Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gelebatteri koker!? - Hva kan ha skjedd?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Gelebatteri koker!? - Hva kan ha skjedd?

    Hei! I russebilen vår har vi ett blybatteri framme i motorrommet, og ett gelebatteri bak bagasjerommet der vi har kobla på all bilstereoen og interiørlys.
    Disse to batteriene er paralellkoblet der jordinga går i chassiet, mens en tjukk kabel kobler sammen + polene. (med sikringer)

    Idag hadde vi jomfruturen, og etter å ha mer eller mindre hardt i noen timer stoppa vi og vi merka ei skikkelig vond lukt, noen rare lyder og varme fra gelebatteriet. Hva kan ha skjedd?
    Begge batteriene var fullt opplada før vi kobla de sammen.

    Mvh

  • #2
    Du har ikke en russebil med 24volts anlegg da?
    Mvh
    Rolf Try Nygård

    Comment


    • #3
      Nei, det er en Chevy van med vanlig 12v.

      Anlegget drar ca 1800w på maks. og det tilsvarer vel 150A.
      Husker ikke navnet på batteriet nå i farta, men er ett som er svart med blå "topp." 55Ah. To vanlige runde poler på det, + to små poler med vingmuttere.

      Må også legge til at det kom litt røyk fra batteriet. Nå har vi kobla det ut enn så lenge da. Men kjekt å ha stereo i russetida!

      Comment


      • #4
        Er det så lurt å blande bly og gelebatterier da?
        Bmw e34 520:
        Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

        Comment


        • #5
          Nei, har hørt om det der at gelebatteri har lavere indre motstand osv. sånn at de lader hverandre ut. Men her så har motoren vært igang, og dermed så har den fått lading hele tida.

          Jeg har litt peiling på bilelektronikk, men kan ikke no særlig om batteriets oppbygning osv. Kan det være mulig at det bare har oppstått en feil med batteriet, og at det ikke er noe annet som er galt?

          Comment


          • #6
            Originally posted by velo View Post
            Nei, har hørt om det der at gelebatteri har lavere indre motstand osv. sånn at de lader hverandre ut. Men her så har motoren vært igang, og dermed så har den fått lading hele tida.

            Jeg har litt peiling på bilelektronikk, men kan ikke no særlig om batteriets oppbygning osv. Kan det være mulig at det bare har oppstått en feil med batteriet, og at det ikke er noe annet som er galt?
            stemmer det du siere, dette er en feil som jeg har sett mest på optima "desverre" og dette er grunnen til at optima skal stemples med kjøps dato slik at du får en ny batt når sånt skjeer...

            det som er skjedd er kortslutning mellom noen celler tidligvis
            --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
            -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

            Comment


            • #7
              Høres beroligende ut!
              Har bestilt et nytt ett.

              Kan det være relatert til feil bruk eller?
              Var brukt når vi kjøpte det skjønner du. Ikke så alt for gammelt trur jeg.

              Comment


              • #8
                lite trolig at det skyldes feil bruk, egentlig da burde syrebatt kokt over isteden... fordi optima skal ha høyere laddespenning enn den andre... dette kan ikke skyldes annet enn svakhet/defekt/feil i optiman
                --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                Comment


                • #9
                  Er ikke dette AMG batterier, og ikke gel?

                  sånn i det store og det hele.....
                  Mvh
                  Rolf Try Nygård

                  Comment


                  • #10
                    Ok, nå har jeg tabba meg ut littegrann her.
                    Har sjekka åssen batteri vi hadde, og det var værken gelebatteri eller Optima



                    Hmmm

                    Comment


                    • #11
                      spiller ingen rolle... "gele" er "alle andre batterier som ikke er av standar syre type" neptyr hehe....

                      Denne type feil skyldes måtten cellene er oppbygd, da cellene har en mindre avstand og dielektrikum som er imellom er meget tinn så dette gjør den mer utsat for kortslutning... men dette var mer "vanlig" i begynnelse nå skal dette problemet være løst men kan jo alltid skjee...
                      --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                      -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                      Comment

                      Working...
                      X