Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan fungerer høynivå?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan fungerer høynivå?

    Hei,

    Lurte på om noen kunne forklare hvordan forsterkere med høynivå inngang fungerer? Har forstått at man henter styrestrøm fra en annen høyttaler i bilen, slik at man både har signal til forsterkeren og noe som forteller den når den skal starte.

    Men hva slags signal er det forsterkeren henter? Styrer man frekvensen via forsterkeren, eller er man begrenset av frekvensen til høyttaleren man har koblet seg på? Vil equalizer/fader på headunit påvirke frekvens og/eller volum?

    Jeg ser også at høynivå til lavnivå adaptere har en begrensning på hvor mange watt de klarer håndtere. Gjelder det samme for høynivå innganger på en forsterker?

    Jeg ønsker å montere en sub i bilen. Har ikke utgang for phono (lavnivå?) og skal ikke bytte spiller/headunit. Lurte derfor på om det er mulig å bruke en forsterker med høynivå inngang og hente styrestrøm fra den originale suben i bilen. Hvis det er mulig så blir det minimalt med kabelstrekk, da både original sub og batteri er plassert i reservehjulsbrønnen.
    Ford Mondeo '04
    B2 Audio Mono - B2 Audio AC12 - Hertz MLK2 - Cadence Z4000 - Pioneer 7200SD

  • #2
    Noen forsterkere har såkalt autosense som gjør at de føler på høynivåinngangen om det er spenning der, er det det slår forsterkeren seg på.
    Dette er skjelden noen god løsning.

    Det jeg ville gjort om jeg var i din bil var å funnet en aktiv bassløsning med høynivå inn og koblet kablene til den orginale subben inn der. Så ville jeg tatt utgangen til elektrisk antenne og brukt som remote. Eller laska meg innpå baklykta, fortrinnsvis ikke blink eller bremselys.

    Hvis du ikke vil ha en ferdig løsning bytter du bare ut " aktiv bassløsning" med "forsterker"

    Om du har en sub i bilen fra før er denne drevet av noe med mer power enn en høynivå inngang vanligvis takler. Jeg ville sjekket dette før jeg stakk ledningen borti forsterkeren ihvertfall...
    Last edited by kane; 21-09-2016, 21:32.

    Comment


    • #3
      Noen forsterkere har såkalt autosense som gjør at de føler på høynivåinngangen om det er spenning der, er det det slår forsterkeren seg på.
      Dette er skjelden noen god løsning.
      Hva er det som gjør at autosense er en dårlig løsning?

      Det jeg ville gjort om jeg var i din bil var å funnet en aktiv bassløsning med høynivå inn og koblet kablene til den orginale subben inn der. Så ville jeg tatt utgangen til elektrisk antenne og brukt som remote. Eller laska meg innpå baklykta, fortrinnsvis ikke blink eller bremselys.

      Hvis du ikke vil ha en ferdig løsning bytter du bare ut " aktiv bassløsning" med "forsterker"
      Jeg har behov for bagasjerommet, så målet var å kunne bruke denne kassen: http://transmedia.mystore3.no/produc...ant-basskasse3

      Jeg må altså ha muligheten til å kjøpe element og passende forsterker separat. Det å hente startstrøm fra baklykta eller antenna er forsåvidt OK, men jeg lurer fortsatt på hvordan dette med høynivå fungerer. Blir frekvensen begrenset av kilden jeg henter høynivå-signalet fra? Altså at det er forskjell på om jeg kobler meg på en høyttaler i døra, kontra suben i bagasjen?

      Om du har en sub i bilen fra før er denne drevet av noe med mer power enn en høynivå inngang vanligvis takler. Jeg ville sjekket dette før jeg stakk ledningen borti forsterkeren ihvertfall...
      Hva er normalt for en høynivå inngang å takle? 5-10watt, 25-50watt, 100-200watt? Og hva gjør jeg hvis det er for mye effekt for høynivå inngangen? Skroter hele tanken om å oppgradere suben? :P
      Ford Mondeo '04
      B2 Audio Mono - B2 Audio AC12 - Hertz MLK2 - Cadence Z4000 - Pioneer 7200SD

      Comment


      • #4
        Hvis orginalsubben har egen forsterker er det beste å tappe lavnivåsignalet før den. Har den ikke forsterker og drives av spilleren holder det fint med en høy til lavnivå adapter. Disse er vanligvis ratet opp til 50w.

        Autosense kan fort bli for følsom begge veier. Mute kan skru av forsterker små spenningspulser i høytalerkablene kan skru den på osv.

        Comment

        Working...
        X