Announcement

Collapse
No announcement yet.

Audi 100 sedan, 2.8E. - Båndpass?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Audi 100 sedan, 2.8E. - Båndpass?

    Hei.
    Jeg har akkurat kjøpt meg nybil og skal starte med anlegg ganske snart. Som de fleste vet så er det brannvegg i disse bilene bak med skiluke, derfor burde jo båndpass være bra. Er ihvertfall det som har vært anbefalt til de andre på forumet her med sedan og skiluke.
    Nå kommer mitt problem. Jeg vet ikke hva båndpass er Har sett baki bagasjerommet og det er mye plass å bygge på, så noe bra må jo gå ann å få til:=)

    Hvordan ville dere bygget anlegg i denne bilen? Skal ha et anlegg til 15-20000 inn, har ikke bestemt meg for noen komponenter enda, men håper dere kan hjelpe meg med det.
    De merkene jeg har sett som jeg "liker" er hertz, dynabel, pioneer, focal og helix. Burde jo gå ann å få noe greit ut av det.
    Jeg vil at et anlegg bestående av det samme merket hele veien, sålangt det lar seg gjøre. f.eks pioneer spiller og hertz høyttalere/forsterkere.

    Setter stor pris på hjelp

  • #2
    http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=33&ids=artID

    her ser du hvordan båndpasskasse ser ut.


    skal selv bruke det i min 91 audi 80
    volvo s60
    vw golf 4 gti,girkassedritt*solgt
    Member of VW Audi Club Norwegen

    Comment


    • #3
      Åja. Takk for infoen. Med andre ord så vil ikke subbene vises, fordi de vil være skjult inni kassen?

      Comment


      • #4
        Helt riktig

        Comment


        • #5
          Har lest rundt i andre poster å ser at folk skriver at det er vanskelig å beregne hvor mange liter kassen blir når det gjelder bånpass.
          Men hvordan gjør man det såbra som det lar seg gjøre? Skal begge rommene være identisk? Og hvor stort skal luftehullet(sikkert et fancy navn på det være?

          Jeg har tenkt på 2x 10 tommere baki, vil ikke ha noe større fordi jeg ikke vil bruke opp hele bagasjen på basskasse. Vil lage en mest mulig clean installasjon som nesten ikke syns, men som sammtidig spiller fælt
          Last edited by stiffmast; 07-04-2008, 20:33.

          Comment


          • #6
            Bygg sjuende ordens bandpasskasse, da porter du bak elementet også, trekker portene opp i hattehylla, da får du all bass inn i bilen.

            Meget effektive kasser med mye bass, men ingen trykk vel og merke.

            Comment


            • #7
              Jeg vet ikke om jeg vil ha portene opp i hattehylla. vil helst ha det i skihullet. Hvordan tuner man subben med port? Hvordan regner man ut hvor stor porten/e må være for å nå rundt 38hz? Og hvilke 2x 10" tommere vil dere anbefalle til denne typen kasse? Eller evt 1x 12" til rundt 3000,-(2x 10 = 1500pr sub)
              Last edited by stiffmast; 07-04-2008, 21:24.

              Comment


              • #8
                Går fint med lukket kasse også spillende med elementet inn i skiluka.. dette har jeg i min A6. Å fjerne skiluka er ikke så vanskelig heller, men ulempen er at mye av bassen forsvinner hvis du har 3 passasjerer baki (dvs. du må lukke armlenet slik at du tetter hullet til skiluka).. Har vært borti at jeg ikke skjønner hvor i all verden bassen er blitt av, også er plutselig armlenet oppe. Armlene oppe / nede utgjør ca. 12-13dB hos meg.. dvs mye.

                Plassen mellom bensintank og hattehylle kan bli litt liten til en 12" så jeg angrer litt på at jeg ikke kjøpte meg en god 10" isteden. Slik det står nå er subben ca. 20cm ifra skiluka, dvs ikke helt optimalt, men jeg er uansett fornøyd slik det står nå.

                Skal du ha 5.25" frontsett foran eller skal du modifisere til 6.5"? Dørene er ganske dype og det er endel plass der mellomtonene sitter originalt så hvis du kan støpe e.l. er det muligheter for mye moro. Evt kan du kjøpe ferdige dørpaneler til 2000,- fra transmedia, de ser bra ut og gir bra midbassrespons , men det er en fordel å stive opp dørtrekket med butyl eller asfaltmatter.
                Ble stor forskjell hos meg når jeg stivet opp dørtrekkene iallefall, kickbass som stortromme osv. kom mye bedre frem i lydbildet og det meste av instrumenter låter "større".
                Last edited by Pappa; 07-04-2008, 22:01.

                Comment


                • #9
                  Skal ha 5.25 forran. Har ikke tenkt å starte med skjæring i interiøret, fordi det er så strøkent nå, men det er jo mange høyttaler plasser så jeg skal bare ta ut orginal høyttalerne og sette i gode høyttalere Har du den første utgaven av a6?

                  Når jeg først starter med dette, skal jeg gjøre dette skikkelig. Da blir det demping overalt.


                  Oppdatert
                  Skjekka ut transmedia og de så jo ganske fin ut de trekkene Skal vurderes kraftig!
                  Mulig jeg prøver å støype selv også, kan jo ikke være så fryktelig vanskelig. GJør jo ikke noe om det blir ødelagt, koster jo ingenting når jeg tenker meg om.
                  Last edited by stiffmast; 07-04-2008, 22:24.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by stiffmast View Post
                    Skal ha 5.25 forran. Har ikke tenkt å starte med skjæring i interiøret, fordi det er så strøkent nå, men det er jo mange høyttaler plasser så jeg skal bare ta ut orginal høyttalerne og sette i gode høyttalere Har du den første utgaven av a6?

                    Når jeg først starter med dette, skal jeg gjøre dette skikkelig. Da blir det demping overalt.


                    Oppdatert
                    Skjekka ut transmedia og de så jo ganske fin ut de trekkene Skal vurderes kraftig!
                    Mulig jeg prøver å støype selv også, kan jo ikke være så fryktelig vanskelig. GJør jo ikke noe om det blir ødelagt, koster jo ingenting når jeg tenker meg om.
                    Jeg har første utgaven ja, en C4

                    Dørtrekk koster ikke stort heller hvis du skulle ødelegge et, men for 2000,- i dørpaneler kan man heller oppgradere til et bedre 5.25" frontsett - 3000 for 6.5" frontsett + 2000 for dørpanel eller 5000 for et meget bra 5.25" frontsett? Hva får man da best lyd med? (Her må andre gjerne komme med noen synspunkter). Spesielt med en 2x10" kasse baki som spiller veldig pent men allikevel med trøkk når det trengs.

                    Angrer litt på at jeg bygde om egentlig, men jeg har iallefall veldig god og fyldig lyd foran med masse trøkk da Bare for å forvirre deg litt mer

                    Vær oppmerksom på at du ikke bør bruke originalplassering av diskantene. Disse "dekslene" foran diskantene er helt potte tette, og all diskant forsvinner fullstendig, og det blir dårlige greier. Såsant du ikke liker helt "dau" lyd da Det er enkelt å legge diskanter i speilhusene da, så det kan anbefales.

                    Prøv å ta av dekslene foran diskantene på høyttalerne du har nå og hør forskjellen! Det er bare å dra dem rett ut. Hjelper kanskje med en skrutrekker første gangen de tas av. Og det er bare å sette dem rett på plass igjen etterpå, du ødelegger ikke noe.

                    Comment


                    • #11
                      Ok.
                      Takk for tips. Vil gjerne at flere skal komme med sine synspunker ang. anlegg i denne bilen. Tror forresten jeg satser på 1x 10" av skikkelig kvalitet istedet for 2x 10 av "ymse" kvalitet.
                      Hvem 10" anbefaller dere til rundt 2500-3000? Må kunne brukes i båndpasskasse, eller evt portet. Gjerne kom med 2forslag, et til portet og et til båndpass. Hva gir best lyd av de to alternativene? Begge skal evt spille inn i skiluken.

                      Tror jeg satser på 5.25 fremme av god kvalitet. Ser at dynabel.no har tilbud på SEAS høyttalere og de skal vist være nokkså god? Synspunkter?

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by stiffmast View Post
                        Ok.
                        Takk for tips. Vil gjerne at flere skal komme med sine synspunker ang. anlegg i denne bilen. Tror forresten jeg satser på 1x 10" av skikkelig kvalitet istedet for 2x 10 av "ymse" kvalitet.
                        Hvem 10" anbefaller dere til rundt 2500-3000? Må kunne brukes i båndpasskasse, eller evt portet. Gjerne kom med 2forslag, et til portet og et til båndpass. Hva gir best lyd av de to alternativene? Begge skal evt spille inn i skiluken.

                        Tror jeg satser på 5.25 fremme av god kvalitet. Ser at dynabel.no har tilbud på SEAS høyttalere og de skal vist være nokkså god? Synspunkter?
                        SEAS er bra saker ja men de har en veldig "tilbakelent" spillestil hvis du skjønner, ikke så veldig "party". Spørs på åssen lyd du liker.

                        Comment


                        • #13
                          Jeg hører mest på RNB og hiphop/rock


                          Hvem Basser anbefaller du?
                          Last edited by stiffmast; 08-04-2008, 19:53.

                          Comment


                          • #14
                            ang. bass så velger du deg ut den basseren/basserene du skal ha og så sender du en PM til dag johansen her på forumet. han er konge på basskasser. tror han vil anbefale bandpass i ditt tilfelle...ang. frontsett så kan jo jeg skryte litt av focal da siden det er det jeg har selv... er kjempefornøyd.. å hvis du ser på tester tror jeg focal har testvinnere i alle prisklasser(nesten)...
                            Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
                            Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by stiffmast View Post
                              Jeg hører mest på RNB og hiphop/rock
                              Da ville jeg tatt en titt på Morel når det gjelder frontsett hvertfall bra saker!

                              Comment

                              Working...
                              X