Announcement

Collapse
No announcement yet.

Myter og missforståelser innen bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by airbase View Post
    Er det bare hifi/hjemmekino forsterkere som selges, med typisk 2x100w med en strømforsyning på 200w ?

    Har jeg skrevet noe feil, så bukker jeg selvfølgelig i støvet
    Det du skriver er en veldig utbredt myte, men det er altså ikke noe problem å skvise mer watt ut av en forsterker enn det den forbruker.
    Dette er fordi en forsterker trekker 200 watt kontinuerlig, mens utgangswatt er alt annet enn kontinuerlig.
    Det mange kaller for "RMS" er en ikke-eksisterende målemetode.
    Hvis du ser for deg en sinusbølge på et XY diagram ser du fort at spennings-svinget ikke er av og på med null svitsjtid.
    Det er en bølge som store deler av tiden befinner seg ett eller annet sted i mellom 0 og toppverdi/bunnverdi.

    Ellers er det trist at mange seriøse produsenter bruker denne målemetoden som altså ikke er brukbar.
    Men man kan som regel tenke seg at de seriøse som oppgir watt RMS egentlig mener "gjennomsnittlig nominell utgangseffekt"

    Mvh
    Dag Johansen
    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

    Comment


    • Originally posted by airbase View Post

      Stianuno:

      Du er for god til å svare på den eller?
      Er det fortsatt watt som står i høysetet?

      Kan du ikke i det minste gi meg en god grunn til hvorfor jeg bør bytte ut min "watt fattige" forsterker med noe som er ratet til å gi over det dobbelte når jeg kan spille skithøyt uten å grine på nesen med den jeg alerede har?

      Comment


      • Originally posted by Dag Johansen View Post
        Det du skriver er en veldig utbredt myte, men det er altså ikke noe problem å skvise mer watt ut av en forsterker enn det den forbruker.
        Dette er fordi en forsterker trekker 200 watt kontinuerlig, mens utgangswatt er alt annet enn kontinuerlig.
        Det mange kaller for "RMS" er en ikke-eksisterende målemetode.
        Hvis du ser for deg en sinusbølge på et XY diagram ser du fort at spennings-svinget ikke er av og på med null svitsjtid.
        Det er en bølge som store deler av tiden befinner seg ett eller annet sted i mellom 0 og toppverdi/bunnverdi.

        Ellers er det trist at mange seriøse produsenter bruker denne målemetoden som altså ikke er brukbar.
        Men man kan som regel tenke seg at de seriøse som oppgir watt RMS egentlig mener "gjennomsnittlig nominell utgangseffekt"

        Mvh
        Dag Johansen
        Så, er det en viss sannhet i denne myten? Jeg spør fordi jeg lurer på om jeg tar helt feil.
        Nå har det jo hele tiden vært snakk om forsterkere som ikke er av høyeste kvalitet. Slik som det merket Erik Andre ble kvalm av at jeg bare nevnte, hehe.
        Det er altså forsterkere som er oppgitt til å levere syke mengder watt, til en lav pris.. og lave sikringer.


        Stian: Jeg skrev at dette var snakk om forsterkere som sannsynligvis ikke ble brukt av aktive bilstereoforumet.no brukere. Du har skrevet over 1000 tråder her inne. At din forsterker er watt fattig, er dine ord. Jeg har ingen problemer med å ta til meg at jeg har tatt feil, og som du ser - så har jeg ingen problemer med å diskutere dette offentlig med andre brukere.

        Comment


        • Hei.
          Jeg er ganske grønn på bilstereo, men har hørt veldig mye forskjellig. Feks, har hørt at man kan ha en større forsterker. etter som står oppgitt vell og merke, for at subben trekker det den trenger. Men det er alltså feil? Hva "annbefales"? for mye eller for lite effekt? eller kanskje like mye?

          Comment


          • Subben trekker ikke det den trenger. Det er forsterker som gir det den gir.
            Selv ville jeg levd etter regelen at det er greit å ha mer enn det høytalerne er oppgitt til å tåle. Problemet er da om du kan styre denne effekten uten og ta livet av alt.
            Tor Martin Ølberg
            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

            Comment


            • Originally posted by Runar.k View Post
              Hei.
              Jeg er ganske grønn på bilstereo, men har hørt veldig mye forskjellig. Feks, har hørt at man kan ha en større forsterker. etter som står oppgitt vell og merke, for at subben trekker det den trenger. Men det er alltså feil? Hva "annbefales"? for mye eller for lite effekt? eller kanskje like mye?
              Heller litt for mye enn for lite.
              Dette fordi du trenger det til dynamiske partier i musikken.
              Til syvende og sist handler det om vettig bruk av effekten man har til rådighet!

              Mvh
              Dag Johansen
              "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

              Comment


              • Men det kan jo finstilles på selve forsterkeren?

                Jeg leste også i den lista di at det er ingen element på markedet som tåler 2000W rms.
                hva med denne for eksempel:
                http://www.planethifi.no/shop/produc...MER-22%22.html Eller har eg bomma på låven no?

                Comment


                • Originally posted by Runar.k View Post
                  Men det kan jo finstilles på selve forsterkeren?

                  Jeg leste også i den lista di at det er ingen element på markedet som tåler 2000W rms.
                  hva med denne for eksempel:
                  http://www.planethifi.no/shop/produc...MER-22%22.html Eller har eg bomma på låven no?
                  Effekten på forsterkeren kan ikke stilles på forsterkeren.
                  Forsterkere har en gainknapp som brukes til å tilasse forsterkeren til driverkilden.

                  Hvis vi antar at uttrykket RMS gjenspeiler en sinusbølge med crestfaktor på 3dB KAN det hende at det elementet klarer 2000 watt over en kortere periode.

                  Hvis du har en vifteovn på 2000watt i nærheten kan du jo sette den på fullt en gang og kikke inni å se hva som skjer.
                  Rødglødende tråder på tross av en stor vifte som blåser luft på.
                  Og ikke en gang de mest avanserte kjølesystemene på basselementer har en så effektiv kjøling!

                  Mvh
                  Dag Johansen
                  "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                  Comment


                  • Har du noen anelse HVORFOR omtrent alle store produsenter skryter av hinsides RMS-toleranser?
                    Men derimot så er vel egentlig oppgitt RMS effekt mer en pekepinn for å si hvor mye elementet tåler over lengre tid.
                    Tor Martin Ølberg
                    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                    Comment


                    • Originally posted by Tor Ølberg View Post
                      Har du noen anelse HVORFOR omtrent alle store produsenter skryter av hinsides RMS-toleranser?
                      For å selge mer, kort og greit.
                      Bilstereoprodusenter burde skule litt mer over til pro/pa-produsentene og se på hvordan de gjør det.
                      De oppgir nominell effekttålighet med hvor lenge og hva slags signal.
                      Dette gjør de fordi de har testet det, noe kun en promille av bilstereoprodusentene har gjort!

                      Mvh
                      Dag Johansen
                      "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                      Comment


                      • Kan du like til et merke som merker "riktig"

                        Comment


                        • Originally posted by Runar.k View Post
                          Kan du like til et merke som merker "riktig"
                          Effekttålighet:
                          http://www.mcintoshlabs.com/products/895.asp

                          Effektoppgivelse:
                          http://www.mcintoshlabs.com/products/874.asp

                          http://mosconi-system.it/as300.2.php


                          Mvh
                          Dag Johansen
                          "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                          Comment


                          • Så du har laget så mye oppstyr rundt "feil" bruk av RMS-effekttålighet, og så linker du til følgende som "mal":

                            "Peak Power
                            120 Watts
                            Continuous Power (EIA + H.P.)
                            60 Watts"

                            Stort sett er RMS halvparten av "peak"-effekttåligheten, så jeg ser ikke helt hvorfor du klager sånn (om det bare er de tre bokstavenes "misbruk" du irriterer deg over).

                            Ting kan vel tyde på at tallet før både EIA + H.P. og RMS er omtrentlig like gode/dårlige som sammenlikningsgrunnlag.

                            Comment


                            • Originally posted by Miniboom View Post
                              Så du har laget så mye oppstyr rundt "feil" bruk av RMS-effekttålighet, og så linker du til følgende som "mal":

                              "Peak Power
                              120 Watts
                              Continuous Power (EIA + H.P.)
                              60 Watts"

                              Stort sett er RMS halvparten av "peak"-effekttåligheten, så jeg ser ikke helt hvorfor du klager sånn (om det bare er de tre bokstavenes "misbruk" du irriterer deg over).

                              Ting kan vel tyde på at tallet før både EIA + H.P. og RMS er omtrentlig like gode/dårlige som sammenlikningsgrunnlag.
                              Du har virkelig ikke forstått hva dette handler om!?
                              Dette handler ikke om gode og dårlige måter å måle effekt på, det handler om å vite HVORDAN man måler.
                              Hvis jeg sier til deg at EIA (The Electronic Industries Association) måler ved 1KHz -1% forvrengning og feks. FTC (Federal Trade Commission) måler fra 20-20KHz ved oppgitt forvrengning.

                              Hvordan forklarer du watt RMS?
                              RMS måler et spenningsving og sier pent lite om effekt.
                              Det blir som å måle toppfarten på en bil på hvor fort hjulene kan gå rundt når den står på bukker.

                              Du må fortsatt påstå at dette er en grei sak å forholde seg til -og kanskje er det ikke en stor greie innen bilstereo, men jeg føler meg ikke trygg på hva jeg får med en slik effektoppgivelse.

                              "Watts RMS" isn't a valid technical term (so a high-street salesman might use it, but a qualified audio professional shouldn't).

                              Mvh
                              Dag Johansen
                              "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                              Comment


                              • Litt lesestoff som forklarer det meste:

                                http://www.qscaudio.com/support/libr...ers/puzzle.pdf

                                Mvh
                                Dag Johansen
                                "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                                Comment

                                Working...
                                X