Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ekstra batteri eller kondensator?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ekstra batteri eller kondensator?

    Først info om stereo:

    Forsterker:
    1x Blaupunkt Velocity VPA 11500 (2200 wrms 2 ohm)
    Subb:
    2x Blaupunkt Vw 380 (1500 wrms stk)

    Rødt Optima batteri i front og 50kvadrat kabel..

    Lysene blinker og spenningen kommer under 12v i slagene.. Hva er første pri? ekstra batteri eller kondensator? Tenker på feks gul Optima og 10F stinger kondensator.. Eller er det vits å gå over 1F per 1000w?
    Dynamoen er på 80A og 14V. Blir kanskje skiftet på sikt..
    1997 mod Volvo S70 turbo + Blaupunkt Velocity

  • #2
    Blinker lysene med motorn igang, uten, eller begge deler?
    Roar Sørlie
    Tlf 90127075
    Strandgata 26; mitt andre hjem :P

    Comment


    • #3
      Originally posted by trebor87 View Post
      Først info om stereo:

      Forsterker:
      1x Blaupunkt Velocity VPA 11500 (2200 wrms 2 ohm)
      Subb:
      2x Blaupunkt Vw 380 (1500 wrms stk)

      Rødt Optima batteri i front og 50kvadrat kabel..

      Lysene blinker og spenningen kommer under 12v i slagene.. Hva er første pri? ekstra batteri eller kondensator? Tenker på feks gul Optima og 10F stinger kondensator.. Eller er det vits å gå over 1F per 1000w?
      Dynamoen er på 80A og 14V. Blir kanskje skiftet på sikt..
      Er det faktisk 2200w amp? Da sliter dynamoen din ja. Skal du trekke 2300 watt (du trekker egentlig mer enn 2300 watt!) ved 14 volt må strømkilden klare å levere 164A.. din er jo bare på snaue halvparten, da går det dårlig.

      Comment


      • #4
        Originally posted by r3mark View Post
        Blinker lysene med motorn igang, uten, eller begge deler?
        Begge deler ja..

        Originally posted by Pappa View Post
        Er det faktisk 2200w amp? Da sliter dynamoen din ja. Skal du trekke 2300 watt (du trekker egentlig mer enn 2300 watt!) ved 14 volt må strømkilden klare å levere 164A.. din er jo bare på snaue halvparten, da går det dårlig.
        Ja.. er 2200W i 2 ohm og 1500w i 4 ohm.. Sikkert mange som er skeptisk til Blaupunkt her.. men jeg vil tro denne virker greit nokk.. koster jo 10 000,- veiledende.. Er også sikret med 150A sikring.. Den yter jo ikke 2200W hele tiden.. kjører jo ikke med 50Hz durende på full guffe hele tiden.. Vet dynamoen min er liten.. men hva lønner seg mest.. ekstra batteri eller kondensator..
        1997 mod Volvo S70 turbo + Blaupunkt Velocity

        Comment


        • #5
          Ekstra batteri
          R-Design

          Comment


          • #6
            Originally posted by Pappa View Post
            Er det faktisk 2200w amp? Da sliter dynamoen din ja. Skal du trekke 2300 watt (du trekker egentlig mer enn 2300 watt!) ved 14 volt må strømkilden klare å levere 164A.. din er jo bare på snaue halvparten, da går det dårlig.
            Han har vel strengt tatt ett batteri som leverer det dynamoen ikke klarer, men problemet er vel at batteriet ikke klarer å opprettholde spenningen da.

            Så nytt batteri, og oppgrader kabling fra dynamo til batteri, jordinger osv.

            Hvor mye koster de subbene forresten? har to sånne selv, men har aldri visst hva de koster.
            Disse ikke sant?

            Comment


            • #7
              Originally posted by Techpoint View Post
              Han har vel strengt tatt ett batteri som leverer det dynamoen ikke klarer, men problemet er vel at batteriet ikke klarer å opprettholde spenningen da.

              Så nytt batteri, og oppgrader kabling fra dynamo til batteri, jordinger osv.

              Hvor mye koster de subbene forresten? har to sånne selv, men har aldri visst hva de koster.
              Jaja, men det blir jo å tappe 84A konstant fra batteriet da i tilfelle. Men går vel greit det, bare passe på å slå ned lyden eller helst slå anlegget av de siste 5 minuttene før du parkerer..

              Comment


              • #8
                Originally posted by Pappa View Post
                Jaja, men det blir jo å tappe 84A konstant fra batteriet da i tilfelle. Men går vel greit det, bare passe på å slå ned lyden eller helst slå anlegget av de siste 5 minuttene før du parkerer..
                Det blir det overhodet ikke med mindre han kjører rundt å kjører sinustoner hele tiden og ikke musikk...
                Mvh
                Rolf Try Nygård

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Pappa View Post
                  Jaja, men det blir jo å tappe 84A konstant fra batteriet da i tilfelle. Men går vel greit det, bare passe på å slå ned lyden eller helst slå anlegget av de siste 5 minuttene før du parkerer..
                  Du kan ikke ha mye praktisk erfaring med bilstereo om du sier det der?
                  Den forsterkeren trekker jo ikke maks strøm konstant. Og man kan faktisk ha store forsterkere sammen med liten dynamo om man ha batterireserver nok. For man spiller jo ikke for full pupp hele tiden. Spesielt ikke om det begynner å bli noen kilowatt med effekt.
                  Jonas Tautra
                  - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                  Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by neptyr View Post
                    Det blir det overhodet ikke med mindre han kjører rundt å kjører sinustoner hele tiden og ikke musikk...
                    Hehe.. nei driver ikke med slikt :P

                    Techpoint:
                    De kostet rundt 2500,- veiledende stk tror jeg.. jeg kjøpte de 2 siste i norge nå.. kommet en nye serie..

                    Ang batteri. Er Gult optima eller Stinger Spv44 noe å satse på?

                    Skal ta å oppgradere strøm fra dynamo + jording til motor. Resten er bra..

                    Takker for svar=)
                    1997 mod Volvo S70 turbo + Blaupunkt Velocity

                    Comment


                    • #11
                      ta en titt på odssey eller kinetik

                      Kinetik: www.morel.no
                      Odyssey: http://installbay.no/index.php?cPath=67_86
                      Mvh
                      Rolf Try Nygård

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by neptyr View Post
                        ta en titt på odssey eller kinetik

                        Kinetik: www.morel.no
                        Odyssey: http://installbay.no/index.php?cPath=67_86
                        Har ikke rabatt på noen av disse stedene Stingerbatteriet koster jo bare 1500,- veiledende.. Er dette bare bortkastede penger?
                        1997 mod Volvo S70 turbo + Blaupunkt Velocity

                        Comment


                        • #13
                          Hvordan er Vision CT12-105X 105AH batteriene?
                          1997 mod Volvo S70 turbo + Blaupunkt Velocity

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by trebor87 View Post
                            Har ikke rabatt på noen av disse stedene Stingerbatteriet koster jo bare 1500,- veiledende.. Er dette bare bortkastede penger?
                            har selv hatt spv44 og det er ikke bortkasta penger i mine øyne, meget bra batteri. Det er ikke like godt som f.eks odessey som blir linket til her eller kinetik, men er bedre enn f.eks optima.
                            sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                            IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                            Comment


                            • #15
                              siden du allerede har 1 optima batteri er det vel greiest med et til av samme merke?

                              Comment

                              Working...
                              X