Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forskjellig batteri forran og bak

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forskjellig batteri forran og bak

    Hei.

    Jeg har nylig anskaffet et Odyssey pc1500 batteri. Jeg tenkte å bytte ut blybatteriet fra biltema som jeg har nå, men min vise og kloke far mener jeg burdte sette odyssey batteriet bak ved forsterkerne.

    Hva slags problemer får jeg hvis jeg har to forskjellige batterier forran og bak?


    Hilsen Jonas

  • #2
    Du bør ikke mikse 2 forskjellige batterier...
    Det kan fort ende opp med at du "kvelder" batteriene dine....

    Så min anbefaling er å kjøpe et odyssey til...
    TEAM RE-LOUD
    Norwegian Champion 00 - 01 - 02 - 03 - 06 - 07 - 08 - 11 - 12 - 13 - 14
    2013 ssnw - 4 stk DD m4a og 1 DD Z 18 = 165.9 dB'zzz

    Comment


    • #3
      Eller skillerelè om du tar deg råd til det.. PRisen for et Odysseybatteri til ligger vel omtrent på samma prisen som releet da men :/
      Roar Sørlie
      Tlf 90127075
      Strandgata 26; mitt andre hjem :P

      Comment


      • #4
        Hva er det som skjer med batteriene da? Hvordan kan batteriene ødelegge hverandre?

        Comment


        • #5
          Det som har høyest hvilespenning vil prøve å lade det andre. Du vil egentlig ikke skade noen av dem (tror jeg?), du blir bare nødt til å lade dem en gang iblandt.
          R-Design

          Comment


          • #6
            Jeg har forskjellige bak og forran, men har da ikke koblet de i hop ennå. har pc1700, men d varer da ganske lenge synes jeg. Har ladet d 2 ganger sia jeg satte d inn. er ikke sikker på hvor lenge d er sia, 1 mnd kansje.
            Volvo 850 GLT FTW
            Vidar Klavenes

            Comment


            • #7
              Jeg har lader jo bilen ca 1 time hver dag før jeg kjører på skolen, fint med defa.
              Er det ikke upraktisk å ikke ha batteriene koblet sammen? Må jo lade det bake hele tia. Hva med å sette på en bryter, så bare kobler du fra det bake når du skal spille med motoren av.

              Comment


              • #8
                Ja ikke vet jeg. Men som nevnt tidligere i tråden så kan du jo invistere i et slikt skille relê. men vet ikke pris på det da...
                Volvo 850 GLT FTW
                Vidar Klavenes

                Comment


                • #9
                  Om du forløbig ikke har råd nå, så drop det biltema batteriet, og bruk kun Odyssey batteriet, har samme selv i en BMW, invister heller i skikkelige kabler bakover så slipper du batteri foreløbig kanskje.. Sjøl har jeg kun 1 batteri, og det er forran, med 2* 50mm2 Evus kabler, en til + og en til - , drar lett 100A mens jeg spiller musikk.. Men særdeles lite spenningsfall

                  Så gå for skikkelig kabling bakover, og invister heller i et likt batteri senere er mitt råd
                  1993 BMW 318is coupe

                  Alpine - Phoenix Gold - UsAmps - Hertz - Odyssey - Evus - Tsunami - Vibroplast

                  Comment


                  • #10
                    Hvorfor det? Når det ikke er noen grunn bortsett fra at jeg må lade batteriet, noe som jeg gjøre nesten hver dag, så kan jeg vel bare gjøre det. Må bare passe på hvis jeg spiller uten motoren i gang.

                    Hvor tykk kabel bør jeg ha bakover til det andre batteriet?

                    Comment


                    • #11
                      hvis du må lade batteriet hver dag, så er vel det grunn aleine til å forandre oppsettet
                      www.eirikaspaas.com

                      Comment


                      • #12
                        Hehe. Har ikke satt inn det andre batteriet enda. Men jeg har tidsur og lader, motorvarme og kupevarme ca 1 time eller mer hver morgen i ukedager. Så derfor er det ikke noe problem for meg å ha to forskjellige batterier forran og bak.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Dyne View Post
                          Hehe. Har ikke satt inn det andre batteriet enda. Men jeg har tidsur og lader, motorvarme og kupevarme ca 1 time eller mer hver morgen i ukedager. Så derfor er det ikke noe problem for meg å ha to forskjellige batterier forran og bak.
                          Hva er grunn til at du har batteriladeren tilkoblet kun 1 time?
                          I mitt tidligere defa-"oppsett" sto strømmen på hele tiden (ladet hele natten til det var fult, gikk deretter over til "vedlikeholdslading"), motorvarmeren startet av "uret" stilt inn slik at varme-element og kupèvifte slo seg inn 1 time før jeg dro på jobb om morgen....
                          1 time med lading er jo som en fis i havet...ellerno sånt (dårlig humor midt på natta)
                          Reinhardt

                          Comment


                          • #14
                            Har ikke sånn avansert defa dings. Så det er bare strøm en time inn til bilen. Men jeg har en sånn som du snakker om liggende, må bare gidde å bytte. Så står ladingen på hele tiden, og motor og kupevarme står på 1 time.

                            Nok om defa. Hvor tykk kabel bør ligge bakover, og hvor stor sikring skal jeg sette? Må vel ha en på hver pluss.
                            Last edited by Dyne; 22-03-2008, 12:24.

                            Comment


                            • #15
                              Defa: tror det digitale uret kosta rundt 500,- så har du full styring med programering inne fra bilen. Også er det temp-måler på den - fin å ha på dash`n om du ikke har temp-måler fra før.

                              Strøm-tykkelse blir aldri for liten, så ta gjerne det tykkeste du har råd til hehe. Jeg ville gått for 50mm2, men mange sverger til mindre kvadrat da det er et batteri til med i spillet. Ta i det minste tykk kabel fra bakerste batteri til forsterker, og sørg for gooood jording.

                              Uansett, det mest ideele hadde vært to like batterier... men det er jo nevnt før her.

                              Sikring foran og bak ved batteriene ja.
                              Størrelse er helt avhengig av hva ting trekker av strøm...
                              Reinhardt

                              Comment

                              Working...
                              X