Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noen spm angående bilstereo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Noen spm angående bilstereo

    Jeg lurer på, for å kunne bestemme hvor en høyttaler (i et frontsett) skal plasseres i bilen, ser dere da på frekvensområdet på den? For å finne ut om en midbass passer best i dashen, døren eller kickpanelet feks? Hva ser dere da på og hvor er det da best å plassere det i forhold til frekvensområdet den skal jobbe med? Eller hører dere dere bare frem til det?

    Å for å finne ut om en høyttaler spiller best on- eller off-axis, eller hvor den skal vinkles, er det bare å bruke ørene eller er det noen "tommelfinger-regler" å gå etter eller må man høre med produsenten etc...?

    Kan godt være at det er noen dumme spm men man er nødt til å spør for å få svar Å hvis ikke dere mobber meg så har jeg flere spm også
    Audi 80 "RS2" sedan http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18496

  • #2
    akurat slike spørsmål som krever en nogenlunde fasit kunne jeg også tenke meg å vite svaret på, selv om svaret sikkert er smak og behag

    Comment


    • #3
      Hehe...Bare fyr løs med spm i tåden min hvis du og trenger svar på noe!
      Audi 80 "RS2" sedan http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18496

      Comment


      • #4
        En slags tommelfingerregel er vel at man alltid ønsker høytalerne i frontsystemet så høyt plassert som mulig, fordi man da oppnår et høyt lydbilde. Dette gjelder jo ikke nødvendigvis midbass, her går det til tider mer på hvor man har plasseringsmuligheter eller hvor man kanskje ønsker "å kjenne trykket", for dem som ønsker disse frekvensene uthevet vel og merke. Så det gjelder vel mest diskant og mellomtone, for dem som kjører treveissystem.

        Ellers er det vel stort sett alltid best å lytte seg frem. Dette er vel særs viktig når det gjelder plassering av diskant og evt. mellomtone.
        Men det er jo ikke alltid man har tid til å lytte seg frem (kan jo være tidkrevende), og det er jo ikke alltid man har mulighet til å plassere elementene der man kanskje helst ville hatt dem.. Såeh.. Hva skal man si, hver bil/montering er sin egen greie..
        [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

        Comment


        • #5
          tenkte å kommentere "generele råd" da du har allrede fått flere svar

          som thomas nevner det er ønskelig med høy lydbilde fordi ørene våres er rettet fremover.... dessuten vil du også få lengere avstand -som regel- slik at lyden fra begge sidene når øret noenlunde samtidig OG ørenes våres er mest følsom/retningsbestem avhengi av frekvensen -epifant hadde den mest morsome forklaring ang dette med frekvens mener jeg å ha lest tidligere - så derfor velger man mellomtone og diskanten høyt oppe rundt synsfeltet som er dashen men retnings bestemmelsen for våre ørene avtar med lavere frekvenser... og da blir det gjerne at man bruker en mellombass i dørene og subben bak i bilen.

          Viktigste ting å ta hensyn til er om hvordan du kan montere høyttalerne i dashen eller i døra, utifra det (om de kan vinkles, om det må bygges/moddes osv) kan du velge elementer med riktig on/off aksis karakteristik da de fleste høytalerne har en gitt strålings karakteristik for lyden de genererer og den er mest linjært/riktig rett fram foran (on aksis) elementen men frekvensen avtar gjerne i nivå når du kommer lenger ut av midt punktet (off aksis) -forresten les tråden til joakim der han forklarer litt mer ang reflektert lyd, siden han bruker dipole diskanter - og om du ikke kan vinkle elementen så er det best å bruke elementer som har en god off aksis karakterisktik siden den gjengir lyden "nesten" like bra som om du skulle lytte til den rett forfra.... om du kan vinkle elementene rett mot deg så er ikke on/off aksis parametren så viktig

          Ellers er alltid "rett lyd" bedre en reflektert lyd -ganske logisk egentlig- siden reflektert lyd er frekvens avhengi av flaten den reflekteres av -noe som kan gi en ujenvt frekvens karakteristik- enn direkt lyd som har en jevnere/rettere frekvens karakterisktik...

          nei, ble langt dette her... men det er mye mer å forklare engentlig selv om det mest grunnleggende er nevnt veldig overlfadisk

          kanskje andre kan kommentere nærmere hvordan avstanden påvirker lyden

          anbefaler deg å lese prosjekt tråder der ting blir forklart med fordeler/ulemper ved forkjellige løsninger og ikke bare visses bilder uten noe næremere forklaring...
          --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
          -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

          Comment

          Working...
          X