Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kinetik HC800 - Prisforskjeller?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kinetik HC800 - Prisforskjeller?

    USA: http://www.newegg.com/Product/Produc...82E16882860002

    600 NOK med dagens kurs


    Norge: www.morel.no

    2000 NOK


    Skal det være så store forskjeller??? Koster altså MER enn 3 ganger så mye her.

    Hvilket betyr, at om butikken i USA tjener 100NOK på denne, er innkjøp er 500NOK. Trekker vi fra 8%moms, så blir innkjøp av dette batteriet 460NOK for neweggs.com.

    La oss da regne hva ett slikt batteri vil koste en importør i Norge. 460 + den norskemomsen (25%) - da blir innkjøp 575,-. Legger til 50kr i frakt per HC800. Da ender vi på innkjøp på 625. Trenger man virkelig å tjene nesten 1400,- på ett batteri til 2000,-?

    Er ikke meningen å henge ut morel.no eller noe her - for det er en kjempebutikk med meget god service. Dette var bare ett eksempel, for det er flere som har slike hårreisende kalkyler. Men er det virkelig nødvendig å ta seg så godt betalt? Rart man handler fra USA folkens?
    Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

    Pioneer
    EarthQuake
    Hertz
    Evus
    Kinetik

  • #2
    veit ikke om du har lagt merke til at det meste innen bilstereo er billigere i USA jeg? :P

    volvo er billigere i sverige liksom..
    www.eirikaspaas.com

    Comment


    • #3
      Det er jo normalt at en importør har en god kalkyle på produkter, synes du ikke?

      La oss da si at man opererer med 2-kalkyler. (Sånn i dette eksempelet for å gjøre det lett).

      Om et batteri koster importør 500 inn, så vil han da gjerne ha 1000 for dette batteriet (ref. 2-kalkylen). Det samme gjelder da forhandleren som tar inn batteriet til lageret sitt og senere selger det. Om de og da har 2-kalkylen så havner batteriet på 2000. Det man og må tenke på, er at det er at de 2000 kronene innebefatter en merverdiavgift (aka. moms) på 25%. Det vil tilsi hele 500,- til staten, som ingen av partene får i lomma. Prisen for selve batteriet blir da 1500. Da har faktisk forhandler ikke tjent mer en 500,- på det salget, og faktisk enda mindre for importøren.

      Innlegget ditt refererer vel til importør som og selger dette selv, med god provisjon. Har han noe valg, egentlig? Skulle han solgt det til en mye lavere pris en forhandlerne sine gjør? Det ville vært urettferdig ovenfor de, for da ville alle kundene kommet til de istedet.

      Jeg klarer ikke se det store problemet i denne saken, om jeg skal være ærlig
      Mvh Tony
      - The only road to take is perfection itself

      Comment


      • #4
        Egentlig så har importøren tjent 500 og forhandleren tjent 600, ingen som burde klage på en slik margin på et produkt til henholdsvis 1000 og 2000 kroner.

        Syns heller synd på forhandleren som må konkurere med sin egen importør på ulike vilkår..

        Comment


        • #5
          Enkelte forhandlere selger denne for ca.2000.- Ny
          Andre forhandlere selger samme laderen for ca.700.-Ny
          http://www.powermaster.com.tw/PM-1212F.htm
          Prisforskjell på ca.1300.-
          Selvfølgelig er det dyrt å drive butikk i Norge.Alle skal ha litt av kaka.
          Per
          Focal Utopia Beryllium.Spirit Of Sound.
          Audison Music Expression
          http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX6420
          http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX1500

          Comment


          • #6
            Staten er værst, først betaler du skatt, så skal dem ha penger for alt du handler og... så i teorien betaler du vel over 50% skatt?

            en normal person ligger vel mellom 35-40% skatt, så koster alt du handler 25% til... galskap.
            Mvh
            Rolf Try Nygård

            Comment


            • #7
              Nå spiser vel frakten fra USA opp mye av kronene her når det gjelder det batteriet, samt at det er litt forskjell i innprisen fra en produsent om man kjøper 10 enheter i året kontra 10000 enheter i året..
              Mvh
              Lars Engen

              Comment


              • #8
                Originally posted by Typhon View Post
                Det er jo normalt at en importør har en god kalkyle på produkter, synes du ikke?

                La oss da si at man opererer med 2-kalkyler. (Sånn i dette eksempelet for å gjøre det lett).

                Om et batteri koster importør 500 inn, så vil han da gjerne ha 1000 for dette batteriet (ref. 2-kalkylen). Det samme gjelder da forhandleren som tar inn batteriet til lageret sitt og senere selger det. Om de og da har 2-kalkylen så havner batteriet på 2000. Det man og må tenke på, er at det er at de 2000 kronene innebefatter en merverdiavgift (aka. moms) på 25%. Det vil tilsi hele 500,- til staten, som ingen av partene får i lomma. Prisen for selve batteriet blir da 1500. Da har faktisk forhandler ikke tjent mer en 500,- på det salget, og faktisk enda mindre for importøren.

                Innlegget ditt refererer vel til importør som og selger dette selv, med god provisjon. Har han noe valg, egentlig? Skulle han solgt det til en mye lavere pris en forhandlerne sine gjør? Det ville vært urettferdig ovenfor de, for da ville alle kundene kommet til de istedet.

                Jeg klarer ikke se det store problemet i denne saken, om jeg skal være ærlig
                Nåja, det er igrunn akkurat det jeg snakker om. Jeg mener at den kalkylen du bruker er altfor høy (iallefall i leddet fra importør til forhandler). En importør selger flere enheter enn en forhandler, og skal importøren ha 2-kalkylen så bør forhandleren ha 3-kalkylen for å si det sånn. Jobber med salg av elektroniske produkter selv og skjeldent vi har 2-kalkylen for å si det slik. Men det er kanskje vanlig i "bilstereoverden"?
                Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

                Pioneer
                EarthQuake
                Hertz
                Evus
                Kinetik

                Comment


                • #9
                  Moro å se at vi er så opphengte i at de som selger bilstereo i norge overlever og kanskje tjener noen kroner.. lurer på om akkurat DU tenker på at prisen går opp et sted for en eller annen kunde når du har lønnsforhandlinger neste gang.
                  skal vi klage på noe, så klag på bensin prisen for pokker!!
                  sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                  IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Erik André View Post
                    Moro å se at vi er så opphengte i at de som selger bilstereo i norge overlever og kanskje tjener noen kroner.. lurer på om akkurat DU tenker på at prisen går opp et sted for en eller annen kunde når du har lønnsforhandlinger neste gang.
                    skal vi klage på noe, så klag på bensin prisen for pokker!!
                    d er jeg faen i meg enig i, å ikke glem alle skatter og avgifter som har med bil å gjøre da
                    Ronny Karlsen
                    02 BMW 525D M-Sport. Potensiell lydbil igjen
                    96 Audi A4 1.8TQ Gatebil.
                    Prosjekt bilstereotråden Gamle bilen:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Boddiz View Post
                      (...)Jobber med salg av elektroniske produkter selv og skjeldent vi har 2-kalkylen for å si det slik. Men det er kanskje vanlig i "bilstereoverden"?
                      Jobber som selger på en av landets store "el"-varehus? De selger jo med tap bare for å lokke kunder.. Man kan ikke sammenlikne noe i verden med slik skitten bransje. (Men det i seg selv er en helt annen diskusjon som jeg akter å ikke legge meg opp i på internett).

                      Nei, nå har det seg vel slik at Ola Nordmann blir kjipere og kjipere for hvert sekund som går. Det er nå ikke lenge igjen før vi tar igjen skottene, om vi ikke allerede har gjort det.. For mer gjerrig, men samtidig rikt, folkeslag skal du pinadø lete lenge etter!

                      Og bortsett fra at mannen i gata er gjerrig, har mange en eller annen obskur forståelse av at man absolutt fortjener pakkepris (rabatt) bare man skal handle et batteri og noen ledningsstumper.. Det er klart man trenger kalkyle for å ha "noe" å slå av på i prisen.. Jeg forsvarer ikke noen 2 kalkyle eller 3 kalkyle eller noen ting. Jeg er bare så drit lei av sutring på pris! (Seriøst!?) Hvis man ikke har råd, så har man ikke råd. Kjøp noe annet da vel? Eller kjøp det du skal ha og vær fornøyd med det?

                      Hvis batteriet koster 2000 kroner er det 1600 uten mva, og hvis det koster en norsk importør 600 kroner, pluss frakt.. Så sitter man ikke igjen med så veldig mye.. Også regner du litt på hvor mange batterier importøren er nødt til å selge i løpet av et år for å tjene til smør på brødskiva.. Du ender fort opp med å måtte selge 200 batterier. Om ikke mer. Og det er vel ingen som uten videre ser for seg at én ikke gigantisk-importør selger over 200 batterier i året??

                      Jeg kan forstå at det er kjipt å se at priser på det meste er billigere utenfor våre egne landegrenser, men det er rett og slett noe du må ta opp med Jens. Men jeg tror ikke han er så villig til å skru ned på merverdiavgiften når han er så opptatt av fred i verden og å redde regnskog. Noen må betale ett eller annet sted. Start heller en underskriftskampanje for bedre veier her til lands. Dét er noe å bruke krefter og energi på det! 3000 blanke hardt opptjente kroner i året for å kjøre på dårlige hullete veier som ikke har kapasitet til den trafikkmengden de faktisk blir utsatt for..!? Er du klar over at med dagens avgiftsnivå må du praktisk talt jobbe for brutto 4.800 bare for å kunne betale årsavgifta? DET er noe å klage på det!

                      Dessuten har Erik André et kjempe godt poeng, som stadig blir poengtert; Man må tjene penger på det man gjør, ellers kan man ikke gjøre det, og skal ingen tjene penger på det dem gjør har vi ikke råd til å ha jobb noen av oss.

                      - Jeg kjøper ikke bilstereo på Elkjøp bare fordi de "har liten fortjeneste" på det. Basta. Men kjøp nå det hersens batteriet fra USA da vel? Også betaler du for frakt og mva også er i hvertfall du fornøyd. Ikke sant?
                      [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

                      Comment


                      • #12
                        thomasekeli: Herregud. veldig til glefsing det var på deg da. Om du kan lese førsteposten så ser du straks at det ikke er en klagepost. Jeg er bare ute etter en forklaring, og det hadde vært fint og fått det uten å bli kalt gjerrig.
                        Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

                        Pioneer
                        EarthQuake
                        Hertz
                        Evus
                        Kinetik

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Boddiz View Post
                          thomasekeli: Herregud. veldig til glefsing det var på deg da. Om du kan lese førsteposten så ser du straks at det ikke er en klagepost. Jeg er bare ute etter en forklaring, og det hadde vært fint og fått det uten å bli kalt gjerrig.
                          Så å si alle nordmenn er gjerrige da, ingen vil bruker mer penger enn nødvendig når man allerede har ett stramt budsjett...

                          Men det er de merkligste tingene nordmenn er gjerrige på.. Vi kjøper glatt fastfood, vin, øl, sprit, og masse slikt uten å tenke på prisen engang... Men ett batteri til 2lapper, det vil vi gjerne ha 100,- i avslag på...
                          Mvh
                          Rolf Try Nygård

                          Comment


                          • #14
                            Boddiz: Hm, ble kanskje litt glefsing.. Beklager det. Var ikke nødvendigvis det som var meningen. Men jeg skrev et avsnitt om hvorfor prisen er som den er. Håper dette kunne avklare litt?
                            [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

                            Comment


                            • #15
                              Ingen som har noe imot at noen tjener penger, men forhandlere/importører skyter seg selv litt i bilstereofoten med kunstig høye veil priser og rabattopplegget. Når man ser i regnskapene til samtlige forhandlere/importører i Norge så er det snakk om en bruttomargin på rundt 35% som bekrefter dette , ikke "2 gangen" som du fleste bruker og som blir referert til over her.

                              Istedenfor å fordumme kundene med tåpelig rabattopplegg så kunne man heller priset produktene med den prisen varen faktisk selges for, da hadde plutselig også produktene vært salgbare på nett i konkuranse med utenlandske nettbutikker og kunden hadde sluppet å ringe/maile forhandler/importør for å få riktig pris.

                              Comment

                              Working...
                              X