Announcement

Collapse
No announcement yet.

leverer ikke stinger ekte 50mm2?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Andy89 View Post
    noen måtre å regne ut mm2?
    Radius x Radius x 3,14 - Er formelen for å regne ut tverrsnitt.

    Men for en kabel blir det noe annet.. Ledearealet er mindre enn tverrsnittet fordi den er bygd opp av mange tynne ledere med "luft" imellom, om du skjønner..

    Så har de forskjellige produsentene tynnere eller tjukkere kordeler i forhold til hverandre så det er håpløst og regne ut ledetversnittet på en kabel.

    Det er konklusjonen min etter jeg skulle regne ut tverrsnittet på xxx10000 ampen min... Kom fram til ca 250mm2 noe som er riktig areal, men da måtte man brukt en kabel med en leder... Mener engen sa at det passer en 95mm2. Da må det være en fintrådet kabel som brukes i bilstereo pga bøyligheten, men fikk nesten trykt inn en 240mm2 alu kalbel (manglet 1mm) som hadde i underkant av 10 ledere. (Umulig å bøye)
    Last edited by Øyvind; 16-03-2008, 05:16.
    Øyvind Kalbækken

    Alpine F#1, Mosconi, Scan-Speak Revelator, Soundstream XXX-15, Supra, Connection, Northstar.

    Comment


    • #17
      Jeg har selv Stinger (blå) og Monstercable (rød) 1/0 gauge.. De er nødt å være 53mm for igår så gikk det helt greit med 50mm kabelsko, tsunamis distr. blokk og batteriterminaler...
      Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
      Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
      Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland

      Comment


      • #18
        Originally posted by thomasekeli View Post
        Jepp. Det finnes en formel.
        Men jeg har ikke peiling.

        Høres rart ut av 1/0 gauge kan være alt mellom 40-60mm2.. Jeg vet ikke mer enn hva Neptyr linket til på forrige side:



        Men det hjelper jo lite hva standarden er hvis ikke produsentene følger den..

        Og selv om det stormer rundt Wikipedia-gründeren JIMMY «JIMBO» WALES for tiden (se mer her) har jeg fortsatt stor tro på det geniale oppslagsverket!
        var han som jobba på butikken som sa at 1/0 kan være fra 40 til 60mm2
        Pioneer - Orion - Hybrid Audio - Hertz

        Comment


        • #19
          Originally posted by Øyvind View Post
          Radius x Radius x 3,14 - Er formelen for å regne ut tverrsnitt.

          Men for en kabel blir det noe annet.. Ledearealet er mindre enn tverrsnittet fordi den er bygd opp av mange tynne ledere med "luft" imellom, om du skjønner..

          Så har de forskjellige produsentene tynnere eller tjukkere kordeler i forhold til hverandre så det er håpløst og regne ut ledetversnittet på en kabel.

          Det er konklusjonen min etter jeg skulle regne ut tverrsnittet på xxx10000 ampen min... Kom fram til ca 250mm2 noe som er riktig areal, men da måtte man brukt en kabel med en leder... Mener engen sa at det passer en 95mm2. Da må det være en fintrådet kabel som brukes i bilstereo pga bøyligheten, men fikk nesten trykt inn en 240mm2 alu kalbel (manglet 1mm) som hadde i underkant av 10 ledere. (Umulig å bøye)
          så det går egentlig ikke å måle mm2?
          Pioneer - Orion - Hybrid Audio - Hertz

          Comment


          • #20
            Originally posted by NeDD View Post
            Jeg har selv Stinger (blå) og Monstercable (rød) 1/0 gauge.. De er nødt å være 53mm for igår så gikk det helt greit med 50mm kabelsko, tsunamis distr. blokk og batteriterminaler...
            det kan jo godt hende dine er 50mm2 selv om mine er ikke

            han på butikken var skuffa over at de hadde kappa ned på kablene
            så tror ikke det er noe jeg har drømt
            Pioneer - Orion - Hybrid Audio - Hertz

            Comment

            Working...
            X