall angår.

                  Og avslutningsvis, vil jeg bare si at som Dag påpeker, ER det selvsagt vanskeligere å sprenge en høyttaler som tåler flere hundre watt RMS med en 30W RMS forsterker, enn om det var motsatt forhold. Så bra poengtert at det er en myte, men burde heller fokusert på at klipping er NO-NO fremfor at størrelsen på forsterkeren har noe å si overhodet.

                  "Myten" er nok ment som en pekepinn for noobs som gjerne vil spille høyt, så de ikke skal kjøpe en liten forsterker og grille alle høyttalerne. For min oppfatning er at en høyttaler som tåler 100W RMS vil leve lenger og låte bedre når den blir mishandlet (les: spilt veldig høyt med hver dag) med 100 rene watt fra en forsterker på 150W, enn 80-90 veldig urene watt fra en forsterker som egentlig bare kan levere 50-60 watt av OK kvalitet. Når DET er sagt, dersom du ikke bruker mer enn 20W for å spille så høyt du ønsker, så er det så klart ikke noe must å kjøpe større forsterker bare fordi høyttaleren tåler mer enn de 20 wattene...

                  Ehh....
                  Mycket bra skrivit!! applåderar stående
                  Tomas Nilsson
                  Svenska Bilstereoförbundets Internationella representative dB drag racing
                  Representative Digital Designs Sweden
                  www.digital-designs.se

                  Comment


                  • #99
                    Har et lite spørrsmål, som jeg tror er en missforståelse (derfor poster jeg her, gidder ikke og lage ny post pga et spm)

                    Når man har 2ohm's element på en forsterker, yter han X-antall watt, om man har 4ohm's element på samme forsterkern er watt'en blitt mindre.

                    Det jeg lurer på da, gjelder det også på elementene? Altså min ID v3 sub er oppgitt til 400wrms i 4ohm. Om jeg kobler elementet slik at jeg får 8ohm last, tåler det mer da? Siden jeg har litt overkill på forsterkersiden til det elementet, lurte jeg på om jeg skulle koble i serie eller paralell.
                    Runar E. Olsen ~ Moderator
                    Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                    http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                    Comment


                    • Spolen på elementet tåler det samme uansett
                      Jonas Tautra
                      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                      Comment


                      • Okei.
                        Takk for bekreftelse.
                        Runar E. Olsen ~ Moderator
                        Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                        http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                        Comment


                        • Originally posted by Dag Johansen View Post
                          3. Jeg ser også stadig vekk påstanden om at det er bedre med for mye effekt enn for lite.
                          Bare for å ha poengtert det en gang for alle: det er kun 2 måter å sprenge et element på og begge deler har med for mye effekt å gjøre.
                          Den ene er for høy termisk belastning, altså at spolen blir så varm at limet løsner eller spoletråden brenner av.
                          Den andre er mekanisk, opphenget løsner, membranen løsner etc.
                          Man kan ikke sprenge et element med for lite effekt.
                          Opphavet til denne myten kommer fra at forsterkeren klipper og gir fra seg et DC signal.
                          Dette stemmer ikke, man kan ikke se på de flate områdene i et firkantsignal som DC.
                          For å utdype litt:
                          For å forstå hva som skjer når en forsterker klipper så bør man kjenne til uttrykket "crest faktor".
                          "Crest Faktor" er differansen mellom gjennomsnittlig nivå på signalet og dets topp nivå. En ren sinus bølge har en "crest faktor" på 3dB, noe som betyr at topp nivå er 3dB høyere enn gjennomsnittlig nivå. Vi vet alle at 3dB representerer en dobling av effekt.
                          Hvis vi lar en 50 watts forsterker spille en sinustone, rett under klippenivå, vil gjennomsnittlig effekt over tid høyttaleren må takle være 25 watt.
                          En firkantet bølge har en crest faktor på 0dB.
                          Hvis den samme 50 watts forsterkeren skal spille en firkantet må høyttaleren takle 50 watt. Husk at dette refererer til sinus og firkantede bølger. Musikk har en mye høyere crest faktor. De fleste vanlige innspillinger har en crest faktor på ca 10dB.
                          Hvis vi skulle spille en av disse innspillingene med 50 watts forsterker uten klipping, trenger høyttaleren å takle 5 watt i gjennomsnitt.
                          Når forsterkeren begynner å klippe, øker ikke peak-effekten, men den gjennomsnittelige effekten øker.
                          Hvis vi skrur volumet opp 6dB høyere enn klippenivå på disse innspillingene, har vi redusert crestfaktor til 4dB.
                          Da må høyttaleren takle 20 watt over tid, altså 4 ganger mer effekt.
                          Konklusjonen er at det ikke er forvrengning eller kurveform som dreper din høyttaler, og det er ganske enkelt mer gjennomsnittlig effekt over tid. Men hvis den gjennomsnittlige effekten er under hva høyttaleren kan håndtere så spiller det ingen rolle om det er klipping eller ikke.
                          Et firkantsignal bærer mer effekt over tid og det kan resultere i sprengt høyttaler.

                          Har et spørsmål angående dette...

                          Frontsettet mitt er oppgitt til 65w RMS (og maks 250w) - 4 ohm,
                          også har jeg kobla to kanaler fra forsterkeren til det, 180W x 2 (@ 4ohm)...
                          Vil det si at høytalerne mine får for mye effekt fra forsterkeren, så det kan ta skade over tid?
                          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                          Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                          Comment


                          • Spiller det uten å klippe og låte ufint trenger du ikke bekymre deg! Du har teoretisk mulighet til å bruke det som sigarettenner, men du gainer jo ned forsterkeren til å matche utstyret
                            Roar Sørlie
                            Tlf 90127075
                            Strandgata 26; mitt andre hjem :P

                            Comment


                            • Originally posted by r3mark View Post
                              Spiller det uten å klippe og låte ufint trenger du ikke bekymre deg!
                              Klippa litt ista, da jeg prøvde å skru opp til veldig høyt volum. Men ikke ellers.
                              Er litt bekymra for stakkars frontsettet mitt, veit ikke hvor bra det egentlig er.
                              Er en ny G-type, som nesten ingen har. Lite folk som har delt erfaringer hvertfall...

                              Originally posted by r3mark View Post
                              Du har teoretisk mulighet til å bruke det som sigarettenner, men du gainer jo ned forsterkeren til å matche utstyret
                              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                              Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                              Comment


                              • Still gain på forsterkerene dine sånn at du ikke kan spille så høyt at det klipper. Enkelt og greit. Klipper det greier det ikke spille så høyt, og da bør du begrense øvre grense med justering av gain. Dette gjelder jo uansett hvor mye watt du har å rutte med.. Mer watt = teoretisk høyrere maks lydnivå. Et høyttalersett får samme wattstyrke tilført ved normalt lyttenivå uansett, forsterkereffekta som oppgis er jo makspotensialet til utstyret, det betyr ikke at høyttalerene dine får noe mer effekt ved normale lyttenivå om du putter på kraftigere forsterkere!
                                Roar Sørlie
                                Tlf 90127075
                                Strandgata 26; mitt andre hjem :P

                                Comment

                                Working...
                                X