Announcement

Collapse
No announcement yet.

modifisering av forsterkere

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • modifisering av forsterkere

    Er det noen "enkle" ting man kan gjøre for å modifisere feks forsterkere som vil heve prestasjonene, som feks å lodde på ekstra kondensatorer i utgangstrinnet el...?
    Han karen her er jo en ivrig modifiserer som endrer litt av hvert, men er det noe særlig å hente på sånt?
    Prosjekt SQ Audi A3

  • #2
    Det enkleste å modifisere er vel å forsterke strømforsyningsdelen. Vet om noen som har bygget de om til 50 V for å overføre effekt fram til forsterker med spenning og ikke strøm for å slippe å lege så tykke kabler blant annet. Andre ting på vanlige forsterkere av gjennomsnittlig god kvalitet tror jeg det er lite å tjene på. Da begynner det å bli stårre og mer avanserte modifikasjoner.
    Marius

    Comment


    • #3
      på min pg zpa 0.5 så kan man modde den,så den yter endel mere.
      men husker ikke hvordan man gjorde det,og ikke er/var det aktuelt heller
      volvo s60
      vw golf 4 gti,girkassedritt*solgt
      Member of VW Audi Club Norwegen

      Comment


      • #4
        Originally posted by Bussemannen View Post
        Det enkleste å modifisere er vel å forsterke strømforsyningsdelen. Vet om noen som har bygget de om til 50 V for å overføre effekt fram til forsterker med spenning og ikke strøm for å slippe å lege så tykke kabler blant annet. Andre ting på vanlige forsterkere av gjennomsnittlig god kvalitet tror jeg det er lite å tjene på. Da begynner det å bli stårre og mer avanserte modifikasjoner.
        Marius
        Tenkte mer på å lodde på flere kondensatorer i utgangstrinne feks, for å få bedre headroom, men vet ikke om dette har noen effekt i praksis..?
        Prosjekt SQ Audi A3

        Comment


        • #5
          Jeg vet ikke om flere kondensatorer på utgangstrinnet vil hjelpe så mye, men å forsterke strømforsyningen vil gi mulighet for mer headroom i alle fall. Er helt sikkert fler her inne som kan mer om dette enn meg og kan forklare litt bedre.
          Marius

          Comment


          • #6
            det finnes forkjellige grader av modifiseringer og dette avhenger først og fremst av den gitte kretsløsningen som apparatet har.

            Ikke alltid det hjelper på noen måte å øke kondensator banken om ikke selve switch frekvensen endres for å kunne "fylle opp" det større totale kapasitans og igjen må selve likeretteren øke sin kapasitet så den ikke går for varmt da den skal levere mer strøm i samme tidsperiode til det større kap. bank...

            opamper kan skiftes til typer med mye bedre støy karakterisktik MEN da MÅ strøm tilførselen til den også være forbedret... ellers hjelper ikke noe som helst.

            D/A konvertere er også viktig modd komponenter men som sagt da må strømtilførsel til disse også forbedres.

            en av de enkleste og mest "hørbær" forbedring er å eliminere komponenter som er i signal veien -som feks å koble forbi delefiltre som er i innebygde forsterkere om man bruker en eksterne delefilter... og "gain" potmeteren og erstatte den med faste motstander
            --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
            -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

            Comment

            Working...
            X