Announcement

Collapse
No announcement yet.

Myter og missforståelser innen bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dag; tror du trygt kan legge til et punkt om myter rundt gamle forsterkere, f.eks. PG/RF o.l. Virker som en del tror det er en guddommelig kraft i dem, og at de er knallgode til evig tid...

    Comment


    • Originally posted by Miniboom View Post
      Dag; tror du trygt kan legge til et punkt om myter rundt gamle forsterkere, f.eks. PG/RF o.l. Virker som en del tror det er en guddommelig kraft i dem, og at de er knallgode til evig tid...
      Vent litt a, skal selge unna no gammelt ræl på jeg har loftet først!
      Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
      [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
      Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

      Comment


      • Originally posted by Legatia View Post
        At mindre basselementer er "kjappere" enn større, er jo også ganske mange som fortsatt tror...

        Originally posted by Dag Johansen View Post
        Javisst.
        Etter litt fram og tilbake tenkte jeg at jeg skulle ta meg litt av de andre mytene.
        Her inne er det mye oppegående folk så de veldig opplagte mytene tenkte jeg å droppe.
        Eller andre kan ta de, gjerne i denne tråden.

        Mvh
        Dag Johansen
        Kan du ikke ta det med Dag?
        Ser det er fortsatt spekulanter der ute, og en fin kort eller lang oppklaring hadde vært flott.
        Har lest et innlegg her på forumet om hvorfor folk tror det. Men husker ikke hvilken tråd eller hvem trådstarter var.

        Btw, dette visste jeg fra før
        Runar E. Olsen ~ Moderator
        Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
        http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

        Comment


        • denne du tenker på sikkert?

          http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=7693

          Comment


          • Mener og har sett en mer utdypende forklaring. :P
            Men kan være fra et annet forum. Men ja, har sett den tråden
            Runar E. Olsen ~ Moderator
            Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
            http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

            Comment


            • Er ikke det her bra nok altså? :P

              Originally posted by Miniboom View Post
              Kort sagt; Nei. Du tar feil, jeg har rett.

              En tyngre membran vil ikke flytte seg tregere enn en lettere membran, verken fordi den er tyngre å sette i gang, eller i den forstand at den fortsetter videre i én retning etter at spenningen har snudd (innenfor normale rammer). Spiller subwooferne dine tregere på lavt volum da, eller? Da får de jo mindre kraft til å flytte membranen, og resultatet ville blitt det samme - om din teori stemmer, noe den ikke gjør. ^^

              Det som skjer når membranen er tyngre, opphenget stivere eller effekten inn blir mindre, er jo at membranen vil flytte seg mindre på samme tid, fordi den er tyngre og krever mer effekt å flytte like langt. Altså mindre effektiv lydgjengivelse. Ikke mindre nøyaktig. Det har ikke noe med tid å gjøre, for når spenningen snur, snur høyttaleren. Den går ut og inn like fort som en lettere membran, fordi den følger spenningen som går gjennom spolen. Og så lenge membranen skifter retning når den skal (uavhengig av avstanden den flytter seg), vil vi oppfatte lyden som presis (med mindre det er fasefeil, som fra en port e.l.).

              Det som forandrer seg når en høyttaler er "treg", og som vi hører godt, er uønskede spenninger i spolen (altså til feil tid). Spenningen er i spolen til "feil tid" pga problemet med induktans - at den "lagrer" elektrisitet, og ikke "snur" signalet like fort som en mindre spole ville gjort. Alle spoler motsetter seg forandringer. Jo større/kraftigere spole (mH, ikke fysisk), jo mindre villig er den til å forandre retning på signalet. Ergo, membranen følger spenningen i spolen - selv om signalet i spolen ikke er likt som signalet fra forsterkeren til enhver tid. Det ligger alltid litt etter, pga fenomenet med induktansen i spolen, som jeg nettopp forklarte litt mer omstendelig. Skjønner? Jo større induktans, jo mer ligger den etter...

              Det er imidlertid løsninger for å lage større spoler med lavere induktans, uten at jeg har satt meg inn i hva som spesifikt gjøres. Det jeg vet, er at en dyrere høyttaler ofte har mindre induktans i spolen (for bedre transientrespons og lydgjengivelse), selv om den ikke tåler mindre effekt eller er mindre fysisk enn en konkurrerende høyttaler. Jeg vet at både tetthet, tråddiameter og fysisk form på tråden benyttet i spolen har en del å si for induktans vs. effekttålighet. Og jeg vet med sikkerhet at langt fra alle produsenter tar hensyn til induktans, så lenge høyttaleren tåler 1000W RMS og spiller noe som minner om bass.

              Spideren og oppheng har ikke noen evne til å vite hvilken hastighet de skal jobbe med, de jobber bare kontinuerlig for å holde spolen i senter av magnetfeltet (i alle retninger), og har ingen mulighet til å påvirke hastigheten til elementet. Kun distansen det til enhver tid får bevege seg i. Hvis spideren er for slapp (i forhold til tilført effekt) vil høyttaleren kunne slå for langt, og jobbe i ytterkantene av magnetfeltet - og da kan den også bli "treg", men det er fordi den motoriske kraften så langt ut i magnetfeltet ikke er kraftig nok til å snu den, og membranen først snur idet spideren har nådd ytterpunktet og dratt den inn igjen i magnetfeltet. Høres temmelig crappy ut når man prøver å spille så høyt, men dette er heller ikke relatert til størrelsen på membranen, kun et resultat av dårlig (billig) konstruksjon (eller alt for mye effekt til den aktuelle høyttaleren).



              Mulig DU har en annen logikk for trege elementer i hodet ditt, men praktiske tester basert på fysikkens lover viser noe annet. Du må gjerne argumentere imot i dagevis... Bare underholdning det.
              Alpine 137BTi
              B² Audio = Lyd


              '97 E39 528

              Comment


              • Kjøp en "for stor" forsterker, og still ned gain.. Det er ihvertfal mitt råd. Mindre støy, mer dynamikk .. Kontroll! Og frihet til å oppgradere element, uten å kjøpe ny amp?

                Men det har blitt skrevet lite/ingenting om varmetap.
                Jeg håper at ingen har dratt å kjøpt seg en forsterker som gir ut akkurat like mye som frontsettet deres skal tåle.

                En klasse A forsterker på 4x50 watt vil nemlig ikke gi ut 50watt fra hver kanal.. Forsterkere er nemlig ikke effektive.. Dere har kjent en varm forsterker? Ja, hvorfor varm? Fordi enormt mye av effekten blir omgjort til varme.. Og som nevnt av andre, så er energien kontinuerlig. Derfor taper vi effekt som skulle gått til høyttalerne, men heller går til å varme bagasjerommet.

                Hvis du har behov for disse 50watterne på hver kanal, så vil du trenge rundt 4x80w amp. Klasse A har rundt 60% effektivitet.. Altså 40% av all effekt blir varme.

                Klasse A/B er noe mer effektiv, usikker på hvor mye..
                Klasse D er rundt 90% effektiv.

                En kvalitets monoblokk på 1x1000w, vil ha en strømforsyning på rundt 1600w, for å faktisk kunne gi ut riktig amount til høyttaleren, selv om varmetapet skjer.
                Last edited by airbase; 14-09-2010, 15:37.

                Comment


                • Altså, oppgitt effekt på en forsterker skal være målt etter mange timers bruk. Varmetapet du snakker om er trukket fra.
                  Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                  Comment


                  • Originally posted by airbase View Post
                    Jeg håper at ingen har dratt å kjøpt seg en forsterker som gir ut akkurat like mye som frontsettet deres skal tåle.

                    Uff, der har jeg tabba meg skikkelig ut ser jeg nå

                    For diskantene mine skal på papiret tåle 200w, ca det samme tåler mellomtonene, midbassen har og en effektålighet på 200w

                    ampen leverer på papiret 75w til diskant, 75w til mellomtone og 85w til mid.

                    Så da låter vel ikke mitt frontsystem noe serlig å kan heller ikke spille kontollert ved høye volum i følge dine teorier, snakk om at jeg har bæsja på leggen

                    Du tror kanskje ikke byggekvalitet og komponentene inni forsterkeren er vel så viktig om ikke viktigere en watt?

                    Comment


                    • Originally posted by Legatia View Post
                      Altså, oppgitt effekt på en forsterker skal være målt etter mange timers bruk. Varmetapet du snakker om er trukket fra.
                      Det nevnte jeg, på en dårlig forklart måte på aller siste linje. Et respektabelt merke tar hensyn til varmetap. Takk for at du forklarte bedre, hehe. En aktiv bruker her på bilstereoforumet har nok ikke i bruk en forsterker som min såkalte teori gjelder. Men det selges utrolig mange av dem.. Ofte omtalt som "kina watt"

                      Stianuno:

                      Comment


                      • Originally posted by airbase View Post
                        Det nevnte jeg, på en dårlig forklart måte på aller siste linje. Et respektabelt merke tar hensyn til varmetap. Takk for at du forklarte bedre, hehe. En aktiv bruker her på bilstereoforumet har nok ikke i bruk en forsterker som min såkalte teori gjelder. Men det selges utrolig mange av dem.. Ofte omtalt som "kina watt"

                        Stianuno:
                        Er vel ikke så mange klasse A forsterkere som oppgir "Kina watt" da så den var litt vel tynn!
                        Last edited by Erik André; 15-09-2010, 01:13.
                        sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                        IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                        Comment


                        • Er det bare hifi/hjemmekino forsterkere som selges, med typisk 2x100w med en strømforsyning på 200w ?

                          Har jeg skrevet noe feil, så bukker jeg selvfølgelig i støvet

                          Comment


                          • Til hjemme utstyr har jeg ikke sjekket dette veldig nøye, men jeg vet at det ikke er veldig mange leverandører på klasse A forsterkere til bil. Og de jeg vet om leverer da etter hva jeg har forstått hva de lover.

                            Vet også at noen går over i klasse AB når de bruker mer enn en viss oppgitt effekt.
                            sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                            IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                            Comment


                            • Ok, skulle nok gjort mer research før jeg skrev den tråden. Jeg gikk bare ut ifra at det gjalt bilstereo også.

                              Dette er ihvertfal svært vanlig på hifi forsterkere.

                              Som nevnt av Legatia så skal produsentene ta hensyn til dette, og varmetapet skal være trukket fra når spesifikasjonene blir fastsatt.
                              Men jeg har relativt liten tro på at alle produsentene gjør dette. Ser for meg Xelent er et eksempel.

                              Hvorfor er det noen forsterkere som er oppgitt til å gi ut mye mer enn hva sikringen på forsterkeren vil tillate?

                              Comment


                              • Fordi det finnes noen naut huer som ikke har peil, men har hørt at man minimum må ha 10 000watt for å klare å få bass.. Useriøse aktører klarer jo ikke å dy seg å stempler på 10x eller mer effekten forsterkeren kan levere.


                                Ikke prat noe mer om xelent er du grei... kan bli kvalm av mindre
                                sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                                IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                                Comment

                                Working...
                                X