Announcement

Collapse
No announcement yet.

Defekt amp.. Xtant 4180c

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Defekt amp.. Xtant 4180c

    Da jeg skrudde på anlegget idag, så oppdaget jeg noe litt skummelt og trist

    http://www.neptyr.com/bygget/brent.jpg

    Det rare er at ampen fungerer helt fint til tider, men av og til begynner den plutselig å suse i venstre kanal, det gir seg ikke før neste kjøretur (typisk at den kjøler seg ned)

    Noen som har ide hva jeg kan gjøre, og om det lar seg gjøre å få tak i slike transistorer?

    Resistor og den hvite greia som jeg gjetter på er en liten kondis burde vel ikke være noe problem å finne erstattere for?
    Last edited by neptyr; 31-03-2008, 22:35.
    Mvh
    Rolf Try Nygård

  • #2
    Uff, dette var kjedelig Håper det lar seg fikse uten store kostnader eller problemer.

    Comment


    • #3
      Originally posted by epifant View Post
      Uff, dette var kjedelig Håper det lar seg fikse uten store kostnader eller problemer.
      Håper jeg og!

      Det ser ikke så steingalt ut for å være helt ærlig, med tanke på at den funker, og det kun var en diskant som ga fra seg støy.
      Mvh
      Rolf Try Nygård

      Comment


      • #4
        Hør med Matador du Rolf.
        Mvh
        Lars Engen

        Comment


        • #5
          Satsa på han så tråden

          Også glimter det til med noen folk i ny og ne som har peiling
          Mvh
          Rolf Try Nygård

          Comment


          • #6
            En ting er jo å bytte komponentene, men det garanterer ikke for at det ikke vil skje igjen. Blir vel litt feilsøking på denne her.
            Mvh Tony
            - The only road to take is perfection itself

            Comment


            • #7
              Jeg mistenker dårlig jording som igjen har blitt til lavspenning på dette her.

              Hverken pluss eller minus var spesielt godt lagt opp, aldri igjen sier jeg bare.
              Mvh
              Rolf Try Nygård

              Comment


              • #8
                det ser ut som disse er helt brudd i -derfor fungerer av og til- men du får stæy fordi den deler av halvlederen er forkullet og som kjent dette kan lede noe strøm i form av lekasje ergo vil det gi en lekasje spenning og gi høyfrekvent støy -eneste fornuftig forklaring jeg har så selv om det funker kan fort gi deg andre feil over tid.

                Det du må gjøre er å demontere dette og rense godt med rødsprit og skifte transistorene -regner med at dette er utgangs transistorene selv om det er like ved ringkjerne trafon(?) betegnelse "TR" forteller at det er en vanlig transistor men kan også være en Fet type.

                Tror ikke feilen skyldes dårlig tilgang til strøm da ville heller switch transistorene i PWM blitt skaddet, desuten har det gåt en del strøm gjennom disse transistorene -heller dårlig lodde punkter i print kortet som skapper stor varme gang og forkuler printkortet som utvikler seg videre til dette her...

                ta noen oversikts bilder neptyr
                --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                Comment


                • #9
                  Det ligger litt oversiktsbilder på Ampguts. Ikke de største bildene, men...



                  Comment


                  • #10
                    dette er switch transistorene, det er de som er til høyre siden. Anbefaler deg å ikke bruke den før det er skiftet samtlige transistorene. Ja, dette skyldes varme gang pga dårlige lodde punkter ellers ville kontrol ic oppdaget at total overtrek av strøm ikke tilsvarte med switch frekvensen. Transistorene som brant har separerte drivere som avlaster kontrol IC men uansett anbefaler ikke å bruke den, da belastningen på toroid trafon ikke blir symetrisk bla.
                    --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                    -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                    Comment


                    • #11
                      Hvor mange transistorer bør jeg bytte?

                      _alt_ ?

                      Eller bare switch transistorene?
                      Mvh
                      Rolf Try Nygård

                      Comment


                      • #12
                        Kan ta å demontere litt når jeg kommer hjem idag, så kan man få litt bedre oversikt
                        Mvh
                        Rolf Try Nygård

                        Comment

                        Working...
                        X