Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bytte spenningsregulator eller dynamo??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bytte spenningsregulator eller dynamo??

    Hei
    Har en 2005 mod Toyota Yaris og det står en 70 amp dynamo i den.

    Utstyr jeg skal bruke:
    Rockford Fosgate 851X (4*110watt 4 ohm)
    Rockford Fosgate T10001BD (1*1000watt 1 ohm) skal drive 2 stk 12"
    Ekstra batteri bak ved forsterkerene

    Er det behov for å utvide dynamo?
    Er det mulig å bytte spenningsregulator på denne bilen?
    Hvilket firma eller hvem kan levere større dynamo eller regulerbar spenningsregulator?

    Takker for alle innspill?

  • #2
    I første omgang burde du bytte kabler fra dynamo til batteri og derfra til anlegg. helst 50ccm. om du da ikke får strømmen du trenger burde du nok bytte dynamo
    Audi A4 2002 Mod, Alpine, Harman kardon, JL audio og MB quart

    Stor takk til Rune Burås på Spaceworld Hønefoss for god hjelp og gode priser=)
    Spaceworld Hønefoss, eneste Spaceworld i Norge med bilstereo

    Comment


    • #3
      Toyota har mest sansynlig større dynamo til deg, de pleier å ha flere alternativer, har du 70A vil jeg tro du ikke har klima anlegg, du bør kunne få en 90A dynamo til en sånn bil, men ville nok gått for en dynamo til en diesler bil, disse pleier å gi 100A +

      Oppgradering av kabler er ikke noe du burde, det MÅ du
      sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
      IceAudio - Bilringen AS - inakustik

      Comment


      • #4
        Hei, og takker for svar

        Oppgradere kablene i motor rommet er noe jeg har planlagt å gjøre uansett, så det har jeg skjønt er viktig.

        Når det gjelder størrelsen på dynamoen så var det 70 amp som ble levert i 2005 og nå er det 90 amp, og den 90 amp'en passer rett på og koster 2800 hos toyota. Når det gjelder dynamoen til diesel motoren så visste ikke Toyota om den passet rett inn eller om den måtte moddes.

        Jeg har nå sendt en mail til www.excessiveamperage.com som jeg har skjønt er store på å bygge tilpassede dynamoer og de koster ikke all verden. Så får vi høre om hva de sier, og da blir det en mye større dynamo.
        Vet ikke om dere har noen synspunkter til dette firmaet eller deres dynamoer eller om det er noe vits for meg å gjøre en slik oppgradering

        Comment


        • #5
          Sånn som jeg ser det, så trenger du i førsteomgang nytt batteri, som du skriver du skal skaffe deg.

          Det du har der trekker ikke så mye strøm at du _må_ ha en feit dynamo.

          Du tenker kansje 110x4+1000 = 1440 / 12 så får du ett strømtrekk på 120 amp.
          Men ved vanlig musikk, så er det sjeldent du drar så mye, spess ved vanlig lyttevolum/rånevolum.
          Kjøp deg ett godt batteri, og oppgradering kabling, så kommer du langt tenker jeg
          Mvh
          Rolf Try Nygård

          Comment


          • #6
            Godt å høre at jeg er på rett vei.
            Det vil bli byttet kabler foran i motorrom mellom batteri, dynamo og blokk. Og så kjøpt inn nytt batteri.
            Jeg også regner med at det vil holde i lange baner, så får vi se om det er noe vits i å bytte dynamo. Men spenningsregulator hadde vel vært en ide å byttet hvis det er mulig på denne bilen. Er det noen som har kunskap om det? Og eventuelt hvor kan jeg skaffe en slik regulerbar spenningsregulator?

            Takker for svar

            Comment


            • #7
              Tenker matador har en god ide der.

              Skal du ha ett ekstra batteri, eller skal du ha kun ett nytt Gel/amg batteri?

              For dem krever vel litt høyere spenning for å lades optimalt.
              Mvh
              Rolf Try Nygård

              Comment


              • #8
                Jeg tenker kun å kjøpe nytt batteri foran (bytte ut orginalen) Og det batteriet som passer inn på høret (med litt modifikasjoner) er et Northstar NSB75 http://www.northstarbattery.com/telecom_top.php.
                Tror ikke anlegget mitt krever noe spesielt mye mer.

                Men hvis noen har synspunkter på dette, så bare kom med innspill

                Comment


                • #9
                  Hvor mye du gi for det?

                  For det er jo flere alternativer på markedet
                  Mvh
                  Rolf Try Nygård

                  Comment


                  • #10
                    Har ikke fått svar enda om pris og levering. Men du sier det er flere alternativer? Kan du nevne noen så jeg har noe å sammenligne med?

                    Jeg målte spenningen på bilen i går. Bilen står på tomgang med nærlysa på og vifta på 1 (ikke innkolpet aircondition) og jeg måler en spenning på 13.96 volt. Det er ikke akkurat mye å hoppe i taket for, det er jo rett og slett dårlig. Men har ikke oppgradert kablene fremme i motorrommet enda, så får se om det hjelper noe.

                    Hvis noen vet om det går ann å bytte spenningsregulatoren på denne bilen hadde det vært topp.

                    Comment


                    • #11
                      det northstar batteriet koster 1990kr på torshov... står da ett apollo klistremerke på det men er samme batteriet mener jeg å ha hørt... vet ikke hvor høy spenning man bør ha mener jeg har 14,2 i golfen,,
                      Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
                      Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

                      Comment

                      Working...
                      X