Announcement

Collapse
No announcement yet.

2 batterier,skille rele?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by trebor87 View Post
    Har dynamo med regulator på 14V jeg =( dvs ligger på 13,3-13,5V.. helt vanlig på volvo s/v70 97-00 det.. men men.. vurderer ny dynamo etterhvert.. er 80A som står i.. tenkte på å bestille meg en 200A fra USA.. kan da bestemme Volt..
    på de fleste europeiske biler kan man bytte ut regulatoren, den standar som er i de fleste biler er på 13,8volt -som funker "nesten" ok i varme dager... er det bosch dynamo kan du heller sette inn en 14,7 eller 15 volt hvis du har gele batterier ellers holder med reg på 14,3volt da ladde spenningen skal helst være over 13,8v med vanlige syre batterier da disse bruker lengre tid for å ta imot laddning
    --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
    -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

    Comment


    • #17
      koster 200,- for en justerbar laderegulator/børster til bosch..har alltid kjøpt det når jeg må bytte og har brukt opptil 15V for å få litt(-les:mest mulig) guff ut av eldre phoenix g forsterkere..
      biltema skal ha noen bosch-lignende 100A dynamo for 1200,- om jeg ikke husker feil.. er ihvertfall sikkert en billig oppgradering for de som har 55-75A dynamo orginalt. 100A og 14.5V+ holder til mye det..

      Comment


      • #18
        Har ikke Bosch dynamo jeg.. noe fransk drit som jeg tror det ikke er løse børster/regulator på.. får ta meg en tur på volvo å høre..
        var ute å målte ladespenningen på batteriet i sta.. 13,73v uten belasting. 11,93v med fullbelasting på tomgang og 12,12v på 2000rpm.. dette kan ikke være bra.. Skal måle hva jeg har på dynamoen for å utelukke spenningstap i kabler.. men regnet så mye nå =(
        Leste at en som har tilsvarende bil som meg hadde bestilt en 200A dynamo fra http://www.excessiveamperage.com/ Kunne da velge mellom stillbar regulator og en på 14,6V.. kom på 3000 + mva.. dette er ikke gale pris i det hele tatt.. Men er det bra for elektronikken på min bil å gå opp i Volt i forhold til orginalt?
        1997 mod Volvo S70 turbo + Blaupunkt Velocity

        Comment


        • #19
          elektronikken i moderne biler skal tåle opptil 16volt uten videre, da selve elektronikk kretsene har interne regulatorer som reduserer og stabiliserer spenningen til 5volt... på "gamle" biler vil faktisk høyere laddespening gi bedre gnist til tennpluggene med bedre forbrenning men hvor mange extra hestekrefter anner jeg ikke

          alt under 13,8volt er for dårlig laddespenning, ved å gå opp i volt kan det kompenseres for reduksjon av strøm kapasiteten som dynamon får når den blir varm som er ca 10-20% redusert effekt...

          ellers er jo den andre typen av dynamor som reguleres av elektronikken i bilen -slik jeg har i stratusen men har tittet på en amerikans dynamo og skal ikke være vænskelig å trimme den så den leverer mer , noe jeg kommer til o mode når jeg får litt tid til overs, ellers har jeg selv rundt 14,3 volt for det meste men ikke fornøyd siden sierran gir 14,8-14,9 volt uansett turtall...

          jeg lagde har en beskrivelse på hvordan forbedre ytelsen fra dynamon og det gjelder uansett hvilken type eller merke da dette er en svakhet på alle.
          Last edited by matador; 24-02-2008, 17:03.
          --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
          -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

          Comment


          • #20
            Hvor mye strøm skal du trekke? vet du det så dimensjonerer du kabler og rele etter det.

            Comment

            Working...
            X